کد خبر: ۵۳۱۵۱

در پی بروز بیماری سورا (تریپانوزومیازیس) در یک واحد شترداری صنعتی شهرستان فاروج، اقدامات درمانی و تدابیر قرنطینه ای از سوی دامپزشکی اتخاذ شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی فاروج، رئیس دامپزشکی این شهرستان گفت: در بررسی های انجام شده به دنبال اعلام دامدار مبنی بر بروز علائم مشکوک در شترهای این واحد و معاینه و رویت علائم بالینی و نمونه گیری های آزمایشگاهی، بیماری سورا در چند شتر مزرعه تشخیص داده شد لذا اقدامات درمانی و پیشگیرانه اتخاذ و مزرعه برای جلوگیری از اشاعه بیماری، قرنطینه شد.

«دکتر سید شاهین احمدی» تصریح کرد: سورا یکی از مهم ترین بیماری های شتر است که از اهمیت اقتصادی فراوانی به خصوص در مناطق گرم و خشک برخوردار است.

وی ادامه داد: این بیماری عمدتاً در مناطق گرم و خشک در شترها رویت می شود و خشکسالی سال های اخیر موجب شده تا بیشترین گزارش شیوع این بیماری ثبت شده باشد. وی افزود: در گویش محلی به دلیل تلفات بالای این بیماری، به آن شترکشان می گویند.

عامل این بیماری، تک یاخته ای خونی به نام تریپانوزوم اوانسی و انتقال آن به طور مکانیکی و توسط حشرات خونخوار انجام می گیرد. این بیماری ۳ شکل حاد، تحت حاد و مزمن دارد که شکل مزمن شایع تر است و از مهم ترین علایم آن هم لاغری شدید، تب متناوب و گاهی ادم شکمی است.

وی خاطرنشان کرد: روش های متعددی برای تشخیص بیماری وجود دارد که یکی از معمول ترین آن ها مشاهده انگل در خون است. برای درمان بیماری هم معمولا تزریق سورامین به حیوان بیمار موثر است. در مناطق آندمیک کنترل بیماری معمولا با درمان دام های بیمار و استفاده از سموم حشره کش برای کنترل ناقلان انجام می گیرد.

 

 

نظر شما
ادامه