کد خبر: ۵۳۱۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی رودبار، آذربایجان شرقی، فارس و لنجان

 

معدوم سازی بیش از 200 کیلو گرم مرغ غیر بهداشتی در رودبار

 
مدیر کل دامپزشکی منطقه جیرفت و کهنوج از معدوم‌سازی بیش از 200کیلوگرم گوشت مرغ یخ زده غیر بهداشتی در رودبار خبر داد.
دکتر علیرضا رجایی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی دامپزشکی حفظ سلامت مردم و ارتقای سطح بهداشت عمومی با نظارت مستمر بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی در طول زنجیره تولید تا توزیع است.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا بازرسان بهداشتی شبکه دامپزشکی شهرستان رودبار، در بازرسی از یکی از مراکز عرضه مرغ در سطح شهر مقدار 200 کیلوگرم گوشت مرغ آلوده را کشف کردند.
دکتر رجایی بیان داشت: بازرسان پس از اعلام آلودگی محموله توسط آزمایشگاه دامپزشکی، پرونده این واحد را برای رسیدگی و دستور معدوم‌سازی به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال کرده و این محموله روز گذشته با دستور قاضی معدوم شد.
وی با بیان اینکه بازرسی‌های شبکه دامپزشکی به منظور حفظ سلامت مردم با جدیت در تمامی ایام سال انجام می‌شود، افزود: در برخی ایام سال مانند ایام ماه مبارک رمضان یا عید نوروز این نظارت‌ها بیشتر می‌شود اما در بقیه ایام سال نیز بازرسان به طور مرتب از مراکز تولید تا عرضه بازدید کرده و در حفظ سلامت مردم کوشا هستند.
دکتر رجایی ضمن قدردانی از همکاری مردم منطقه جیرفت و کهنوج با دامپزشکی از آنها خواست در هنگام خرید فرآورده‌های گوشتی تا حد امکان از فرآورده‌های گوشتی بسته‌بندی شده تاریخ‌دار، دارای کد و پروانه دامپزشکی استفاده کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در زمینه حمل، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی، مراتب را در اسرع وقت به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

 

----------------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی:

بیماری تب مالت در جمعیت دامی آذربایجان شرقی 80 درصد کاهش یافت

 

بیماری بروسلوز (تب مالت) در گاوداریهای استان آذربایجان شرقی بیش از 80 درصد کاهش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی این استان با اعلام کاهش بیش از 80 درصدی بیماری بروسلوز در گاوداریهای تحت پوشش این اداره کل، اظهار داشت: همکاران ما در اداره کل در سالهای اخیر برای کنترل بیماری بروسلوز (تب مالت) که از جمله مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و دام است از طریق واکسیناسیون دامها علیه بیماری، انجام تست و تشخیص گاوهای آلوده به بیماری و حذف و کشتار آنها و نیز آموزش دامداران در نحوه برخورد و مقابله با این بیماری، باعث کاهش چشمگیر ابتلا جمعیت دامها و انسانها به این بیماری شده است.

دکتر بهراد زندیه ادامه داد: کاهش بیش از 80 درصدی شناسایی و حذف دامهای بروسلوز در گاوداریهای تحت پوشش نسبت به سال گذشته و همچنین کاهش حدود 70 درصدی مبتلایان انسانی در سالهای اخیر به بیماری بروسلوز طبق آمار ارسالی از مرکز بهداشت استان و همچنین عدم وجود سقط جنین در گوسفندان به دلیل بیماری تب مالت در سال جاری، از آثار فعالیتها و خدمات شبانه روزی همکاران پرتلاش دامپزشکی بوده است.

 

-----------------------------------------

 

مدیر دامپزشکی استان فارس:

فارس صاحب آزمایشگاه منطقه ای مواد غذایی و تشخیص بیماریهای دامی می شود

 

آزمایشگاه منطقه ای مواد غذایی و تشخیص بیماریهای دامی سال آینده در استان فارس احداث می شود.

مدیر دامپزشکی استان فارس با اعلام این مطلب افزود: این آزمایشگاه از مصوبات سفرهای قبلی هیات دولت به فارس است که با بهره برداری از آن، فرآورده های دامی و مواد غذایی تولید شده در فارس مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته و با گواهینامه صادرشده برای محصولات سالم، صادرات آن به مراتب با سهولت بیشتری صورت خواهد گرفت.

دکتر بیژن دهقانی همچنین از صدور برند محصول سالم برای مرغهای بدون آنتی بیوتیک خبر داد و افزود: مرغهای تولیدی به این روش، در حال حاضر هیچ شناسه خاصی ندارد که با صدور برند مذکور، این مرغها نسبت به سایر مرغهای عرضه شده متمایز می شود.

دهقانی فرهنگ سازی برای تغییر نگاه مردم به واژه قرنطینه دام را از دیگر برنامه های این اداره کل در سال آینده برشمرد و خاطرنشان کرد: دامداران باید به این باور برسند که قرنطینه دام و طیور فقط وظیفه دولت نیست و خود آنها نیز باید در این مهم مشارکت کنند.

مدیرکل دامپزشکی فارس همچنین از اجرای طرح درجه بندی کشتارگاهها در سال آینده خبر داد و تصریح کرد: قطعا با این درجه بندی، قیمت دام و طیور عرضه شده توسط این کشتارگاهها متفاوت خواهد بود.

 

------------------------------------------

 

پلمپ سه مرکز عرضه مرغ زنده در شهرستان لنجان

 

رئیس شبکه دامپزشکی لنجان گفت : باتوجه به بازدید های مکرر انجام شده از مراکز عرضه فرآورده خام دامی و سایر مراکزمرتبط ، سه محل عرضه  وکشتارمرغ زنده در سطح شهرستان شناسایی گردید که با توجه به آئین نامه ها و ضوابط دامپزشکی صاحبان این مراکز از طریق مراجع قضایی مورد پیگرد قرار گرفتند .
دکتر رنجبر افزود: با دستور دادستان محترم شهرستان و همکاری اداره اماکن و نیروهای انتظامی در تاریخ 21و22/12/89 سه مرکز مذکور در شهرهای زرین شهر و چمگردان  پلمپ گردیدند.
وی به مردم توصیه کرد کلیه فراوردهای خام دامی را صرفا از مراکز مجاز تهیه نمایند ودر صورت مشاهده هرگونه تخلفی به نزدیکترین شبکه دامپزشکی محل خود اطلاع دهند تا از تخلف افراد سودجویی که سلامت جامعه را جهت حفظ منافع خود به خطر می اندازند جلوگیری بعمل آمده و برابر مقررات با آنها برخورد گردد. 

 

نظر شما
ادامه