کد خبر: ۵۲۹۹۰

برخی کشورهای آسیای میانه بخصوص قزاقستان همه ساله به صورت رسمی اجازه شکار پرندگان نادر در مناطق شکار ممنوع این کشور ها را برای شیوخ سرشناس عرب صادر می‌کنند که با واکنش های منفی در رسانه‌های اجتماعی و در میان حامیان محیط زیست رو به رو شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، بر اساس این قرارداد افراد پرنفوذی همچون «بن‌زاید آل‌نهیان»، «شیخ سرور بن‌محمد آل‌نهیان» و «شیخ سیف بن‌محمد آل‌نهیان» از امارت متحده عربی و «شیخ جاسم بن‌حمد بن خلیفه آل‌ثانی» از قطر اجازه شکار تعداد مشخصی از پرندگان در حال انقراض همچون «هوبره» را در مناطق حفاظت شده قراقستان را دارند.

گزارش ها حاکی از این است که این شیوخ عرب به ازای شکار ۱۳۱ پرنده که با شاهین های شخصی خود این کار را انجام می دهند، مبلع ۸۲ میلیون "تنگه" یا ۲۲۵ هزار دلار به دولت قزاقستان پرداخت کردند.

شاهین، پرنده شکاری مورد علاقه شیوخ عرب

شیوخ عرب علاقه بسیاری به شکار شاهین دارند، آنها یا شاهین های خود را شکار کرده و یا در ازای مبالغ هنگفتی خریداری می کنند. این افراد شاهین های خود را برای شکار پرندگان در حال انقراض تربیت می کنند. گزارش ها از بهای ۲۰ تا ۳۰ هزار دلاری این پرندگان در کشورهای عربی حکایت دارد.

یکی از افرادی که شاهین به قطر ارسال می کند می گوید تمامی شاهین ها پیش از ارسال باید کاملاً بررسی شوند و پر و بالهایشان باید کاملاً سالم و زیبا باشد.

وی افزود که من همه ساله ۱۵۰ شاهین شکاری به خاورمیانه ارسال می کنم. این پرندگان هزاران یورو ارزش دارند و ثروتمندان پول خوبی بابت این پرندگان می دهند. بیشتر خریداران از کشورهای عرب به ویژه امارات متحده عربی و قطر هستند.

خریداران عرب برای یک شاهین حدود ۲ هزار یورو می پردازند اما بهای برخی از این پرندگان به ده ها هزار یورو نیز میرسد.

با ثابت ماندن تقاضا در کشورهای عربی، پرندگان شکاری همچنان محبوب ترین پرنده های اعراب باقی مانده اند.

از زمان فروپاشی شوروی، شکار شاهین در جمهوری های شوروی سابق از جمله آسیای میانه و انتقال آنها به کشورهای عربی رونق گرفته است.

مجوز شکار پرندگان نادر با اعتراض کارشناسان محیط زیست قزاقستان مواجه شده است. زیرا نسل این نوع از پرنده ها در حال انقراض است. دولت قزاقستان از سال ۲۰۰۰ همه ساله به مهمانان بلندپایه خارجی اجازه شکار پرنده هوبره در مناطق حفاظت‌شده حیات وحش این کشور را می‌دهد.

در گذشته در باره توجه شیوخ عرب به شاهین های تاجیکستان هم گزارش هایی منتشر شده بود. ماه آوریل امسال در شبکه های اجتماعی فیلمی پخش شد که در داخل هواپیمای دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) - امارات متحده عربی دو مرد عرب، شاهین های شکاری در دست داشتند.

 

نظر شما
ادامه