کد خبر: ۵۳۲۷۲
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
 

کتامین نوعی داروی آرامش بخش و بیهوش کننده برای انسان و حیوان است. از این دارو برای مصارف دیگر نظیر تسکین دردها نیز استفاده می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از بیتوته، این دارو همچنین در دسته داروهای کلاس 3 بوده و برای بیهوشی اتاق عمل یا تسکین دردها از بیمارستان ها و درمانگاه ها مجوز استفاده گرفته است. عوارض این دارو نظیر توهم زایی، آرام بخشی و گوشه گیری را می توان عنوان نمود. گفتنی است از این دارو برای مصارف غیر قانونی نظیر تفریح و تفنن نیز استفاده می شود.

اگر مصرف آن زیر نظر پزشک متخصص، تجویز شود و به صورت صحیح استفاده گردد، می تواند در سلامت و بهبود بیمار تاثیر بسزایی بگذارد. توجه داشته باشید استفاده طولانی مدت از این ماده می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد و موجب مقاومت و اعتیاد روانی گردد. کتامین نوعی ماده بی رنگ و بو است که موجب انسداد انتقال دهنده های عصبی گلوتامات در فرد گیرنده شده و موجبات خلسه و عدم آگاهی را برای فرد ایجاد می کند.

داروهای هم خانواده کتامین:

فِن‌سیکلیدین و اکسید نیتروژن (گاز خنده‌آور) از خانواده کتامین هستند. این داروها سبب شده نسبت به محیط اطراف حالت بی حسی و خلا پیدا کنید. استفاده از کتامین در مناطقی که دسترسی محدود به تجهیزات احیا کننده دارند بسیار مفید است چرا که به عنوان داروی بیهوشی استفاده می شود. بیشتر افرادی که سعی در اعتیاد با این ماده  مخدر را دارند، کتامین را در کلوب های شبانه با سایر مواد مخدر از جمله اکستازی همراه می کنند. گفتنی است کتامین از نظر ساختاری به فنسیکلیدین‌(PCP)  شبیه است.

کتامین در دوزهایی پایین حالت التیامی دارد و می تواند فرد را از درد راحت کند. کتامین در اغلب موارد به عنوان داروی بیهوشی یا حفظ بیهوشی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر تا کنون راه شما به سمت عمل های جراحی و استفاده از کتامین نیفتاده اما حتما به دندان پزشک رفته اید. از کتامین در دندانپزشکی و عمل های جراحی مربوط به کودکان به وفور استفاده می کنند. البته این دارو برای تزریق نیاز به مجوز پزشک دارد. در صورتی که مجوز آن صادر شود با تزریق در عضله یا تزریق وریدی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا زمانی که از کتامین به عنوان داروی بیهوشی استفاده می کنند، آن را با داروی دیگر ترکیب کرده تا از توهم فرد جلوگیری کنند.

در بیشتر موارد استفاده های غیر قانونی از این ماده به صورت خوراکی به شکل قرص، کشیدن (با بینی)، دود‌ کردن با توتون و تنباکو و ماری‌جوانا یا به ‌صورت مخلوط ‌کردن آن با نوشیدنی‌ها و نوشیدن آن می باشد و در بیشتر موارد، آن را به پودر سفید‌رنگی برای کشیدن با بینی(Snopting)  تبدیل ‌می ‌کنند.

موارد و مقدار مصرف کتامین:

کتامین جهت القای بیهوشی عمومی خصوصا در جراحی ها و کارهای تشخیصی کوتاه مدت که نیازی به شل کننده های عضلانی نداشته باشد. به کمک سایر بیهوش کننده ها یا داروهایی با دوز پایین مانند اکسید نیترو مورد استفاده قرار می گیرد.

تداخل دارویی:

اگر این دارو را همزمان با باربیتورات ها و ایپوئید ها مصرف کرد می تواند زمان ریکاوری را طولانی کند. در این صورت بیمار به دقت مونیتور می شود. مصرف همزمان با انفلوران و هالوتان می‌تواند دپرسیون میوکارد، برادیکاردی و افت فشارخون را ایجاد کند. پس از استفاده آن ها همراه یکدیگر خودداری شود. استفاده همزمان با شل کننده‌های عضلانی غیر دپولاریزان، موجب شده تا اثرات عصبی ـ عضلانی به شدت افزایش یافته و دپرسیون تنفسی را طولانی ‌کند از این رو بیمار باید به دقت مونیتور شود. استفاده همزمان با هورمون های تیروئیدی، افزایش فشارخون و تاکیکاردی ایجاد می‌کند.

