کد خبر: ۵۳۲۴۶

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با انتقاد از حضور بیش از حد کشتی‌های صیادی خارجی در خلیج فارس گفت: قرارداد شرکت‌های ایرانی و چینی برای صیادی بدون موافقتنامه بین‌المللی بوده و تخلفات قانونی زیادی به علت عدم شفافیت صورت گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «احمد مرادی» در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 14 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی پیرامون علت حضور کشتی‌های صنعتی چینی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان و صیادی غیرقانونی آنها گفت: متأسفانه شاهد افزایش چشمگیر کشتی‌های خارجی در خلیج فارس هستیم که باعث نارضایتی صیادان استان‌های جنوبی شده و وضعیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داده است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد، خمیر در مجلس تصریح کرد: بیش از 300 هزار خانوار از طریق صیادی ارتزاق می‌کنند و برخی از آنها 20 سال است که به دنبال مجوز هستند اما کشتی‌های خارجی به راحتی در آب‌های ایران حضور می‌یابند و صیادی می‌کنند که ابتدا تکذیب می‌شد اما امروز تأیید می‌شود که حتی تخلفاتی نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد کشتی‌های خارجی صیادی در خلیج فارس از دو فروند در سال 1387 به 120 فروند در سال 1398 رسیده است، عنوان کرد: تعداد این کشتی‌ها در سال 1396 نسبت به سال 1395، 500 درصد افزایش داشته که ضابطه‌مند نیز نیست و باعث شده فانوس ماهی‌ها و سایر ماهی‌های با ارزش نیز صید شوند که در نتیجه آن، شاهد کاهش صید و افزایش قیمت آبزیان و اعتراض صیادان بومی و سنتی هستیم.

مرادی در ادامه با بیان اینکه فانوس ماهیان جایگاه مهمی در زنجیره غذایی دریایی داشته و کاهش جمعیت آنها بر جمعیت سایر ماهی‌ها تأثیر می‌گذارد، اظهار داشت: یکی از مشکلات صید، ابزار و روش صیادی است که منجر به دورریز زیاد شده و بسیار مخرب بوده و خسارات ناشی از آن غیرقابل جبران است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که صید ماهی‌های درشت به خاطر جابه‌جایی مکان صید بوده و از صید هدف بیشتر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با انتقاد از صادرات ماهی‌ها به کشورهای چین، تایلند و ویتنام ابراز داشت: 35 فروند کشتی چینی در قالب قرارداد اجاره به شرط تملیک با شرکت‌های ایرانی قرارداد دارند که نحوه صدور مجوز و میزان تخلفات آنها با برخوردهای قانونی صورت گرفته سنخیت ندارد چنانچه هیچ توافقنامه‌ای نیز میان ایران و چین برای صیادی منعقد نشده و تمامی ارتباطات اقتصادی پنهانی بوده و شفافیت ندارد ضمن اینکه تمامی نیروهای کار در این کشتی‌ها، فاقد مجوز کار در ایران بوده‌اند.

وی اضافه کرد: هیچ‌کدام از شناورهای خارجی به ابزار حذف صید مثل لاک پشت‌ها مجهز نیستند که باعث شده بی‌رحمانه به دل دریا بزنند و حتی با پرچم‌های غیرایرانی در آب‌های صیادی می‌کردند، ضمن اینکه تاکنون بیش از 5 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت به آنها پرداخت شده و این در حالی است که دولت نمی‌تواند یک ریال یارانه نگهداری معلولان را بپردازد.

مرادی ادامه داد: اخیراً 3 جوان ایرانی به علت گازگرفتگی در کشتی‌های چینی جان خود را از دست داده‌اند که این مشکلات همگی به علت بی‌قانونی در جریان صیادی در جنوب کشور است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: 184 نفر از نمایندگان در مجلس از حرکت اخیر سپاه در توقیف کشتی‌های چینی و برخورد دستگاه قضایی با مفسدان تشکر کرده‌اند که این روند باید ادامه پیدا کند.


نظر شما
ادامه