کد خبر: ۵۳۱۸۴

منطقه ارژن پریشان که حد فاصل شهرستان‌های شیراز و کازرون و در جنوب غرب شیراز قرار دارد جایگاه مستعدی برای پرورش گوزن زرد ایرانی است. از سال‌های گذشته شماری از گوزن‌ها در این منطقه و در محدوده‌ای فنس کشی شده نگهداری می‌شوند که اکنون به دلیل آسیب پذیر بودن حفاظ‌ها موضوع استفاده از فنس الکتریکی و حفاظ هوشمند از سوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس مطرح شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، میزان شوکی که اینگونه از فنس‌ها تولید می کنند قابل تنظیم بوده، همچنین با توجه میزان تماس با سیم‌ها نیز بستگی خواهد داشت. از این مدل فنس در بسیاری از مناطق به دفعات استفاده شده است.

اگر از جنبه اقتصادی به محاسن فنس الکتریکی نگاه کنیم استفاده از این مدل از فنس در برابر خرید فنس معمولی هزینه کمتری خواهد داشت همچنین در صورت استفاده از این فنس برای کنترل حیوانات بازدهی بهتر و خسارت کمتری نسبت به استفاده از سیم خاردار بر جای خواهد گذاشت.

«حمید ظهرابی» مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس روز یک‌شنبه بر لزوم استفاده از تکنولوژی های نوین در حفاظت از حیات وحش تاکید کرد و گفت: به زودی طرحی برای فنس کشی با استفاده از فنس های الکتریکی آماده تا پس از تامین اعتبار در محدوده نگهداری از گوزن زرد ایرانی در منطقه ارژن پریشان اجرایی شود.

ظهرابی با بیان اینکه استفاده از الکترو فنس در بسیاری از مناطق دنیا رایج است گفت: این فنس ها با ولتاژ ضعیف کار می‌کنند و با ایجاد یک شوک مختصر مانع از عبور و مرور حیات وحش می‌شوند و خطری برای انسان و حیات وحش ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس خاطر نشان کرد : در مواردی از این گونه فنس ها حتی برای ایمن سازی آغل دام هم استفاده می‌شود.

ظهرابی در مورد فنس کشی منطقه زیست گوزن زرد ارژن نیز گفت: استفاده از الکترو فنس در مرحله امکان سنجی است، هزینه اجرای این طرح  حدود ۳۰  میلیارد ریال تخمین زده می شود. به منظور ایمن سازی محدوده گزینه های دیگری نیز در دست بررسی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس همچنین اخیرا در بازدید از منطقه یاد شده  ضمن بازدید از منطقه حفاظت شده ارژن و آشنایی با کمبود ها و مشکلات موجود، با محیط بانان منطقه به گفت و گو نشست و اظهار کرد: حضور شبانه روزی شما محیط بانان در مناطق تحت مدیریت استان در راستای حفظ امنیت حیات وحش منطقه شایسته تقدیر است و تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات محیط زیست استان بویژه محیط بانان عزیز بکار خواهم بست.

در این بازدید ظهرابی از سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی نیز بازدید کرد و اظهار داشت: متاسفانه فنس کشی این سایت دارای اشکالات زیادی است به همین خاطر انواع مختلفی از گوشتخواران از جمله پلنگ، شغال، روباه و .... در آن تردد می کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: از دهه چهل شمسی که موضوع احیای گوزن زرد ایرانی شروع شد هنوز در هیچ کدام از زیستگاه های طبیعی آن شاهد معرفی گونه به طبیعت نبوده ایم و با برنامه ریزی انجام شده اجنگل های منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان اولین نقطه ی کشور خواهد بود که گوزن زرد ایرانی به طبیعت و زیستگاه اصلی گونه معرفی شود.

وی با ابراز تاسف از تخریب این جنگل ها در اثر احداث جاده شیراز – کازرون، تخریب و تغییر کاربری های انجام شده و آتش سوزی  اظهار داشت: علی رغم همه این موارد باز هم بخشی از جنگل های منطقه ارژن- پریشان دارای ظرفیت مناسبی برای احیای گوزن زرد ایرانی از زیستگاه طبیعی دارد.

گوزن زرد ایرانی از گونه های در معرض خطر انقراض کشور است که در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت ثبت شده است.در سرشماری سال‌های گذشته جمعیت گوزن زرد در سایت تکثیر وپرورش میان کتل و در منطقه ارژن پریشان  حدود ۵۰ راس برآورد شده است .

گوزن زرد گونه ای است که در طبیعت یافت نمی شود و منقرض شده و در برخی سایت های کشور  تکثیر یافته است. دو سایت احیا در شهرستان های کازرون (در ۱۲۰ کیلومتری غرب شیراز) و ارسنجان (۱۲۵ کیلومتری شمال شرق شیراز) در استان فارس برای زیست گوزن زرد  ایجاد شده است.

 

نظر شما
ادامه