کد خبر: ۵۲۹۵۹
تعداد نظرات: ۸ نظر

رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل گفت: رتبه بندی عسل سبلان به عنوان یک برند ممتاز در دستور کار است تا در سه بخش مردم نسبت به خرید و تهیه عسل باکیفیت اقدام کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «فردین صفوی» اظهار کرد: باید عسل سبلان به عنوان یک برند جهانی و ممتاز بیشتر از شرایط کنونی از طریق رسانه‌ها و تبلیغات گسترده معرفی شود.

وی خاطرنشان کرد: معرفی عسل سبلان به عنوان یک سوغات شاخص حمایت عملی از تولید، اشتغال، ارزآوری، حفظ محیط زیست و همچنین تقویت باغات است که به تقویت صنعت کندو نیز کمک می کند.

رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل ثبت جهانی عسل سبلان را یادآور شد و بیان کرد: ما رتبه سوم را در تولید عسل در کشور داریم به طوری که 6 هزار و 200 تن سالانه عسل در دامنه‌های سبلان با خواص شفابخش دارویی و تغذیه مناسب تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که از نظر کیفیت نیز جایگاهی ممتاز دارد.

صفوی به تولید 270 گونه گیاه دارویی در اردبیل به ویژه دامنه‌های سبلان اشاره کرد و گفت: وجود این گیاهان دارویی به کیفیت تولید عسل در این استان کمک کرده به طوری که مرغوبیت آن ممتاز و بی‌نظیر است.

وی با اشاره به موفقیت اخیر عسل سبلان در سطح بین‌المللی تصریح کرد: در نمایشگاه تخصصی عسل اربیل عراق که از کشورهای مختلف غرفه‌هایی برای عرضه عسل تدارک دیده شده بود، توانستیم رتبه اول را با برند عسل سبلان به دست آوریم که این افتخاری بزرگ برای خطه اردبیل به شمار می‌رود.

تقلب در عسل همراه با موم در حد صفر است

رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل از اهالی و مهمانان خواست؛ برای جلوگیری از خرید تقلبی عسل تا حد امکان نسبت به تهیه عسل با موم در چارچوب رمکه اقدام کنند و از خرید شهد عسل بدون داشتن نشان استاندارد و مشخصات تائید شده علوم پزشکی پرهیز نمایند.

صفوی در مورد صادرات عسل سبلان به بازار کانادا گفت: به دلیل مشکلاتی که در صادرات عسل به کشورهای حوزه خلیج فارس به وجود آمده است، اخیراً صادرات به کشور کانادا شروع شده و امیدواریم این روابط تقویت شده و باکیفیت‌ترین محصولات را صادر کنیم.

وی از فعالیت دو ماهه این انجمن خبر داد و بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم تا در قالب انجمن ساماندهی و صدور پروانه کسب و کارت عضویت فعالان این عرصه را به سرعت انجام داده و با تقویت نظارت‌ها نسبت به قیمت‌گذاری مناسب براساس کیفیت محصول اقدام کنیم.

رئیس سابق اتحادیه صنف عسل اردبیل با ابراز خرسندی از جمع‌آوری بساط عسل‌فروشی‌های کنار جاده که اغلب غیربومی بوده‌اند، افزود: تبلیغ عسل بی‌کیفیت سایر استان‌ها در اردبیل به شدت عرضه کیفی عسل سبلان را تهدید می‌کند که ما از همکاران فعال در این عرصه خواسته‌ایم تا از استفاده برند سایر استان‌ها بر روی محصولات عرضه شده به ویژه تابلو و بنرهای تبلیغاتی اجتناب کنند.

صفوی یکی از معضلات این صنف را مناقشه روی وزن رمکه و نحوه محاسبه آن در فروش محصول عسل اعلام کرد و گفت: قرار شده 350 گرم وزن رمکه از محصول فروش رفته کسر شود تا حقوق مصرف کننده و خریدار رعایت شود.

وی اضافه کرد: ما پیشنهاد کردیم در جلوگیری از ورود عسل‌های بی‌کیفیت به استان اردبیل با همکاری پلیس راه قرنطینه‌ای فعال شود تا با نظارت دامپزشکی جلوی ورود عسل‌های بی‌کیفیت و نامرغوب گرفته شود.

رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل به کمبود کارگاه‌ها و مجموعه‌های بسته‌بندی و صنایع تبدیلی در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: در کنار شناسنامه‌دار کردن شاغلین این صنف و تقویت بحث نظارت بر قیمت‌گذاری و ارتقای کیفی محصول عرضه شده تصمیم گرفتیم تا گریدبندی محصول عصل را در سه بخش شامل عسل طبیعی، استاندارد و عسل معمولی انجام دهیم تا هر یک از این محصولات با قیمت مشخص از 100 هزار تومان تا 30 هزار تومان به فروش برسد.

صفوی به دیگر فرآورده‌های صنعت کندو نظیر ژل رویال، بره موم، زهر زنبور و گرده اشاره و اظهار کرد: قطعا با توسعه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در این زمینه می‌توانیم مطلوب و مناسب عمل کنیم.

