کد خبر: ۵۲۸۲۷

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: میزان مصرف نان خشک در گاوداری‌های صنعتی این استان به صفر رسیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حمید رمضانی» به مناسبت روز جهانی غذا افزود: در سال های گذشته استفاده از نان های خشک یکی از مخاطرات بهداشتی بود چراکه مقداری از آن ها کپک می زد و تعدادی از دامداران از آن ها برای تغذیه دام استفاده می کردند.

وی ادامه داد: اکنون نان خشک توسط دوره گردها از مردم خریداری می شود اما این نان ها وارد پروسه تغذیه دام در واحدهای صنعتی استان نمی شوند.

رمضانی با تاکید بر اینکه کیفیت غذای تولید شده از اهداف مهم دامپزشکی است، اظهار کرد: این اداره کل قبل از اینکه مرغ های تولیدی تحویل کشتارگاه شوند تمامی پایش های مورد نیاز همچون بررسی مصرف آنتی بیوتیک و باقی مانده های دارویی را در مرغ ها انجام می دهند.

وی تصریح کرد: تمام این نمونه گیری ها حتی در حوزه دام نیز انجام می شود و نمونه های لازم در کشتارگاه دام، قبل از کشتار دام گرفته می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نظارت بر کارخانجات خوراک دام یکی دیگر از وظایف این اداره کل است، گفت: به عنوان مثال با نظارت های انجام شده در هفته گذشته 20 تن ذرت کپک زده در شهرستان شیروان معدوم شد.

نان های کپک زده دور انداخته شود

«دکتر سید احمد هاشمی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه نان‌های کپک زده سلامتی مردم را به مخاطره می اندازد، تاکید کرد: به هیچ عنوان نان‌های کپک زده مورد استفاده دام ها قرار نگیرد.

وی افزود: در حقیقت نان های کپک زده مصرف شده توسط دام ها، ممکن است باقی مانده آن در شیر باقی بماند و این باقی مانده با نوشیدن آن توسط انسان، وارد بدن شود.

هاشمی ادامه داد: یکی از اثراتی که باقی مانده کپک نان در فرآورده های دامی بر روی انسان می گذارد، ایجاد بیماری های کبدی است.

به گفته وی کپک نان سم آفلاتوکسین تولید می کند که به شدت سمی بوده و موجب بروز بیماری سرطان می شود

 

نظر شما
ادامه