کد خبر: ۵۲۶۷۸
 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:  طبق مواد ۶۷۹ و ۶۸۰ مجازات اسلامی، حیوان آزاری یک جرم محسوب می شود که مجازات‌هایی از جمله حبس و جزای نقدی در انتظار حیوان آزارها است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «احمد مازنی» در مورد طرح ممنوعیت حیوان آزاری گفت: طرح ممنوعیت حیوان آزاری که به امضای ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده است، در کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شده، اما هنوز به مرحله جمع بندی نرسیده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: باید این نکته را در نظر داشت که حیوان آزاری مصادیق مختلفی دارد از ضرب و شتم، شکنجه، مجروح کردن عمدی، جراحی‌های غیرضروری، مثله کردن، ربودن، زندانی کردن، رها کردن حیوان صاحب دار و یا گونه های غیر بومی در محدوده و حریم شهر و روستا و طبیعت تا نوع سوء استفاده و بهره کشی نامتعارف حتی جنگ انداختن و مسموم کردن حیوانات از مصادیق حیوان آزاری محسوب می شود.

حبس و جزای نقدی در انتظار مجرمین

نماینده مردم در مجلس دهم گفت: طبق مواد 679 و 680  مجازات اسلامی حیوان آزاری یک جرم محسوب می شود؛ مجازات‌هایی از جمله حبس و جزای نقدی در انتظار حیوان آزارهاست.

طرح نگهداری حیوانات و رابطه آن با سبک زندگی ایرانی

وی در ادامه تاکید کرد: در همین راستا در طرح نگهداری حیوانات و رابطه آن با سبک زندگی ایرانیان در کمیسیون فرهنگی مطرح شد و مرکز پژوهش ها بر روی آن تحقیق می کند که علاوه بر بحث حیوان آزاری، بخش نگهداری حیوانات و آسیب هایی که از ناحیه حیوانات به انسان ممکن است وارد شود و رابطه نگهداری حیوان با سبک زندگی ایرانی و اسلامی در آن دیده شده است که در کمیته فرهنگ و هنر و رسانه در دو جلسه بحث شده است و قرار است مرکز پژوهش ها در قالب یک کار پژوهشی جداگانه بررسی کند و گزارشی را ارائه دهند تا ما بتوانیم به یک جمع بندی واحدی برسیم و به مجلس تقدیم کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه یادآور شد: به دلیل ارتباط بیشتر مردم با شبکه های اجتماعی موضوعات اینچنینی در حال تکرار و دیده شدن هستند که عاملی بر افزایش آگاهی مردم نسبت به اتفاقات اطراف شده این اتفاق  بسیار خوشایند است؛ به بیانی دیگر شبکه های اجتماعی می تواند فرصتی در جهت فرهنگسازی و کاهش آسیب های اجتماعی باشند، امیدوارم بتوانیم از این فرصت در جهت کاهش آسیب های اجتماعی استفاده کنیم.

سفارش اسلام به دفاع از حیوانات

نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اسلام هم درباره دفاع از حیوانات و حمایت از آنها  احکامی دارد که اخلاق، حقوق و توجه به حیوانات را مورد توجه قرار داده است لذا هرگونه تعدی و تفریط نسبت به حیوانات یا حقوق آنها، نقض حقوق حیوانات و مستوجب مسئولیت است.

علت بی توجهی به لایحه حیوان آزاری در دوره های قبل

رئیس کمیته فرهنگ هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی گفت: شاید در دوره های قبل نیاز به وجود لایحه حیوان آزاری احساس نمی شد و یا اخباری که شامل آزار و اذیت حیوانات از رسانه های مختلف منتشر می شد بسیار اندک بود، به همین علت به این موضوع با جدیت پرداخته نمی شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: بحث حمایت از حیوانات در قوانین دیگری دیده شده  به عنوان مثال در قانون مجازات اسلامی و یا شهرداری ها که بحث نگهداری حیوان در آپارتمان، پارک ها مطرح کردند، ولی با تمام این اوصاف این قوانین بازدارنده نبوده و نیازمند به تهیه قانون جدید در این حوزه  هستیم.

 

نظر شما
ادامه