وی ارزش غذایی این محصول را بسیار بالا و به عنوان یک مکمل غذایی‌ بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: به رغم تلاشی که برای ورود عسل به داروخانه‌ها به عنوان مکمل غذایی داشتیم معاونت غذا و دارو اجازه این کار را نداده که انتظار می‌رود با برند سبلان و به دلیل پائین بودن سرانه مصرف عسل در کشور که زیر 300 گرم برای هر ایرانی است بتوانیم در این زمینه نظر مساعد مسئولان امر را جلب کنیم.

 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین ترابی
|
United States of America
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
1
9
چه ادعای بی پایه و اساسی و از قدیم اولین و اساسی ترین کار متقلبان عرصه و فروش عسل همراه کردن با موم بوده و جای تعجب است ایشان چنین ادعای دارند! قدم بعدی متقلبان قیمت بسیار بالا برای انواع مواد خوراکی تقلبی چون عسل و روغن زیتون و انواع دیگر روغن و کره و..... است.از حکیم مهر خواهش میکنم با چند متخصص که خود نیز دستی در تولید عسل داشته باشند و چند همکار آزمایشگاه مواد غذایی در مورد تقلبات مواد غذایی خصوص عسل مصاحبه های مبسوط و مستند انجام داده که سخت نیاز مردم به چنین اطلاعاتی را بعنوان یک متخصص و مصرف کننده حس می کنم.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
دکتر جان گفت عسل با موم درقالب رمکه منظور شانه کامل عسل هستش نه اونایی که یک تکه موم میندازن تو شهد تقلبی
ناشناس
|
Moldova (the Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
3
موم محصول جانبی کندو هست که وقت زیادی از زنبور برای ساخت آن گرفته میشود در حالیکه در همین زمان زنبور میتواند محصول اصلی کندو که‌همان عسل هست را تولید کند و سود زنبوردار را برآورده سازد لذا امروزه اکثر زنبورداران از شانهای آماده در کندوها استفاده میکنند که موم مصنوعی روی آنها قرار داده شده تا به این وسیله زنبور از ابتدا به سراغ کار اصلی خود برود. بعلاوه بیشتر سموم شیمیایی و باقیمانده داروها جذب موم که ماهیت چربی دارد میشود و این یکی از دلایلی است که استفاده از موم حتی طبیعی هم خیلی توصیه نمیشود
اگر در فصل وفور گل و شهد (بهار و تابستان) برای سود بیشتر از آب شکر و سایر شربتها برای تغذیه زنبور استفاده شود حاصل کار عسلی است با ظاهر طبیعی که با موم از کندو خارج میشود ولی از نظر قندها و خصوصا ساکارز خارج از استاندارد بوده و برخی خواص منتسب به عسل که ناشی از گرده های موجود در آن است را نیز نخواهد داشت.
مورد مطرح شده توسط ایشان فقط شاید درباره شربتهای غلیظ دست ساز که ممکن است به جای عسل فروخته شوند صدق میکنه ولی در کل بحث تقلبات عسل بسیار گسترده و پیچیده تر و متعددتر از این‌مورد است و تنها در آزمایشگاه امکان تشخیص این تقلبات وجود دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
2
بیشترین تقلبات عسل از اردبیل است. عسل با موم در ترمینال اردبیل کیلویی 20000هزارتومان؟
ناشناس
|
France
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
1
1
لطفا نظرات عیر علمی چاپ نکنید
خوب شکر رومیزارن جلو کتدو زنبور هم تند و تند برات عسل تقلی ذخبره میکنهه برات تو موم
ارذبیل که عسل سفارشی برات میزتنن با قیمتهای مختلف هر چی دلت بخاد
همکار دردمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
1
2
حکیم مهر عزیز، لطفا مطالب غیرعلمی و گمراه کننده و مشوش اذهان عمومی مانند این فرمایش آقای رئیس اتحادیه اردبیل رو حتی به بهانه نقل قول، نشر نده!!! اینم نمونه ای از مداخله افراد غیرمتخصص در امورات دامپزشکی!! افراد جویای مطلب، به کتاب های مرجع بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی مانند کتاب ارزشمند آقای دکتر مجتبی بنیادیان و
دکتر عراقی و دیگر اساتید محترم مراجعه کنند و توصیه ای به آقای رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل، آقای صفوی لطفا به حکم قرآن «درباره آن چیزی که علمی در آن نداری اظهار نظر نکن» منظور تقلبات عسل است. شما شاید پرورش زنبور را خوب بدانید ولی از اظهار نظر شما پیداست که از بهداشت و تقلبات عسل، هیچ چیزی نمی دانی!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
1
0
وقتی تند تند آب شکر درست کنند و تحویل زنبور بدهند ،زنبورها هم سریع شان ها رو پر می کنند.این می شود عسل تقلبی.کافیه قاب موم دوز شده در اختیار زنبور قرار دهی
یاشار
|
Germany
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
0
0
روب شانه خالی و مصنوعی موم عسل تقلبی ولرم میریزن و بعد که کامل پخش شد دوباره روش یا ماده ای شبیه موم میریزن و کاور میکنن و سرد که شد میشه عسل با موم داخل قاب.
به همین راحتی.
میتونید از نحوه پلمپ شدن سلول های موم بفهمید که این سلول توسط زنبور مهر و موم شده یا انسان
نظر شما
ادامه