کد خبر: ۵۳۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون سابق سازمان دامپزشکی و مشاور کنونی رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه بر اساس نتیجه آزمایشات و نمونه‌برداری دوره دوم از حیوانات باغ وحش ارم، یکی از گوشتخواران و ببر ماده روسی مبتلا به بیماری مشمشه مشخص شده‌اند، گفت: اگر ببر ماده به منطقه‌ای کاملا ایزوله منتقل یا حذف شود و باغ وحش ضدعفونی گردد، بازدید از باغ وحش برای ایام نوروز آزاد می‌شود.

دکتر سعید چرخکار درباره وضعیت قرنطینه باغ وحش ارم و بازگشایی این باغ وحش برای ایام نوروز، گفت: براساس نتیجه آزمایش‌ها و نمونه‌برداری دوره دوم از گوشتخواران و حیواناتی که دفعه قبل نمونه‌گیری شده بودند، یکی از گوشتخواران این باغ وحش (غیر از شیر و ببر) و ببر ماده که طی چند ماه اخیر از روسیه وارد کشور شده بود، به بیماری مشمشه مبتلا هستند.

وی تصریح کرد: این گوشتخوار آلوده به بیماری مشمشه باید حذف شود و همچنین براساس مصوبه کمیته فنی تشکیل شده با محیط زیست قرار بر این شد که اگر محیط زیست منطقه‌ای کاملا ایزوله و تحت کنترل و قرنطینه انسانی و حیوانی را طی هفته جاری معرفی کند، این ببر از باغ وحش به محل قرنطینه منتقل شود و مداوای آن ادامه یابد تا یک نوبت دیگر نمونه گیری و تصمیم‌گیری قطعی شود. در غیر این صورت با توجه به اینکه ببر ماده روسی که در آزمایش مثبت بوده، حذف خواهد شد.

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: اگر این ببر منتقل شود و ضد عفونی در محل صورت گیرد، قرنطینه باغ وحش برداشته می‌شود و تحت نظر و مراقبت‌های عادی قرار می‌گیرد.

چرخکار اظهار کرد: این باغ وحش همچنان تحت قرنطینه است تا زمانیکه دو حیوان آلوده از آنجا برداشته و محل ضدعفونی شود. زمان برای اجرای این تصمیمات کافی است و اگر تعللی در اجرای دستورات صورت نگیرد، باغ وحش برای بازدید در ایام عید بازگشایی می‌شود.

به گفته وی براساس اعلام مسوولان وزارت بهداشت تاکنون مورد انسانی از بیماری مشمشه گزارش نشده است.

مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: ببر ماده در آزمایش قبلی منفی نبوده و عیار موجود در بدن این حیوان در مرز منفی و مثبت قرار داشت و باکتری بیماری در این حیوان فعال بوده اما نسبت به ببر نر با تاخیر زمانی مواجه بوده است؛ نه اینکه پس از مدت قرنطینه مبتلا شده باشد.

وی یادآوری کرد: با توجه به اینکه بیماری مشمشه به صورت انفرادی در تک سمی‌ها وجود دارد، برنامه مراقبت از حیوانات تک سمی به ویژه در باشگاه‌های سوارکاری توسط سازمان دامپزشکی اجرا می‌شود.

گفتنی است: طی مدت اخیر به دلیل بروز بیماری مشمشه در حیوانات باغ وحش ارم، این باغ وحش تحت کنترل و قرنطینه سازمان دامپزشکی قرار گرفت و همچنان بازدید از آن ممنوع است.

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
-
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۴
0
0
آقای دکتر چرخکار چه زمانی قرار است با سازمان خداحافظی بکند ؟ معلوم نیست بر اساس چه معیاری حرف از قرنطینه و ببر می زند ، اگر می خواهید .............. را لمس کنید به وضعیت فعلی معاونت بهداشتی سازمان و معاون قبلی بهداشتی سازمان نگاه کنید کاملا موضوع برایتان ملموس می شود
نظر شما
ادامه