کد خبر: ۵۲۶۷۱
 

رییس نظام دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۶۰۰ نیروی بخش خصوصی و ۱۶۰ نیروی بخش دولتی وظیفه واکسیناسیون دام و خدمت رسانی به مردم استان را بر عهده دارند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر احمد اصلانی» در مراسم بزرگداشت روز ملی دامپزشکی در استان مرکزی، افزود: ۷۳۵ نیروی بخش خصوصی شامل ۱۰ دکتر متخصص، ۲۱۵ دکتر عمومی دامپزشک، ۱۱ کارشناس ارشد، ۱۶۵ کارشناس، ۲۹۴ کاردان و ۴۸ تکنسین زیر نظر نظام دامپزشکی در استان مرکزی فعال هستند .

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۵۱ درمانگاه دامپزشکی، ۳۸ داروخانه، ۲۰ مرکز مایه کوبی و ۱۵۰ نفر مسئول فنی در بخش خصوصی استان فعالیت دارند .

اصلانی گفت: ۱۲ پروانه درمانگاهی، ۱۹ پروانه مسئول فنی و چهار نفر مایه کوب امسال از سوی این نهاد صادر شده است .

رئیس شورای نظام دامپزشکی استان مرکزی افزود: چهار هزار و ۵۰۰ پروانه تاکنون در قسمت‌های مختلف دام و طیور و آبزی‌پروری در این استان صادر شده که از مجموع این تعداد، ۱۵۴ پروانه تاسیس و ۳۱۳ پروانه بهره‌ برداری در سال جاری صادر شده است .

استان مرکزی پیگیر ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک است

«دکتر محسن شانقی» مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: این اداره کل در تلاش برای ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک است که امسال درصدد هستیم با پوشش بالای ۸۰ درصدی جمعیت دام حساس بتوانیم با اولویت حاشیه مناطق حفاظت شده اینکار را انجام دهیم .

شانقی کنترل و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری‌ها را از برنامه‌های این اداره کل در سال جاری دانست و گفت: واکسیناسیون طیور استان برای کنترل بیماری نیوکاسل به طور رایگان آغاز شده است .

وی افزود: ۴۷۲ هزار دز واکسن نیوکاسل برای واکسیناسیون طیور استان مرکزی علیه این بیماری تهیه شده و تا پایان مهرماه طیور استان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: سازمان جهانی دام، ایران را از تیر ماه امسال از نظر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک اعلام کرد و بر این اساس مراقبت و انجام پایش برای جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری از برنامه‌های اولویت دار این سازمان در سال جاری است .

شانقی ادامه داد: از دیگر برنامه های این اداره کل ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک است که امسال درصدد هستیم با پوشش بالای ۸۰ درصدی جمعیت دام حساس بتوانیم با اولویت حاشیه مناطق حفاظت شده اینکار را انجام دهیم. آغاز این برنامه از ابتدای سال بوده و تا اواخر سال ادامه پیدا می کند تا کانون های بیماری کاهش پیدا کند .

وی تصریح کرد: اجرای طرح رتبه‌بندی کشتارگاه‌های طیور استان مرکزی از دیگر برنامه‌ های اداره کل دامپزشکی استان مرکزی است. پنج کشتارگاه در استان وجود دارد که سه کشتارگاه دارای رتبه  B هستند و ۲ کشتارگاه رتبه  A دارند .

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: کشتارگاه‌های دارای رتبه  A به سامانه خط تخلیه اندرونی مرغ مجهز هستند که به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود .

وی در خصوص بیماری لمپی اسکین نیز گفت: امسال به سبب شرایط جوی ایجاد شده، این بیماری کشور را غافلگیر و بسیاری از استان ها را درگیر کرد و در استان مرکزی نیز خساراتی در روستاها ایجاد شد بر این اساس در ۳ ماه گذشته بیش از ۱۰۵ هزار راس دام سنگین واکسیناسیون و بیش از ۷۳۰ هزار متر مربع جایگاه دام سمپاشی شد .

شانقی اضافه کرد: واکسن این بیماری وارد استان شده و در بهمن و اسفند که فصل پیشگیری از این بیماری است مصرف می‌شود تا سال اینده مشکلی در این خصوص ایجاد نشود .

 

نظر شما
ادامه