کد خبر: ۵۳۲۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

در پی انتشار فیلمی دستکاری شده در فضای مجازی مبنی بر تلف شدن چند راس گاو در یکی از از دامداری‌های شهرستان خلیل‌آباد بر اثر مصرف خوراک دام آلوده، مستندات این موضوع نشان می دهد این اقدام با هدف جوسازی روانی بوده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، شوربختانه به دنبال روند انتشار عکس و فیلمهای بی‌پایه و اساس و بدون منبع موثق در شبکه‌های اجتماعی که امروزه بسیاری از خود شهروندان نیز به مستند نبودن تمام آنها آگاه شده اند، باز هم منجر به انتشار شتاب‌زده ویدویی آن هم با پس زمینه ساخته‌شده از موزیکی غم‌آلود!!! (و بدون هیچ مستند صوتی- تصویری) خاص شد که در آن ناشر اولیه این فایل جعلی، طی اقدامی غیراخلاقی و شیطنت‌آمیز کوشیده بود به مخاطبان بی‌ اطلاع از اصلِ واقعه در شبکه‌های اجتماعی، چنین القا کند که دامهای قربانی یک دامداری روستایی بر اثر مصرف خوراک دام آلوده (ذرت) تلف شده اند! اتفاقی که با پیگیری سازمان دامپزشکی کشور و اخذ مستندات گواهی شده موجود، این اتفاق حاکی از وقوع صاعقه در هنگام تغذیه دامها در فضای باز بوده است و نه مصرف خوراک دام آلوده!

 «دکتر محمد احمدی» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل‌آباد در این‌باره اظهار کرد: علت مرگ این تعداد دام در روستای نقاب وقوع صاعقه در هنگام تغذیه دام ها در فضای باز بوده است و نه مصرف خوراک دام آلوده .

وی گفت: بر اساس مستندات و صورتجلسات موجود، پس از وقوع تلفات، اکیپ دامپزشکی نیز به محل مراجعه کرده و ضمن کالبد‌گشایی و نمونه‌برداری و بررسی‌های بعدی، تلفات دامها بر اثر صاعقه تایید شده است و سوختگی موجود در گردن برخی دامهای این واحد نیز تاییدکننده برخورد صاعقه است .

احمدی اظهار کرد: انتشار این فیلم و ربط ‌دادن آن به تغذیه دامهای دامداری با ذرت آلوده، صرفا جوسازی روانی بوده و تمام صورتجلسات و مستدات موید این موضوع است که تلفات در اثر برخورد صاعقه به دامها در هنگام تغذیه در فضای باز بوده است .

احمدی در توضیح این حادثه یادآور شد: با توجه به تماس نيروي انتظامي در ساعت ٠٠:٣٠ بامداد ٩ آبان 98 خورشیدی در خصوص تلفات ٦ راس گوساله و گاو شيري در روستاي نقاب، در ساعت ٧:٣٠ همان روز به همراه كارشناس بيمه به محل دامداري فوق در ضلع شرقي روستا مراجعه شد و مشخص گردید که تعداد ٥ راس گاو شيري و يك راس گوساله از تعداد ١١ راس گاو موجود در این گاوداري بدون اينكه حتي فرصت خروج از سر آخور را داشته باشند، در بين ميله‌هاي آخور تلف شده و یك راس از گاوهاي تلف شده جهت بررسي دقيق‌تر كالبدگشايي شد و هيچ‌گونه علائم غيرطبيعي در كبد، قلب، طحال و ساير آلايشها مشاهده نشد و نیز با توجه به تاييد كتبي هواشناسي مبني بر بروز صاعقه شديد در شب حادثه و اظهارات و مدارك موجود، رخداد تلفات از صاعقه مشخص است.

وی یادآور شد: هواشناسی شهرستان نیز طی اطلاعیه‌ای در شب قبل از وقوع حادثه، بروز صاعقه را پیش بینی و هشدارهای لازم را به دامداران داده بود.

این گزارش جدید در حالی پس از پیگیری دامپزشکی جهت اثبات اصل موضوع اعلام می‌شود که هفته گذشته محمود شبان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد نیز در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده بود 6 راس دام در این روستا در اثر صاعقه تلف شده اند و دامداران باید در مواقع صاعقه و رعد و برق از دادن آذوقه به دامها و نزدیک‌شدن دامها به سازه های آهنی خودداری کنند.

لازم به ذکر است بر اساس پژوهشی که سال گذشته در دانشگاه استنفورد انجام شد، نشان می‌دهد کاربران شبکه‌های اجتماعی اغلب در تشخیص تفاوت میان محتوای جعلی و محتوای معتبر ناتوان بوده و ناشیانه عمل می‌کنند. این پژوهش فهرستی از ترفندها برای شناساییِ خبر‌های جعلی یا «فیک نیوز» شامل منبع خبر، تاریخ، عکس و ویدیوی دستکاری شده، نبود هیچ منبع یا بی‌نام بودن نویسنده و همچنین احتمال اینکه ناشر اصلی یک متن، عکس و ویدیو تعمدی مبادرت به نشر یک دروغ جهت تهییج حس کنجکاوی مخاطبان کرده باشد را از جمله مصادیق چالش باورناپذیر کردن بسیاری از فایل های ارسالی در شبکه مجازی عنوان کرده است.

لازم به ذکر است مستندات این اتفاق در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دامپزشکی کشور موجود است و جهت پیگیری حقوقی مقتضی، در اختیار ارگانهای مربوطه قرار داده خواهد شد.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
0
0
سلام
لطفا اگر می شود ، در فیلم بصورت زیرنویس درج شود ، که موزیک توسط عوامل فیلمبرداری بر روی تصویر پیوست شده،چون این آهنگ بیشتر با مراسمات حزن آلود آیینی ،شناخته می شود.تا خدای نکرده ارتباطی به سایت حکیم مهر پیدا نکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
0
1
ایشان دکتر وحید احمدی هستند نه محمد اصلاح شود
نظر شما
ادامه