کد خبر: ۵۳۰۲۶

رئیس هیات سوارکاری قم با اشاره به توقف چند هفته ای برگزاری مسابقات سوارکاری استان توسط دامپزشکی قم گفت: با اقدام های مراقبتی انجام شده مشخص شد که هیچ یک از اسب های قم درگیر بیماری مشمشه نشده‌اند و این مسابقات به زودی از سرگرفته می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سید مهدی طباطبایی» روز پنجشنبه افزود: یک مورد ابتلا به بیماری دامی مشمشه در یکی از پرورش دهندگان اسب استان که در شرایط غیراستاندارد اقدام به نگهداری اسب در گاوداری کرده بود، شناسایی که این امر موجب شد تا مسابقات سوارکاری استان توسط اداره دامپزشکی قم برای چند هفته متوقف شود.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از درگیر شدن اسب‌های ورزشی استان توسط باشگاه‌های سوارکاری قم، هیچ موردی از درگیری اسب‌های مسابقه‌ای استان به این بیماری دامی مشاهده نشده‌است.

رئیس هیات سوارکاری قم افزود: با برطرف شدن نگرانی از ابتلای اسب‌های استان به این بیماری، هفته هشتم مسابقات پرش با اسب استان در روزهای آینده برگزار می‌شود.

طباطبایی اظهار داشت: باشگاههای سوارکاری فعال در استان،‌ مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از درگیری اسب‌های ورزشی قم به این بیماری را با جدیت پیگیری می‌کنند و با این مراقبت این بیماری در استان کنترل و هیچ یکی از باشگاه‌های پرورش اسب قم درگیر آن نشده‌است.

در هفت باشگاه سوارکاری حدود ۲۰۰ راس اسب حرفه ای وجود دارد که از آنها برای تمرین ورزشکاران و در مسابقات استفاده می‌شود. هم اکنون ۴۰۰ راس اسب ورزشی و حدود ۸۰۰ راس اسب غیرورزشی در استان وجود دارد.

مشمشه بیماری باکتریایی واگیردار و خطرناکی است که بیشتر در تک‌سمی‌ها مشاهده می‌گردد. این بیماری بسیار کشنده در اسب ها بیشتر دیده شده و از بیماری‌های مشترک انسان و دام است.

 

نظر شما
ادامه