کد خبر: ۵۲۸۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور از یک شرکت تولیدکننده اسید فسفریک در استان خوزستان بازدید بعمل آورد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خوزستان، «دکتر رضاییان زاده» معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور به اتفاق «دکتر آزاد» معاون دفتر دارو ودرمان سازمان، «دکتر صفری» رئیس گروه تولید دفتر دارو درمان سازمان دامپزشکی، مدیرکل دامپزشکی استان، رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی خوزستان و رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ماهشهر، از شرکت تولید کننده اسید فسفریک واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) بازدید نمودند.

در این بازدید دکتر رضاییان زاده معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به اینکه محصول تولیدی این شرکت به عنوان ماده اولیه در کارخانجات خوراک دام و طیور و کودهای شیمیایی مصرف می گردد، لذا کیفیت آن باید با استانداردهای سازمان دامپزشکی کشور مطابقت داشته باشد.

دکتر رضاییان زاده در ادامه افزود: کیفیت مواد اولیه مصرفی در صنعت خوراک دام و طیور به دلیل ارتباط با بهداشت دام و انسان مهم است و باید شرکت های تولید کننده این گونه محصولات دستورالعمل ها و استانداردهای سازمان دامپزشکی را در خصوص ارتقاء کیفیت محصولات خود اجرا نمایند.

وی هدف از این بازدید را بررسی امکانات و تولید اسید فسفریک توسط شرکت مطابق با ضوابط سازمان دامپزشکی کشور برشمرد

شایان ذکر است: اسید فسفریک به عنوان ماده اولیه تولید کودهای شیمیایی و مکمل های خوراک دام و طیور محسوب می شود.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Vet.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
1
1
احتراماً.
یکی از ارزشمندترین و مهمترین اقدامات معاونت دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور همین مورد رسیدگی و شفاف سازی، همچنین قانونمندی تولید اسید فسفریک برابر دستورالعمل‌ های این معاونت بود، که به لطف عزیزان این معاونت شروع اجرای آن آغاز گردید.
از کلیه تیم اعزامی می باید قدر دانی کرد.
اسید فسفریک، که در مقادیر کلان آن به مصرف تولید دی کلسیم و مونو کلسیم فسفات هزینه میگردد، از مواد اولیه فوق العاده مهم و حساسی است که در صورت کوچک ترین خطا و بی احتیاطی می‌تواند، سلامتی مردم جامعه را در راستای مصرف از پروتئین خام با منشاء دامی به مخاطره اندازد.
از مهمترین شاخص های حیاتی، خلوص P2o5 و نیز مقدار فلوئور موجود در اسید فوق می باشد، مورد آخر، موردی است که از اهمیت خاصی برخوردار بوده لذا همین اهمیت می‌طلبد تا مقدار فلوئور ( max 1800 ppm) از این مقدار حد اکثری تجاوز نکند. فلوئور ماده بسیار مضری است که اصولا نبایستی اجازه داد مقدار آن حتی از 500 ppm تجاوز نماید.
و نیز P2o5 اسید فسفریک در محدوده 52% _ 53% ایده آل محسوب می‌گردد.
با پوزش و عرض ادب قصد بنده خدای ناکرده در کنار اساتید این امر دخالت در موضوع و جزئیات اسید فسفریک نبوده، ولی از آنجائیکه بحث مستقیم سلامتی مصرف کنندگان بسیار حائز اهمیت بحساب می آید، بخود این اجازه را دادم تا اشاره کوتاهی به موضوع داشته باشم.
در هر صورت فلوئور زدایی و تصفیه اسید فسفریک در کارخانجات دی کلسیم فسفات ، ازموضوعات بسیار مهم و اجتناب ناپذیر محسوب می‌گردد. این فلوئور زدایی می‌تواند، در کارخانجات تولید کننده اسید نیز قابل انجام میباشد.
پیشنهاد : تولید کننده این فر آورده از الزامات قانونی و ضروری است، تا به هر تولید کننده دی کلسیم فسفات آنالیز کامل اسید فوق را بهمراه دیگر مستندات در لحظه ورود به کارخانه خریدار ارائه نماید.
بار دیگر از کلیه اساتید مستقر در معاونت دارو _ درمان بی نهایت سپاسگزارام.
نظر شما
ادامه