کد خبر: ۵۲۸
متخصصین دریا با مطالعه تصاویر ارسالی از ماهواره ها و همین طور حضور میدانی در دریای خزر معتقدند آب دریای خزر با وجود نزدیکی به فصل سرما همچنان حالت تابستانی خود را حفظ کرده و می تواند بستر مناسبی برای تداوم پدیده کشند قرمز باشد...
100943032003
متخصصین دریا با مطالعه تصاویر ارسالی از ماهواره ها و همین طور حضور میدانی در دریای خزر معتقدند آب دریای خزر با وجود نزدیکی به فصل سرما همچنان حالت تابستانی خود را حفظ کرده و می تواند بستر مناسبی برای تداوم پدیده کشند قرمر باشد.
مسئول مرکز ماهواره سازمان اقیانوس شناسی گفت: آخرین تصاویر ماهواره ای و اطلاعات بدست آمده از گشت زنی در دریای خزر، از تجمع گسترده کلروفیل a حکایت می کند.

کیوان کویری با اعلام این مطلب افزود: این تجمع می تواند دلیلی برای نشان دادن تداوم شکوفایی جلبکی کشند قرمز باشد اما در این مورد نمی توانم اظهار نظر کنم و باید منتظر نتایج تحقیقات بیشتر بود.

این متخصص بیولوژی دریایی همچنین به سابقه پدیده کشند قرمز در دریای خزر اشاره و تاکید کرد: به دلیل توجه به تلفات و گستردگی کشند سرخ در ماههای گذشته در خلیج فارس توجهات به این مسئله در شمال نیز جلب شده است وگرنه این پدیده در خزر سابقه طولانی دارد.

همچنین یک متخصص فیزیک دریایی دراین باره گفت: آب دریای خزر از نظر گرمایی یک ماه عقب تر از دیگر آبها است و می توان گفت آب دریای خزر در حال حاضر در وضعیت تابستانی به سر می برد و هنوز گرمای مرداد ماه در آب وجود دارد و این مسئله می تواند تداوم پدیده شکوفایی جلبکی را تقویت کند.

جعفر عزیزی تاکید کرد: نمی توان نتیجه گشت زنی و نمونه برداری میدانی از پدیده شکوفایی جلبکی کشند قرمز در دریای خزر و همین طور بدست آوردن اطلاعات ماهواره ای را نشانه کم شدن پدیده کشند قرمز دانست چرا که باید یکسری آزمایش های تخصصی مانند میزان اکسیژن محلول در آب و یکسری پارامترهای دیگر را در نظر گرفت.

با این حال مطالعات دقیق وضعیت اکولوژیک دریای خزر نشان می دهد آب دریای خزر ساکن است و جزر و مد چندانی وجود ندارد و همین مسئله امکان این پدیده را ایجاد می کند. از سوی دیگر ورود آلاینده‌های شهری و کشاورزی به دریای خزر مواد مغذی مورد نیاز فیتوپلانتون‌ها را تأمین کرده و باعث بروز پدیده کشند قرمز خواهد شد.

ظهور ناگهانی جلبکهای سبز آبی به عنوان شکوفایی پلانکتونی در نظر گرفته می شود و این شکوفایی معمولا بعد از استفاده از مقادیر قابل توجه و بالایی از کودهای غیر آلی مثل اوره و سوپر فسفات دراستخرها ایجاد می شود، همچنین بعد از کاربرد برخی از علف کشها نظیر سدیم - آرسنیک هم این شکوفایی را ایجاد می کند.

اولین کشند قرمز از رودخانه‌ها، کانال‌ها و حوضچه‌های مصر باستان گزارش شده است. از دهه 1990 میلادی گزارشات مرتبط با شکوفایی جلبکهای مضرافزایش چشمگیری داشته است. بسیاری از کشورهای دنیا از جمله فیلیپین، کره، چین، مکزیک، ایالات متحده آمریکا،... بر اثر این پدیده دچار مشکل شده و با حجم انبوهی از خسارتهای زیست محیطی بوم شناختی مواجه شده‌اند.

با این حال پیش از این خلیج فارس به خصوص مناطقی در تنگه هرمز و بندرعباس تا بوشهر و عسلویه گرفتار هجوم این اژدهای سرخ بودند که کارشناسان معتقدند با وجود کاهش تراکم عامل پدیده کشند قرمز در آبهای هرمزگان 50 درصد این احتمال وجود دارد که شاهد بروز کشند قرمز در اواخر شهریور در منطقه باشیم.

 

 

نظر شما
ادامه