کد خبر: ۵۳۲۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فارس، خراسان رضوی، جنوبی و قم

 

بهداشت رعایت نشود، ماهی‌ قرمز سلامتی را به مخاطره می‌اندازد

 

مسوول اداره آبزیان اداره کل دامپزشکی فارس هشدار داد: اگر بهداشت به‌صورت کامل رعایت نشود، احتمال انتقال بیماری‌های انگلی و قارچی توسط ماهی گلی وجود دارد.

نامداری با بیان اینکه دامپزشکی نظارت کاملی بر مراکز تهیه و توزیع ماهیان تزیینی دارد، از انجام آزمایش‌های دوره‌ای برای این مراکز عمده، خبر داد.

وی گفت: ماهی گلی باید در دمای 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد و در یک ظرف دهان گشاد نگهداری شود و به ازای هر ماهی یک لیتر آب سالم و بدون کلر با اکسیژن کافی درون ظرف بریزیم.

این کارشناس خاطرنشان کرد: تعویض مرتب آب، نگهداری ماهی بدون ایجاد استرس، وجود نور مناسب در روز و جلوگیری از تابش مستقیم نور، غذای اندک از شرایطی است که در نگهداری سالم ماهی‌های گلی در منزل حائز اهمیت است.

وی افزود: حرکت طبیعی، نخوابیدن به پهلو، پوست براق و فلس‌های سالم و غیربرجسته، باله‌های بدون خراش و خوردگی، چشم‌های براق و صاف، فاقد لکه‌های خونریزی، زخم، لکه سفید روی بدن، مصرف غذا و عدم بیقراری از مهم‌ترین علائم ظاهری ماهی سالم است.

نامداری با بیان اینکه مشاهده ماهی در سطح آب و بلع هوا از علائم کمبود اکسیژن است، توصیه کرد: خردسالان یا افراد دارای آلرژی، نباید بدون دستکش با آب آکواریوم یا بدن ماهی تماس داشته باشند و در صورت تماس لازم است از برخورد دستشان به چشم، دهان و بینی خود پرهیز کرده و دست‌ها را با آب و صابون شستشو دهند.

به‌گزارش ایسنا، روابط عمومی دامپزشکی استان فارس نیز طی اطلاعیه‌ای از شهروندان درخواست کرد: حتی المقدور از خرید ماهی گلی پرهیز کرده و در صورت ضرورت از مراکز مجاز دارای شرایط مناسب و بهداشتی و مورد تأیید دامپزشکی خریداری کنند.

براساس این اطلاعیه منظور از مراکز مجاز، مکان‌هایی است که علاوه بر مسقف بودن، داشتن قابلیت شستشو و ضدعفونی و دارای آب بهداشتی و اکسیژن مناسب دانسته است.

 

----------------------------------

 

اعضای کارگروه بهداشت شیر خراسان رضوی تاکید کردند: بهداشت شیر، از تولید تا عرضه

 

اعضای کارگروه بهداشت شیر خراسان رضوی بر ارتقای شاخص های بهداشتی شیر از تولید تا عرضه تاکید کردند.

در سومین جلسه کارگروه فوق که با حضور کلیه اعضای آن در محل اداره کل دامپزشکی استان برگزار شد دبیر این کارگروه، آموزش فعالان صنایع لبنی و تولیدکنندگان این ماده مغذی را از اولویت های کارگروه اعلام کرد و افزود: سرمایه گذاری در این حوزه باعث می شود تا از صرف هزینه های بعدی که ناشی از بالا بودن بارمیکروبی شیر باشد پیشگیری شود.

دکتر احمد شریعتی خاطرنشان ساخت: در این راستا امیدواریم کارگاه های آموزشی عملی برای کارگران مراکز جمع آوری شیر و دامداران برگزار کنیم و همزمان، کارگران صنایع لبنی نیز با مسائل بهداشت شیر آشنا شوند.

وی به درج گزارش هایی در خصوص سلامت شیر در برخی رسانه ها اشاره کرد و گفت: نگرانی رسانه ها به عنوان صدای مردم از این باب قابل تحسین است و این پی گیری ایجاب می کند که نه تنها دامپزشکی بلکه کلیه دستگاه ها و نهادها و تشکل های عضو کارگروه، بیش از پیش به این مساله اهمیت دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان نیز در این جلسه تصریح نمود: شیر آلوده و غیربهداشتی نه تنها از نظر تغذیه بی ارزش است بلکه خود زمینه ساز برخی بیماری های دیگر نیز خواهد شد.

دکتر ناصر مرگان ازغدی افزود: دامپزشکی دارای وظایف حاکمیتی است و در راه ارتقای بهداشت شیر نه تنها حضور همه جانبه دستگاه های فعال در این عرصه لازم است بلکه دامداران و تولید کنندگان نیز موظف به اجرای دستورالعمل های بهداشتی هستند.

وی یادآور شد: در حال حاضر شیر تمامی تولید کنندگان با یک قیمت از سوی کارخانجات خریداری می شود که باید این کارگروه اقدامات و دستورالعمل های لازم را تدوین نماید تا بین شیری که تولید کنندگان و یا مراکز جمع آوری شیر بهداشتی تولید می کنند با افرادی که در تولید شیر رعایت مسائل بهداشتی را نمی کنند تفاوت باشدو به این ترتیب کسانی که بهداشت را در تولید رعایت می کنند تشویق و کسانی که رعایت این مهم را ندارند خود را ملزم به رعایت موارد بهداشتی نمایند و این میسر نمی گردد مگر با ارزش گذاری قیمت شیر تحویلی به کارخانجات بر اساس درجه بندی.

دکتر ازغدی، آموزش، درجه بندی شیر و  ارتقای سطح بهداشتی تولید محصولات لبنی را از اولویت های سال بعد کارگروه سلامت شیر استان خواند.

 

-------------------------------------------------

 

صعود گروه کوهنوردی دامپزشکی خراسان جنوبی به قله 2970 متری شتری طبس


گروه کوهنوردی کارکنان دامپزشکی خراسان جنوبی به قله 2970 متری شتری شهرستان طبس در استان یزد صعود کرد.
در این اردو که با هدف اشاعه فرهنگ ورزش و ترویج روحیه جوانمردی برگزار شد، 25 نفر از کارکنان دامپزشکی استان به همراه 2 نفر از اعضاء هیئت کوهنوردی شهرستان طبس حضور داشتند.

 

--------------------------------------------------

 

اجرای واکسیناسیون رایگان در گاوهای شیری روستایی قم
 
اداره کل دامپزشکی استان قم در راستای پیشگیری و کاهش بیماریهای انگلی واکسیناسیون رایگان تیلریوز (زردی) در گاو گوساله های شیری در خانوارهای کم بضاعت روستایی از اول اسفند ماه جاری به مدت 23 روز به اجرا گذاشت.
این طرح توسط هشت اکیپ دامپزشکی بخش خصوصی و دولتی انجام شد که در این رابطه 5 هزار راس گاو وگوسفند به طور صد درصد رایگان واکسینه شدند.
بر اساس این گزارش هزینه این طرح بیش از 100میلیون ریال بوده که از محل اعتبارات خشکسالی استان تامین شده است.
گفتنی است بیماری انگلی تیلریوز(زردی) باعث افت تولیدشیر و گوشت به خصوص در گاوهای شیری می شود.

 

 

نظر شما
ادامه