کد خبر: ۵۲۷۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران مساله سگ‌های شهر تهران را معضلی پیچیده با گره‌های اساسی عنوان کرد و برخی از مشکلات این حوزه را بر شمرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «شینا انصاری» مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران، در واکنش به اعتراض برخی فعالان محیط زیست مبنی بر حذف آن‌ها از جلسات تصمیم‌گیری درباره سگ‌های شهری توضیح داد: در بحث سگ ها، دستورالعمل مصوب وزارت کشور در سال ۱۳۸۷ را داریم. وزارت کشور می تواند سازمان های مختلف و دستگاه هایی که به نوعی ذیربط هستند از جمله دامپزشکی، محیط زیست، فرمانداری ها، شهرداری و بهداشت را وارد کار کند.

انصاری افزود: کارشناسان ذی صلاح ایراداتی را به این دستورالعمل که بیش از ده سال از تصویبش می گذرد وارد می دانند. برخی ابهامات در این دستورالعمل وجود دارد، که لازم است شفاف شود.

وی تصریح کرد: پس از  حواشی ایجاد شده برای سگ ها نظارت بر عملکرد کنترل جمعیت سگ ها به اداره کل محیط زیست شهرداری تهران سپرده شد  و ضرورت داشت که یک رویه نظارتی داخلی برای شهرداری داشته باشیم. قطعا ما نمی توانیم به عنوان اداره کل محیط زیست شهرداری، دستورالعمل ملی که از جانب وزارت کشور وضع شده و همچنان ملاک عمل هست را کنار بگذاریم و  خودمان دستورالعملی وضع کنیم و سازمان محیط زیست و دامپزشکی را بر اساس آن ملزم کنیم اما می توانیم پیشنهادهای خودمان را  برای اصلاح و بازنگری بدهیم و بروزرسانی آن را پیگیری کنیم.

در همین راستا کارگروه نظارتی را تشکیل دادیم و تلاش بر این بوده که همه ذی نفعان از جمله نهادهای حامی حقوق حیوانات و دستگاههای دولتی ذیربط  نیز در این فرایند مشارکت داشته باشند.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران تاکید کرد: محوریت دستورالعمل سال ۸۷، فرمانداری ها هستند که می توانند هماهنگی را بین دستگاه ها ایجاد کنند اما در حال حاضر شهرداری تهران به دلایل عدیده عهده دار صفر تا صد کار شده است و کلیه مسئولیت ها در این بخش از شهرداری مطالبه می شود.  

انصاری یادآور شد: حتی در عنوان دستورالعمل سال ۸۷  از عبارت «سگ های ولگرد» استفاده شده که  حامیان حقوق حیوانات تاکید دارند که اینها سگ های «ولگرد» نیستند و «رها شده» هستند. با این حال خود حامیان حقوق حیوانات هم بعضا در محورهای اساسی موضوع  با هم اجماع نظر ندارند.

از سوی دیگر یکی از چالش های مهم بحث رهاسازی سگ ها پس از عقیم سازی و واکسینه کردن هست که در جلسه اخیر اداره کل محیط زیست استان با اشاره به نامه معاونت محیط زیست طبیعی سازمان اعلام کرد که هرگونه رهاسازی به محیط ممنوع است و شهرداری می بایست سگ ها را پس از زنده گیری وعقیم سازی در محیطی محصور نگهداری کند.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به پیچیدگی‌های موضوع گفت: یک دستگاه می گوید رها سازی نشود. خب شهرداری سگ ها را جمع می کند و عقیم سازی می کند و حالا اگر رهاسازی نکند چه باید بکند؟ ۱۰ هزار سگ را کجا باید نگهداری کرد؟

وی تاکید کرد: ما از بدو ورود به موضوع تلاش کردیم تمام ذی نفعان  را دور هم جمع کنیم و برای اطمینان از اینکه نظرات تمامی گروهها را شنیده باشیم هم از نهادهای حامی حقوق حیوانات، و اخیرا از شبکه سمن های استان تهران و ستاد توان افزایی سمن های شورای اسلامی شهر تهران دعوت کرده ایم البته دوستان بعضا نظراتی گذاشتند که خلاف دستورالعمل بالادستی یعنی دستورالعمل سال ۸۷ بود و ما نمی توانیم خلاف آن رویه ای وضع کنیم و اول دستورالعمل باید اصلاح شود.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران تصریح کرد:  در حال حاضر پیش نویس دستورالعمل نظارتی آماده شده است که در کمیته محیط زیست شورای شهر هم مطرح شد و نقطه نظرات و پیشنهاداتی برای حک و اصلاح آن ارائه شد.

وی تصریح کرد: برای وضع و اجرای دستورالعمل نظارتی قطعا به همکاری همه بخش های ذیربط و ذی صلاح نیاز داریم و قائل به حذف هیچ گروهی از جلسات کارگروه نظارتی نیستیم البته که نمی شود با همه دوستان جلسه گذاشت ولی همواره خواسته ایم که نمایندگان آنها در جلسات مشارکت داشته باشند از سویی دیگر قرار نیست که همه مشکلات را به سرعت و یکشبه حل کنیم.

باید قدم به قدم پیش برویم. اگر می خواهیم در جهت احقاق حقوق حیوانات شهری از جمله سگ ها حرکت کنیم بجای برخوردهای احساسی و هیجانی باید بر اصلاح روندها، شناخت گلوگاهها و ارتقای نظارت ها که هدف مشترک ما هست تمرکز کنیم.

 


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
0
0
کسی که میگه سگ ولگرد رو نکشید
وقتی مریض شد آنتی‌بیوتیک نخوره
حموم نره میکروب‌های پوستش از نعمت زندگی محروم نشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
1
این حجم از پافشاری بر نفهمیدن و مقاومت در برابر راهکارهایی که تمام دنیا پیش گرفتن جالب...
فقط میشه گفت بحث این دوستان پول و عملا طرح هایی که بودجه های میلیاردی ازش میگیرن و در عمل هیچ کارایی جز بغرنج تر کردن مسئله ندارن!
نظر شما
ادامه