کد خبر: ۵۳۰۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

رئیس دامپزشکی شهرستان قزوین با اشاره به این موضوع که مدیریت نامناسب تلفات گله به دلیل بیماری های عفونی و غیر عفونی به عنوان یک فاکتور مهم در شکست سد امنیت زیستی در منطقه و اشاعه بیماری ها می باشد، افزود: لاشه های موجود در سالن بنا بر وضعیت سلامتی گله دست کم 2 تا 3 نوبت در روز باید جمع آوری شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، «دکتر مهدی جلوخانی» ادامه داد: لاشه های جمع آوری شده باید به خارج از سالن هدایت و برای در امان ماندن از هجوم حشره ها و جوندگان آنها را به صورت موقت در سطلهای پلاستیکی درپوش دار نگهداری کرده و ماده ضدعفونی بر روی لاشه ها ریخنه شود.

وی افزود: از پراکنده شدن لاشه ها در محوطه و محیط اطراف مزرعه به منظور جلوگیری از اشاعه آلودگی جلوگیری شودوی خاطر نشان کرد که انتقال آلودگی به پرندگان و حیوانات وحشی ضمن گسترش آلودگی، موجب بقای آن در محیط و منطقه می شوند و از لاشه طیور تلف شده برای تغذیه حیوانات خانگی و سگ در مزرعه استفاده نشود.

دکتر جلو خانی تشریح کرد: عمل معدوم سازی لاشه ها می بایست در مکانی با فاصله مناسب (دست کم 200-300 متر) از سالن های پرورشی در خلاف جهت باد و در نقطه کوری از مزرعه انجام شود البته استفاده از چاه تلفات که کف آن آهک پاشی شده و یا کوره لاشه سوز توصیه می شود  بطوریکه هر روز پس از ریختن تلفات در چاه تلفات، باید مقدار کافی آب آهک و سایر مواد ضدعفونی کننده در چاه ریخته شود.

 وی در نهایت افزود با توجه به اینکه شیوع بیماریها علاوه بر به بار آوردن خسارات عمده برای مرغداران، آنان را در عرصه رقابت ضعیف میگرداند، بنابراین، با به کارگیری اقدامات امنیت زیستی از جمله مقررات بهداشتی و مدیریتی معدوم سازی لاشه ها گامی مهم در در جهت پیشرفت صنعت مرغداری در شهرستان برداریم.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
0
0
باسلام وممنون از مطلب ارایه شده یک نکته ای که یک کارشناس در نظریه ها و مطالب علمی رعایت کند .اشتباه ننویسد (معدوم سازی لاشه)مگر لاشه جان دارد که معدوم شود که حتما دفن بهداشتی لاشه هاست ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
درسته باباجان!
معدوم متضاد موجود است
عدم متضاد وجود است
پس معدوم یعنی چیزی موجود نباشد نه اینکه زنده نباشد
معدوم کردن یعنی محو کردن
نظر شما
ادامه