مکانیسم اثر کتامین:

کتامین از طریق عملکردهای مستقیمی که بر کورتکس و سیستم لیمبیک القا می کند، حس جدا شدن و استقلال از محیط را مهیا می کند. باید گفت کتامین یک محرک بوده و برای فرد حالت تخدیری ایجاد نمی کند. پس دید خود را نسبت به آن بد نکنید. البته این دارو می تواند اعتیادآور باشد و برای افرادی که بدون تجویز پزشک متخصص و به صورت نا آگاهانه از آن استفاده می کنند، عوارض بسیار بدی به همراه خواهد داشت.

کتامین چیزی شبیه به تصعیدی است و به این صورت اثر می کند. یعنی از طریق تنفس و مانند اتر. البته سو استفاده از آن به صورت تزریق را نیز شاهد بوده ایم.

فرد با استشمام این ماده دچار فراموشی لحظه ای یا بازه ای می شود و مانند استعمال الکل از خود بیخود می شود. برای مثال: در مهمانی ها به فرد دستمالی داده می شود که بو کرده یا صورت خود را خشک کند. اگر این دستمال به ماده کتامین آغشته باشد می تواند فرد را به حالت اغمای بعد از عمل جراحی ببرد.

او به نوعی دچار کرختی و سستی می شود که دیگر به هیچ وجه حالت رهایی به خود نمی گیرد و برای کاری تلاش نمی کند. جالب اینجاست بعد از این که اثر دارو از بین رفت فرد اصلا به یاد نمی آورد چه بر او گذشته است. نه افراد را به یاد می آورد و نه خاطره ای از زمانی که گذرانده.

ماده مخدر کتامین؛ اثرات کتامین و زایلازین

کتامین نوعی دارو و ساخت دست بشر است پس آن را ماده ای صنعتی می نامند. متاسفانه در ایران از کتامین برای سو استفاده های جنسی استفاده می شود. افراد در مهمانی های بسته، پارتی یا حتی خودروهای شخصی این ماده را استشمام می کنند و حوادث بدی در انتظار آن ها خواهد بود. جالب اینجاست که در کشورهای دیگر از این ماده برای اخذ اطلاعات در سازمان های جاسوسی نیز استفاده می شود. در این حالت فرد چنان دچار حالت کرختی و بی حالی می شود که می تواند شماره حساب بانکی اش را هم تائید یا نفی کند. با این کار سازمان ها بدون هیچ درگیری و کتک کاری می توانند به هدف خود برسند. اثرات این دارو بسته به دوز آن برای هر شخصی با شرایط جسمی مختلف، متفاوت است.

افراد در طی عمل های جراحی به سقف می چسبند و می توانند عمل جراحی را به وضوح ببیند. اکنون اگر فرد نا آگاه و جاهلی این صحنه را ببیند تصور می کند که روح از بدن جدا شده یا کاریزماتیک جسم و روح اتفاق افتاده است. در صورتی که این اثر کتامین بوده و نوعی اختلال در حافظه به وجود آمده است. بیشتر مردم به جای نگرانی از عوارض این دارو، بهتر است نگران سو استفاده هایی که از این دارو می شود، باشند. تنها راه حل این کار آگاهی دادن به مردم و اطلاع رسانی صحیح است. فرزندان ما حق دارند بدانند در چه دنیایی زندگی کرده و چه مشکلات و معضلاتی ممکن است برای آن ها به وجود آید.

حالت بی خبری و بی اطلاعی ناشی از کتامین چه مدت ادامه دارد؟ ایا ممکن است فرد برای مدتی طولانی همانند یک روز در این حالت باقی بماند؟

این موضوع به قدرت و دوز دارو بستگی دارد. گفتنی است اگر از این دارو در دوزهای بالا استفاده شود، می تواند موجب ایست قلبی و مرگ شود. معمولا دوزهای پایین کمتر از یک ساعت تا یک ربع کرختی و فراموشی را برای فرد به بار می آورند. مهم ترین مشکل این دارو از نظر دیگران فراموشی است و این که فرد نداند چه اتفاقی افتاده است. گفتنی است که این دارو مصرف خوراکی نیز دارد. اگر اخبار حوادث را مطالعه کنید شاید به موارد زیادی از مصرف ناآگاهانه این دارو اشاره شده باشد.

وقتی در خبرها می گویند: عده ای با خوراندن یک آبمیوه به راننده خودرویش را به سرقت برده اند، تاثیر کتامین بوده است. جالب اینجاست اخباری جدیدا به دست ما رسیده که كه كتامين را با اسيد، نوعي حشيش، مخلوط و به شكل استنشاق در ميهماني‌ها مصرف مي‌كنند. قطعا داروخانه ها چنین ماده ای را به هرکسی تحویل نمی دهند.

