کد خبر: ۵۳۲۷۳
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
به بهانه اهانت دو مجری شبکه ۳ سیما به دامپزشکان:
چرا جامعه هنوز تصور درستی از حرفه دامپزشکی و کار دامپزشکان ندارد؟ چرا جامعه از پزشکی به خوبی اطلاع دارد و به آن احترام می‌گذارد؟
 

راه مقابله با توهین به حرفه دامپزشکی و دامپزشکان چیست؟

دکتر محمد لطفی‌زاده

دامپزشک و متخصص بهداشت عمومی

 

بسمه تعالی

سلام علیکم

به تازگی در برنامه صبحگاهی شبکه سه سیما خبری درباره ممنوعیت تغییر رشته فرزندان اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از دامپزشکی به پزشکی و مانند آن بازخوانی و در قالب شوخی به دلیل عدم اطلاع مجریان برنامه یادشده به حرفه دامپزشکی و شأن آن توهین صورت گرفت.

این توهین البته مسبوق به سابقه است و چه در صدا و یا در سیما بارها در قالب برنامه‌های مختلف اتفاق افتاده است. بلافاصله پس از این‌گونه موارد عده‌ای مانند حقیر دست به قلم می‌شوند و به درستی این رخداد را محکوم می‌کنند و شاید هم تعداد کمی از مسئولین دامپزشکی در سطح کشور این جریان را همراهی نمایند!

این بار به جای محکومیت این اقدام (که به جای خود لازم است) می‌خواهیم راهی برای مقابله آن هم از نوع پیشگیری برای دفعات احتمالی در آینده بیابیم. فکر کنید که چرا جامعه هنوز تصوّر درستی از حرفه دامپزشکی و کار دامپزشکان ندارد؟ چرا مجری برنامه باید با تمسخر یا شوخی بگوید اینطور باشد نمی‌دانیم چقدر پزشک داریم که الآن دامپزشک هستند (یا باید می‌بودند) ولی ما را درمان می‌کنند؟!

بگذارید این سؤال را از سوی دیگر آن طرح کنیم. چرا جامعه از پزشکی به خوبی اطلاع دارد و به آن احترام می‌گذارد؟ حتی مردم با اینکه پزشک زیرمیزی بگیر یا فراری از مالیات و دستگاه کارتخوان و تاجر شاید کم هم ندیده باشند، اما باز هم به این حرفه توهین نمی‌کنند! چرا؟

پاسخ روشن است. چون خدمات پزشکی را جامعه لمس می‌کند و به طور دائم در رسانه‌ها با آن روبرو می‌شود. امروز چه بسیار فرصت‎‌های شغلی که به دلیل دعواهای داخلی در صنف دامپزشکی از دست رفته و هنوز هم در حال از دست رفتن است و چه بسیار فرصت‌های رسانه‌ای که بکر باقی مانده و از آن استفاده نکرده‎‌ایم.

اگر مردم به طور مداوم از کار دامپزشکان و زوایای متعدد آن (گوناگونی حرفه‌ای) آگاهی داشته باشند و حضور دامپزشک را سر سفره خود و در زندگی لمس نمایند، آیا باز هم به این حرفه توهین می‌شود؟

در مراسم روز ملی دامپزشکی امسال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جمله‌ای به جناب آقای دکتر رفیعی‌پور گفت که قابل تأمل است. البته اینجانب با بسیاری از سیاست‌های رئیس کنونی محیط زیست موافق نیستم اما این جمله ایشان را حق می‌دانم. آقای کلانتری قریب به این مضمون گفت «وقتی شما فکر می‌کنید خیلی خوب عمل کرده‎اید و به قله رسیده‌اید، همان لحظه آغاز سقوط و شکست شما است!»

متأسفانه به رغم نقدهای بسیار زیاد و گوناگون در سالیان گذشته هنوز سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان به عنوان سه نهاد مهم و تأثیرگذار آنطور که باید از همه ظرفیت‌های حدود 40هزار دامپزشک (که متأسفانه در بخش طبابت و پاراکلینیک، جامعه آگاهی از این ظرفیت ندارد) در کشور و دلسوزان این عرصه استفاده نکرده‌اند.

ما اگر بتوانیم با بکارگیری افراد متخصص (دقت کنید که فقط دلسوزی لازم نیست) و دارای شمّ رسانه‌ای و انتخاب یک سخنگوی آگاه به امور مختلف دامپزشکی از یک سو و حفظ مرزهای مختلف خدمات دامپزشکی از سوی دیگر همراه با فعال کردن ظرفیت‌های خفته، یک مجموعه گسترده را در ویترین قرار داده و مردم را به تماشای آن و بهره‌مندی از این خدمات گسترده دعوت کنیم، آگاهی عمومی اجازه توهین به این حرفه را نخواهد داد.

