کد خبر: ۵۲۹۵۸

با تهیه و اجرای برنامه ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چهار نسخه متفاوت در سال 1397، سازمان دامپزشکی کشور توانست سنگین ترین بحران بهداشت دام کشور را در سال گذشته مهار و با اجرای این برنامه ضمن تامین نیاز تخم مرغ کشور، باعث شد کشور ایران در فهرست کشورهای صادر کننده تخم مرغ قرار گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی، علیرغم این موفقیت بسیار مهم و ستودنی آنچه می تواند صنعت طیور کشور را با مشکل و بحران مواجهه کند، بی توجهی مالکان مزارع مرغ مادر و تخمگذار استان های آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مازندران، گیلان و گلستان به رعایت موازین امنیت زیستی و عدم واکسیناسیون طیور بر علیه این بیماری مهلک می باشد. استان هایی که به اصطلاح بعنوان استان های DPPAs (با تراکم بسیار بالا) نامیده می شوند.

همانطوریکه در برنامه ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درج گردیده، حضور ویروس بسیار محتمل می باشد و امکان مواجهه طیور تخمگذار و مادر در این مناطق بسیار محتمل و در صورت عدم رعایت موازین امنیت زیستی و عدم واکسیناسیون طیور بر علیه این بیماری، درگیری طیور و شروع انفجارهای این بیماری دور از انتظار نمی باشد.

لذا با توجه به تغییر فصل و مساعد شدن اکوسیستم ها در شش حوزه آبریز کشور برای فعالیت ویروس، ضمن تاکید بر ضرورت انجام واکسیناسیون واحدهای مادر و تخمگذار بر علیه این بیماری در اسرع وقت، رعایت موارد زیر بطور اکید به پرورش دهندگان طیور توصیه گردد :

1- به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آنها جلوگیری نمایید. در این ارتباط لازم است انبار دان و سالن پرورش برای اینگونه پرندگان غیر قابل نفوذ باشد و محوطه مرغداری فاقد هرگونه جاذبه ای برای ورود پرندگان وحشی باشد.ریخت و پاش دان و رها سازی کود در محوطه و وجود آبگیر و تجمع آب به هر شکل این جاذبه را ایجاد می نماید.

2- از رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری نموده و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی تردد انجام شود.

3- تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مزرعه (شامل کارگران و بازدید کنندگان) ضروریست.

4- حوضچه ضد عفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالنها را فعال نگه دارید و در هنگام ورود به سالن شستن دستها با آب و صابون و ضدعفونی آنها و تعویض کفش یا حداقل برس کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی کننده ضروریست.رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه  با اهمیت تر است بطوریکه از غیرآلوده بودن کلیه وسایل ، مواد ، آب، دان و افراد ورودی به سالن باید اطمینان حاصل نمایید.

5- از رفت و آمد خودروها به داخل محوطه پاک جلوگیری شود و در موارد بسیار ضروری نسبت به ضدعفونی قسمتهای بیرونی خودرو به صورت کامل اقدام شود.

6- خودرو حمل تخم مرغ، کارتن تخم مرغ و دان قبل از ورود به مزرعه و یا بارگیری در مبدا مورد شستشو و ضد عفونی قرارگیرد.

7- در واحد های تخمگذار ترتیبی اتخاذ شود تا تخم مرغ خوراکی  به گونه ای به بیرون از مرغداری انتقال یابد که خودرویی وارد محوطه پاک نشود.

8- کلیه رفت و آمد های افراد به واحد را ثبت و ضبط نمایید.

9- از حضور در بازار پرندگان زنده ، محل های پرورش طیور ، پارک پرندگان و به طور کلی محل تجمع پرندگان غیر از واحد خودتان خودداری نموده و ترتیبی اتخاذ نمایید تا پرسنل واحد نیز همین ممنوعیت را اجرا نمایند.

10- از ورود پرنده جدید به واحد واحد (بویژه در مزارع مرغ مادر) تا اطلاع ثانوی خودداری نمایید. 

 

نظر شما
ادامه