کد خبر: ۵۲۹۶۰

محققان دانشگاه ماساچوست آمریکا توانستند شدت بلندترین آواز پرندگان را که متعلق به گونه‌ای موسوم به White Bellbird است، اندازه‌گیری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ساینس دیلی، پرنده White Bellbird ساکن کوه‌های آمازون در منطقه شمال برزیل است و جنس نر آن آوازی را سر می‌دهد که از کیلومترها دورتر شنیده می‌شود. این آواز به ویژه زمانی که در فصل تولید مثل برای جلب جنس ماده سرداده می‌شود، به بلندترین شدت خود می‌رسد.

نکته قابل توجه این است که پرنده نر قادر است با تغییر جهت سر خود، پرنده ماده را هدف این آواز بسیار بلند قرار دهد و پرنده ماده نیز با وجود خطر آسیب دستگاه شنوایی، به دقت و از نزدیک به این آواز گوش می‌دهد. البته هرچه صدای پرنده بلندتر باشد، طول موج آواز آن کوتاه‌تر است.

در این تحقیقات که برای اولین بار در جهان انجام گرفتند، محققان توانستند شدت آواز پرنده نر را با دقت بالایی اندازه‌گیری کنند و مشخص شد شدت این آوازها به ۱۲۵.۴ دسیبل می‌رسد. این در حالی است که شنیدن صدای با شدت نزدیک به ۸۵ دسیبل برای انسان دردآور است و افزایش شدت صدا به بیش از این میزان می‌تواند موجب آسیب سیستم شنوایی شود.

بلندی آواز این پرنده مشابه صدای رعد است و حتی شدت آن به صدای یک موتور جت در زمان بلندشدن از زمین نیز می‌رسد. شدت صدای White Bellbird سه برابر آخرین رکورددار بلندترین صدا بین پرندگان است.

اکنون محققان در تلاشند تا علت و چگونگی تولید چنین صدای بلندی را توسط این پرنده شناسایی کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Current Biology منتشر شده است.

 

نظر شما
ادامه