کد خبر: ۵۳۲
هرچند خرس قطبی که بزرگ‌ترین خرس از میان 8 نوع خرس موجود در زمین است، هنوز در شمار جانورانی که نسل‌شان در حال انقراض است قرار نگرفته، اما ممکن است نسل آن در مناطق خاصی از زمین به علت افزایش دما منقرض شود و به گفته محققان، از بین رفتن صفحات بزرگ یخی قطب شمال بر اثر افزایش دمای کره زمین که خرس‌های قطبی شکار خود را روی آنها جستجو می‌کنند، می‌تواند نتایج نامطلوبی برای بزرگ‌ترین شکارچی خشکی در جهان داشته باشد...
100917980112
یکی از جدی‌ترین خطراتی که این روزها زندگی ما را بشدت تهدید می‌کند، معضل گرمایش زمین و به دنبال آن تغییرات آب و هوایی است. به نظر می‌رسد فقط ما نیستیم که با این مشکل دست به گریبان هستیم و در واقع موجودات ساکن قطب‌ها هم قربانیان اصلی گرمایش زمین هستند. حقیقت این است که با ادامه‌ روند گرم‌ شدن‌ زمین‌ و آب‌ شدن‌ یخچال‌‌های‌ طبیعی‌ قطب‌ شمال‌‌ بسیاری از موجودات قطبی از جمله برخی پرندگان، شیرماهی‌ها، خوک‌های آبی و وال‌ها در معرض این خطر قرار دارند، اما در این میان پیش‌بینی می‌شود خرس قطبی، یعنی بزرگ‌ترین حیوان گوشتخوار خشکی که به عنوان سمبل قطب شمال شناخته می‌شود، زودتر از بقیه گونه‌ها در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. این خطر از همین الان شروع شده و در حال حاضر تعداد خرس‌های قطبی با سرعتی قابل توجه رو به کاهش گذاشته است و دانشمندان اعلام کرده‌اند ادامه پیدا کردن گرمای جهانی و ذوب شدن یخ‌های قطبی می‌تواند یکی از دوست‌داشتنی‌ترین ساکنان سیاره زمین یعنی خرس‌های قطبی را برای همیشه به ورطه نابودی بکشاند.

اخطار دانشمندان و زیست‌شناسان این واقعیت تلخ را بیان می‌کند که با توجه به کاهش سریع تعداد خرس‌های قطبی، این جانداران زیبا تنها 70 سال دیگر فرصت زندگی کردن در این سیاره را دارند. این دانشمندان که در قالب یک گروه بین‌المللی حرارت میانگین قطب را طی 150 سال گذشته تحلیل کرده، اخطار کردند نسل جاندارانی که حیات آنها به حضور یخ‌های دریایی و کوه‌های یخی بستگی دارد بشدت در خطر است. این در حالی است که پیش از این دانشمندان آمریکایی پیش‌بینی کرده‌بودند تا سال 2050 دو‌سوم جمعیت خرس‌های قطبی کشته شده و به دنبال کاهش میزان یخ‌های قطبی نسل آنها در آلاسکا منقرض خواهد شد و در واقع مؤسسه تحقیقات ژئولوژیک آمریکا اعلام کرده تا پایان قرن حاضر در جزایر قطبی شمال کانادا و سواحل غربی گرینلند، هیچ‌کدام از 16هزار خرس قطبی موجود زنده نخواهند ماند.

یکی از موضوعاتی که از عوامل غیرمستقیم گرمایش محسوب می‌شود، اما متاسفانه به صورت کاملا مستقیم بر زندگی خرس‌های قطبی تاثیر می‌گذارد این است که زندگی خرس‌های قطبی وابسته به وجود یخ‌های قطبی است، چراکه این یخ‌ها زیستگاه فک‌ها هستند که منبع اصلی غذایی خرس‌های قطبی محسوب می‌شوند.

در این میان هرچند خرس قطبی که بزرگ‌ترین خرس از میان 8 نوع خرس موجود در زمین است، هنوز در شمار جانورانی که نسل‌شان در حال انقراض است قرار نگرفته، اما ممکن است نسل آن در مناطق خاصی از زمین به علت افزایش دما منقرض شود و به گفته محققان، از بین رفتن صفحات بزرگ یخی قطب شمال بر اثر افزایش دمای کره زمین که خرس‌های قطبی شکار خود را روی آنها جستجو می‌کنند، می‌تواند نتایج نامطلوبی برای بزرگ‌ترین شکارچی خشکی در جهان داشته باشد.

 

 

نظر شما
ادامه