کد خبر: ۵۳۱۷۸

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به گزارش پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو در دانشگاه آزاد بر برخورد جدی با متخلفان این پرونده به منظور جلوگیری از تکرار چنین تخلفی تاکید کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «سیدکاظم دلخوش اباتری» در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه 12 آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درمورد پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: سال گذشته در یک اقدام نسنجیده دانشگاه آزاد اسلامی بدون در نظر گرفتن رتبه و تراز داوطلبان اقدام به ثبت نام دانشجویان کرد که اعتراضات زیادی به دنبال داشت و در نهایت دانشگاه آزاد مجبور به تجدیدنظر در ثبت نام دانشجویان شد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی افزود: این اقدام دانشگاه آزاد برخلاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت و همچنین ما شاهد بودیم که شورایی که جایگاه مهمی در تصمیم سازی آموزش عالی کشور دارد، نسبت به جابجایی فرزندان هیات علمی نیز تصمیماتی اتخاذ کرد که این مورد نیز بدون رعایت تشریفات قانونی انجام شد.

وی ادامه داد: در شرایطی که کشور ما یکی از کشورهای برتر علمی به ویژه در رشته های علوم پزشکی است، چنین جابجایی هایی به مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی محلی از اعراب ندارد.

دلخوش با تاکید بر اینکه مسئولان دانشگاه آزاد و مسئولان حوزه آموزش عالی باید با شدیدترین نحو با متخلفان در پرونده پذیرش خارج از ظرفیت دانشجو در دانشگاه آزاد برخورد کنند، تصریح کرد: این تخلفات امروز در فضای مجازی و رسانه ها زیرنظر است که باعث تشویش جامعه می شود، لذا برخورد با آنها موجب کاهش چنین مواردی خواهد شد.

«نادر قاضی پور» دیگر نماینده مجلس درباره گزارش مذکور گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه آزاد با عنایت امام خمینی (ره) برای رشد و توسعه آموزش عالی کشور تاسیس شد و عملکرد این دانشگاه طی دهه های گذشته نشان می دهد که این دانشگاه تاثیر بسزایی در فضای آموزش عالی و بازار کسب و کار کشور داشته است.

وی تاکید کرد: متاسفانه همواره روسا و مدیران دانشگاه آزاد از دانشگاه سراسری به این دانشگاه منتقل شده اند در حالی که بهترین روش اداره دانشگاه آزاد استفاده از نیروهای هیات مدیره یا هیات امنای این دانشگاه است که آشنایی بیشتری با فضای این دانشگاه دارند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به حوزه تربیت پزشک توجه ویژه ای شود تا ظرف چند سال آینده کشور مجبور به واردات پزشک از سایر کشورها نشود، افزود: امروز هزینه های غیرمتعارف بسیاری در دانشگاه آزاد مانند هزینه کرد رقم 100 میلیارد تومانی برای احداث تله کابین هزینه می شود، که می توان در این هزینه ها صرفه جویی کرد و نسبت به احداث خوابگاه یا هزینه های ضروری برای این دانشگاه اقدام کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد باید با کاهش هزینه های خود نسبت به کاهش و تخفیف شهریه برای دانشجویان مناطق مرزی اقدام کند تا محرومان با حمایت بیشتری بتوانند به تحصیل ادامه دهند، از این رو حمایت نمایندگان از دانشگاه آزاد ضرورت دارد.

در ادامه «علی اصغر یوسف نژاد» نیز با اشاره به روند تخلفات صورت گرفته در دانشگاه آزاد بیان کرد: بخشی از نگرانی های به وجود آمده در این پرونده با ورود مسئولان دانشگاه حل شد، به طوری که تعداد افراد پذیرش شده خارج از ظرفیت از 6 هزار نفر به 599 نفر رسید و افراد باقیمانده بیشتر در رشته های مهمی چون علوم پزشکی بودند.

وی با بیان اینکه گزارش کمیسیون به نحوه رسیدگی به این پرونده از ابعاد مختلف پرداخته است، گفت: اعتبار اجتماعی و خانوادگی برخی از این پذیرفته شدگان با تخلف روی داده در دانشگاه آزاد زیر سوال رفت و تلاش شد که برخی خسارات وارده از طریق خود دانشگاه آزاد مانند بازگشت شهریه به دانشجو جبران شود. حتی سازمان نظام وظیفه و سازمان سنجش نیز با روحیه ای حمایتی نسبت به جذب این دانشجویان کمک کردند.

وی با بیان اینکه تخلف روی داده در مرکز کامپیوتر دانشگاه آزاد محرز است، افزود: ضروری است با مسبب و شرکای اقدام کننده در این تخلف به صورت جدی برخورد شود.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: کمیسیون در گزارش خود به نحوه برخورد با متخلفان نیز پرداخته است و امیدواریم با این گزارش کمیسیون تخلفات در این حوزه به حداقل برسد.

«دکتر علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن تشکر از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تهیه این گزارش تصریح کرد: کمیسیون باید بررسی دقیق تری داشته باشد تا چنین مشکلاتی در این حوزه در آینده تکرار نشود.

 

نظر شما
ادامه