با این که کتامین جز داروهای دانشگاهی است و در هیچ داروخانه ای فروخته نمی شود اما نوع قاچاق آن را به وفور می توان پیدا کرد. افراد سود جو اگر کمی از اثرات این دارو بر بدن آگاه باشند برای دست یافتن به اهداف خود می توانند به راحتی آن را تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهند.

پزشکان این گونه مصارف را سو استفاده از علم می دانند. در غرب کشور مایعی به اسب ها خورانده می شود تا در هنگام قاچاق کالا تحمل سختی راه و سرما را داشته باشند. گفتنی است این مایع شکلی از شیشه است که تهیه آن بسیار راحت بوده و هیچ نیازی به دستگاه و تجهیزات خاصی ندارد.

متاسفانه فضای مجازی به سمتی پیش رفته که روش ساخت انواع مخدر را می توان به راحتی در آن پیدا کرد. این اطلاعات می تواند مورد سو استفاده بسیاری از افراد قرار گیرد. داروهای زیادی در علم شیمی وجود دارد که توانایی تبدیل به مخدر را دارند و می توان به آسانی از آن ها سو استفاده کرد. کتامین نوعی دارو و ساخت دست بشر است پس آن را ماده ای صنعتی می نامند. مصرف زیاد یا نادرست آن بی شک می تواند صدمات جدی حتی مرگ باری را برای فرد و جامعه به بار آورد. پس بهتر است بیشتر مواظب خود و عزیزانمان باشیم.

 

انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۸
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
16
15
ایکاش حرفه ایی نوشته میشد!
حسین ترابی
|
United States of America
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
8
15
"باید گفت کتامین یک محرک بوده و برای فرد حالت تخدیری ایجاد نمی کند. پس دید خود را نسبت به آن بد نکنید" و " مصرف زیاد یا نادرست آن بی شک می تواند صدمات جدی حتی مرگ باری را برای فرد و جامعه به بار آورد"! دست تون درد نکنه که می فرمائید دیدمون رو بد نکنیم!! و ناپرهیزی و مصرف زیادشو خطرناک میدانید و حتما باید دوز مصرف رو در نظر بگیریم!! وای بر ما که با این ترجمه اگر چند جمله حذف شده و حتی به دروغ خطراتش بزرگنمایی شده بود ایرادی به مترجم والا نبود! سر جدتون زود از اینترنت حداقل شما بردارید که اینهمه خواننده دامپزشک جوان بیکار دارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
12
33
ایکاش آن نامزد ریاست جمهوری در مسند قدرت بود.پیشنهادش آزادسازی تریاک‌ بود که هم‌ جوانها دنبال چنین‌داروهایی نروند و‌ هم‌اینکه کشاورزی و اشتغال رونق بگیرد و‌هم‌اینکه دست قاچاقچیان بسته شود.
خودی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
8
19
نوشته تا حدودی درست هستش، داروخانه هامون باید همکاری داشته باشند و فروش اینترنتی اون باید نظارت و کنترل بشه.
مواردی رو در کلینیک ها شاهد هستیم که فرد به دنبال ویتامین k و کتامین مراجعه دارند، وحتی درخواست سقط جنین از همکار می‌کنند و بیشتر از شهرستان ها به مراکز استان ها برای این امر به همکاران دامپزشک مراجعه میکنند.
چند موردی هم قرص آسپرومازین درخواست کردند به بهانه ای، همکارها باید هوشیار باشند که وارد این موارد حاشیه ای نشوند.
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
4
16
کتامین دامی نباید برای انسان استفاده شه
ناشناس
|
France
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
5
17
خیلی از داروها امکان سو استفاده دارند. ولی کتامین مخدر خوب و رقابتی نیست. چون عوارض ذهنی وحشتناک آن زود نمایان میصود در نتیجه بازار سو استفاده از آن به هیچ وجه گرم نیست.
داروی بسیار ایمن ارزان و کارا برای جراحی هاست. و اگر نبود ما دامپزشکان قادر به انجام خیلی از آن ها در فارم و بالین نبودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
5
13
من فکر نمی کنم ترجمه مشکلی داشته باشه
مشکل عدم پیوستگی مطالب است
فکر کنم از چندین جا مطالب جمع آوری شده اند برخی علمی و برخی عامیانه اند
ناشناس
|
Finland
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
10
17
حالا کسی هم بلد نبود با این مطلب در بیتوته راهش را یاد گرفت !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
11
25
بنظر من انتشار چنین مطالبی درست نیست.چون افراد ناآگاهی که حتی نمیدونن کتامین چیه میرن دنبالش. بهتراینجور مطالب در اختیار عامه نباشه
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
15
33
برای بیهوش کردن یه ادم 75 ویلویی چقدر کودمیت خوراکی نیازه یا چز پیشنهاد میکنین که عوارشکمتر باشه نگران نباشید دختر نیست
محمد دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
11
53
ببخشی یک بسته قرص بیهوشی می خواستیم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
8
25
کتامین باعث افسردگی شدید میشه به تجربه ولی بعضی سایت ها نوشتن برای درمان افسردگی مقاوم استفاده میشه !!!
کتامین هر چی حس ناخوشاینده چند برابر میکنه و خاطرات ناراحت کننده که به سختی فراموش شدنو به خوداگاه میاره و لطمات روحی بعد از بین رفتن اثر کتامین تا هفته ها و ماهها باقیه.
فشار خون رو به شدت پایین میاره طوری که بعد مصرف وقتی کمی به خودتون میاید اگه خوردنی یا دارو جهت افزایش فشار کنار دستتون نباشه حتی توان باز کردن پلک هم ندارید و رو به مرگ میشید و حتی با زور دارو و خوراکی باز هم تا یکی دو روز احساس ضعف و ناتوانی باقیه
بعد مصرف متوالی (حدالاقل دو روز) افکار خودکشی دست از سر ادم برنمیداره حتی با استشمام بوی شبیه این دارو(خلاف مطلب ذکر شده این دارو بو داره و طعمش هم در دهان حس میشه حتی در صورت تزریق) حالت هول و تصورات ذهنی در وقت بیهوشی یاداوری میشه ..هذیون مصرفش با تصورات و احساسات مرگه انگار مردید وته قبر چسبیدید.
پاسخ ها
زبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
سلام ی بسته قرص بیهوشی میخواستم
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
عالی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
2
12
تمام حالتها و عوارض شو در خودم میدیدم، بعد از اینکه از انفرادی آزاد شدم، و هنوز که هنوزه احساس میکنم قسمتی از مغزم غیر فعال شده و فراموشکرا شدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
از کجا به دستت رسید؟ آدرس بدید لطفا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
از کجا خریدی؟ ادرس بدید لطفا؟ برای خودم میخواستم...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
از کجا خریدین؟ ادرس بدید لطفا؟؟؟؟ برای خودم میخواستم
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
اره منم که از انفرادی ازاد شدم عوارض کتامین رو داشتم ، خود زندان داخل اب و غذا به زندانی میده ....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
7
10
یک کتامین میخواستم امکان داره
مهسا
|
United States of America
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
6
35
چقدر مصرف کتامین بیهوشی میاره؟؟
و کتامین اگه مصرف کنه تا چند مدت بیهوش میمونه ؟؟؟
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
8
26
منم ی دانه میخام از کجا باید تهیه کنم
عبری
|
United States of America
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
1
10
قرص بیهوشی قوی میخاستم لطفا راهنمایی کنید ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
از عطاری.. البته نه هر عطاری..
Fre
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
2
9
از عطاری میشه تهیه کرد ولی نه هر عطاری... اونایی که قرص ترا و متادون غیره میفرشن دارن. ولی اونام به همه کس نمیفروسن.
باید بگی برا سگ گربه یا حیوانات میخواین.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
2
2
من این دارو میخام
پاسخ ها
بماند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
چند روز بیهوشی داره؟!
یا چه مدت؟
پری
| France |
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
کتامین منظورتونو‌ ...
اسما یل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
0
6
علی ☝️
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
0
2
سلام.کتامین راازکجا تهیه کنم لطفا جداب بدین
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
5
3
اگه کتامین عوارض نداره من حتما از عطاری میگرم و باهاش می‌خوام چیکار بکنم نگم بهتره
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
4
0
سلام کتامین میخواستم
احمد
|
Afghanistan
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
2
1
کدامین میخام ازکجا بدست اورم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
1
4
منم دوعدد قرص بیهوشی میخواستم واسه سگم مریض پاش افونت کرده نمیزاره دست بزنم ممنون میشم راهنمای کنید
مریم نارویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
4
5
ببخشید یک بسته دستمال بیهوشی کند میخواهم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
لوٹہ چوں کنہ؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
1
1
من میخام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
1
1
سلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
0
0
آیا قرص کتامین باعث بی هوشی سگم می شود از کجا تهیه کنم
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
0
0
هر چه بیشتر منع مصرف توصیه میشه ماشاالله بر تعداد جماعت لج باز هم افزوده میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
0
0
حسین داروی خطر ناکی هستش بیشتر تو سازمان‌ها خود کشهای ساختگی وسوء استفاده‌ای جنسی واز قبیل کارهای کثیف استفاده میشه دردسترس بودنش باعث نابودی قشر جوان جامعه خواهد بود
نظر شما
ادامه