کد خبر: ۵۲۸۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص پیشگیری از بروز بیماری سقط جنین دام توصیه های پیشگیرانه اعلام کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، «دکتر مسعود دادفر» گفت: با توجه به بررسی‌های کارشناسان در بازدیدها، نمونه برداری از موارد سقط جنین، همچنین براساس نتایج آزمایشگاههای مرجع و سوابق بیماری در سالهای قبل و از آنجایی که ظرفیت مراتع و تغذیه نامناسب جوابگوی دوران آبستنی دامها نیست راهکارهایی برای پیشگیری از بروز سقط جنین دام ها به دامداران پیشنهاد شده است.

وی افزود: تغذیه دامها با جیره های غنی از نظر مواد معدنی و ویتامین، مناسب سازی تاسیسات دامداری (از نظر دمایی، تهویه) و عدم تغذیه دام از علوفه و آب یخ زده در فصول سرد سال از راهکارهای پیشگیری از این بیماری است.

دادفر گفت: دامداران برای حراست از سرمایه های دامی خودشان می توانند نسبت به دریافت مشاوره از کارشناسان، به شبکه های دامپزشکی مراجعه کنند.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
0
پس واکسن چی؟
Vet.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
1
احتراماً.
سقط جنین، اعم از دام سبک و سنگین، از مهمترین مواردی است، که از لحاظ اقتصادی برای صاحبان دام همیشه حائز اهمیت بوده است. تجربه نشان داده است، این معضل اقتصادی در صاحبان گله های دام سبک، پر رنگ تر بوده، که از عمده دلایل آن می‌توان کوچ رو بودن این نوع دامها را بیان کرد.
از اقدامات مهم دیگر مرتبط با اتیولوژی و پیشگیری از سقط جنین که با تغذیه ارتباطی مستقیم دارد، آنالیز خاک مناطق مختلف کشور میباشد. این آنالیز ها می‌تواند وضعیت مواد کانی موجود در خاک مناطق مختلف را آشکار و در نتیجه وضعیت گیاهان در این مناطق را از باب مواد مغذی روشن،که در نتیجه می‌توان به صاحبان دام مناطق مختلف بطور آگاهانه از سوی کارشناسان جیره های غذایی و مکمل های معدنی و ویتامینه در خور وضعیت هر منطقه ارائه داد.
آموزش دامداران بطور تشکیل دوره های آموزشی و الزام شرکت در این آموزش ها نتایج خوبی را بهمراه خواهد داشت.
عدالت خواه
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
1
سقط جنین در دامها را می‌توان چنین تقسیم بندی کرد.
_ سقط های ناشی از عوامل فیزیکی.
_ بیماری ها. و عوامل ویروسی و میکروبی
_ کمبود های مواد مهم معدنی و ویتامینه. ( تغذیه)

مورد اول : جدا سازی دامهای آبستن / پرورش در آشیانه های دامی مناسب و به حد اقل رسانیدن نقاط اثر گذار آشیانه های دامی در استرس های فیزیکی برای دام ها.
نکات قابل رعایت در دامهای آبستن، سبک و سنگین.

_ رعایت نکات بهداشتی اعم از تهویه مناسب / بستر تمیز / سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی. / درب ورودی و خروجی مناسب جهت جلو گیری از فشردگی دامها.
_ واکسیناسیون های به موقع.
تغذیه خوب از علل مهم در سقط های جنین بويژه در دام سبک. / شناسایی کمبود ها در مراتع هر منطقه. بطور مثال کمبود Vitamin E + selenium از موارد مهم در سقط جنین ها میباشد.
_ آموزش دامداران و آشنایی آنان در مورد ریز مغذی های حیاتی.
نظر شما
ادامه