کد خبر: ۵۳۲۷۱
 

در کنار مومیایی‌های به دست آمده از انسان‌های باستانی مصری، تعداد زیادی مومیایی از حیوان‌ها وجود دارد که باستان شناسان با استفاده از روش‌های پیچیده علمی سعی در کشف اسرار آن‌ها دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، باستان شناسان به تازگی با انجام اسکن سه بعدی موفق به بررسی اجزای تشکیل دهنده یک مومیایی باستانی گربه متعلق به کشور مصر شده اند.

این مومیایی گربه متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش است و محققان با استفاده از فناوری‌های جدید موفق به تفکیک اجزای آن به صورت دیجیتالی شده اند. مومیایی گربه مصری امروزه درموزه هنر‌های زیبا در شهر رِن کشور فرانسه نگهداری می‌شود.

بررسی اجزای درون مومیایی سبب تعجب و شگفتی باستان شناسان شده است، درون این مومیایی از ترکیب چندین گربه ساخته شده و دارای ۵ پا و سه دم است.

محققان برای بررسی بیشتر مومیایی، اجزای آن را پس از اسکن سه بعدی به وسیله چاپگرسه بعدی چاپ کردند و به همان شیوه درون پوششی شیشه‌ای قرار داده اند.

در مصر باستان، میلیون‌ها مومیایی از حیوان‌های خانگی وجود دارد که از آن جمله می‌توان مومیایی گربه، شغال، ماهی، جوندگان، پرندگان، بابون، تمساح و برخی دیگر از حیوان‌ها را نام برد.

معمولاً حیوان‌های مومیایی درکنار مومیایی انسان‌ها درون مقبره‌های باستانی قرار داده می‌شده است. مصریان باستانی بنا بر سنت‌های آیینی به نگهداری از برخی حیوان‌ها و مومیایی کردن آنها می‌پرداختند.

در سال ۲۰۱۵، دانشگاه منچستر به آزمایش انجام تصویربرداری CT اسکن و اشعه ایکس بر روی ۸۰۰ حیوان مومیایی شده پرداخت که زمان مومیایی شدن آن‌ها بین ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد تا سال ۴۰۰ میلادی بود.

 محققان درآن زمان دریافتند یک سوم از مومیایی به دست آمده فاقد اجزای کامل حیوان بودند. بخش بیشتری از درون مومیایی‌ها شامل الیاف پارچه و قطعه‌هایی از استخوان حیوان‌ها بوده است.

گربه یکی از حیوان‌های مهم در مصر باستان بوده است. بنا برمطالعه‌های انجام شده مصریان باستان از حدود ۳۷۰۰ پیش از میلاد از گربه‌های اهلی در خانه‌های خود مراقبت می‌کردند.

بنا بر مطالعه‌های دیگر، شواهدی از نگهداری گربه‌های خانگی درحدود ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد در کشور چین هم به دست آمده است.

در مقبره‌های مصری تعداد زیادی مومیایی‌های حیوان‌ها وجود دارد که بنا بر اعتقاد مصریان باستان برای جلوگیری از آسیب دیدن فرد متوفی در دنیای پس از مرگ و به دست آوردن زندگی مناسب در کنار مومیایی‌ها قرار می‌گرفتند.

 کاهنان مصری و خدمت کاران افراد ثروتمند مصر باستان یا فراعنه برای ایجاد زندگی پس از مرگ مناسب برای آن فرد، در کنار مومیایی او، انواع کوزه‌های حاوی مواد آشامیدنی، انواع خوراک، حیوان‌های مومیایی شده، ابزارجنگی، زیورآلات و حتی کشتی‌های بادبانی و پارویی و حتی ارابه قرار می‌دادند تا در دنیای پس از مرگ به وسیله فرد مورد استفاده قرار بگیرند.

 
 
نظر شما
ادامه