کد خبر: ۵۲۹۵۳

معاون جهاد کشاورزی شهرستان میبد علت به تعویق افتادن ارسال دو هزار راس بز مورسیا از کشور اسپانیا به این شهرستان را فراهم نبودن شرایط لازم برای ورود این نژاد اصلاح شده خواند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی اصغر دهقانپور» در این مورد گفت: این محموله به منظور توسعه و رونق پرورش دام سبک و همچنین افزایش بهره‏‌وری محصولات دامی توسط بخش خصوصی خریداری و مقرر شده بود که اول شهریورماه در ایستگاه منظور شده در ضلع جنوبی شهرستان واقع در روستای نیوک مستقر شود.

وی با اشاره به این که متاسفانه شرایط لازم برای ورود بزهای مورسیای اسپانیایی به میبد با وجود برنامهریزیهای انجام گرفته در موعد مقرر فراهم نشد، تصریح کرد: ضوابط و مقررات دامپزشکی و مورد تایید قرار نگرفتن کارشناسان مرکز اصلاح نژاد دام کشورمان و نیز کشور اسپانیا در مورد شرایط نگهداری این نژاد در شهرستان باعث تاخیر در ورود این محموله شد.

دهقان‌پور ابراز امیدواری کرد که تا یک ماه آینده شرایط و قوانین ورود این محموله در شهرستان فراهم شود.

وی توسعه صنعت دامپروری را از اهداف پرورش این نژاد در شهرستان میبد برشمرد و اظهار کرد: پرورش بز مورسیای اسپانیا گام موثری در توسعه اقتصادی صنعت دامداری، تکثیر، پرورش و اصلاح نژاد دام‌های شهرستان و همچنین افزایش بهره‌وری از نهاده‌های دامی، توسعه صنعت لبنیات و دستیابی به بازارهای برون مرزی، توسعه اشتغال پایدار در روستاها و کمک به بهبود معیشت خانوارهای روستایی شهرستان است.

معاون جهادکشاورزی میبد تأکید کرد: بز مورسیا در مقایسه با بز سانن که در شهرستان میبد پرورش میشود، دارای عملکرد و سازگاری بهتر با اقلیم و شرایط شهرستان است و همچنین چربی بالای موجود در شیر این دام که از چندقلوزایی بالایی نیز برخوردار است، برای تولیدات فرآوردههای لبنی بسیار مطلوب است.

دهقان‌پور در پایان نیز اظهار کرد: با هماهنگی و همکاری دیگر ادارات و حمایت بسیج سازندگی شهرستان میبد، این دامها به زودی در اختیار واجدین شرایط قرار می‌گیرد و جهاد کشاورزی شهرستان نیز به منظور حمایت و تکثیر و پرورش این نژاد اقدام به پرداخت تسهیلات بلندمدت به متقاضیان میکند.

به گفته وی، انتظار می‌رود افرادی که شرایط نگهداری از این نژاد را دارند، در حفظ این دام و همچنین پرورش و تکثیر آن بکوشند و از هرگونه معاملهگری در خرید و فروش آن به نفع خود استفاده نبرند.

 

نظر شما
ادامه