البته از یک واقعیت انکارناپذیر هم نباید گذشت و آن اینکه وقتی در دولت بحث دامپزشکی باشد، باید وزیر جهاد کشاورزی (با مدرک مهندسی عمران) از آن سخن بگوید. این تفاوت معناداری با مباحث پزشکی که وزیر بهداشت در دولت بیان می‎کند خواهد داشت و همین نیز به سطح جامعه تسرّی می‎یابد.

از طرف دیگر شأن و حدود پزشکی به نوعی متفاوت از دامپزشکی پاس داشته می‎‌شود. در اینکه پزشک متخصص چرا در دانشگاه آزاد اسلامی تربیت نمی‎شود و کمبود هست و انحصار ایجاد شده (که قابل نقد است) شکی نیست اما این انسجام حرفه‌ای کجا و اینکه ما دائم در دانشگاه‌های مختلف به دنبال جذب دانشجوی دامپزشکی بوده‌ایم کجا؟ باز جای شکر دارد که رئیس محترم سازمان نظام دامپزشکی با طرح پیشنهاد سالیان قبل حقیر مبنی بر لزوم تبدیل حداقل 50 درصد دانشکده‌های دامپزشکی به پژوهشکده تخصصی در مراسم 14 مهر امسال، روزنه‌ امیدی گشود؛ کاش که این روزنه با پایان مراسم روز ملی دامپزشکی کور نشود!

امید که مسئولین دامپزشکی کشورمان با همدلی و استفاده از ظرفیت کلیه دلسوزان این عرصه زمینه آشنایی بیشتر جامعه را با حرفه دامپزشکی فراهم آورند که اگر این مُهم محقق شود، زمینه توهین برچیده خواهد شد.

 

انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
1
11
تا زمانی که اتحاد و یک دلی در بین دامپزشکان نباشه همین هست که هست
تا حالا در جامعه پزشکی دیدید کسی اشتباه همکارش رو فاش کنه ؟ ولی در دامپزشکی زیاد هست تا زمانی که اینگونه زیرآب زنی ها باشه وضعیت بدتر نیز خواهد بود
پاسخ ها
خودی
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
اتفاقا در اونها هم هست، شدیدترین مدل هاش هم منجر به این شده که پزشک مورد نظر، بیمار رو انداختند به جون سوژه و حتی منجر به قتل پزشک توسط بیمار هم گزارش شده.
ناشناس
| Finland |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
اینکه یک پزشک از صد مورد ، یک اشتباه سهوی داشته باشد یک مسئله است و اینکه دامپزشکی اصلا کاری بلد نباشد و با اعتماد بنفس عجیبی فقط در حال اشتباه کردن باشد چیز دیگری است !
شکی نیست در ایران سطح آموزش در پزشکی و حساسیت در آن به مراتب از سطح آموزش دامپزشکی و بی اهمیتی آن زمین تا آسمان فرق میکند .
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
اصلا اونطوری که دوستان میگن نیست برید تحقیق کنید
کارشناس های بهداشت محیط هم حقوق توسط کارفرما داده میشه ولی با اتحاد هم هیچ کس زیر نرخ مصوب کار نمی کنه الان در دامپزشکی مسئول کشتارگاه 7 میلیون حقوق مصوب هست 3 میلیون میگیره اینکه نشد
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
تنها دلیلش مسئولان غیر متخصص و دوستان و همکاران بی تعصب و علاقه به حرفه دامپزشکیست... وقتی وزیر جهاد کارشناس عمرانه معلومه خودشم نمیتونه متوجه باسه
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
5
وقتی صاحب یه گاوداری دولتی به خودش اجازه میده میگه علاوه بر کار دامپزشکی کارگری هم بکنی تا 1500 بهت بدم چه انتظاری داریم ؟کی واسه رشته مون احترام قائله
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
بد نیست این کامنت را که در پاسخ جناب دکتر بهشتی پیرامون همین اهانت به دامپزشکی نوشته شده را در اینجا باز نشر کنیم شاید درک بهتری از سر منشاء مشکلات و کمبود احترام به دامپزشکی پیدا کنیم :


دوست عزیزی که درود فرستاده اید آیا شما میدانید در همان دانشکده دامپزشکی آزاد کرج در همین چند سال و حتی امسال ،چند نفر پذیرفته شده اند !!؟؟ آیا همین دانشکده امکانات و اساتید و مراجعه بیمار کافی برای آموزش همین تعداد پذیرفته شده را دارا بوده است !!؟؟
منزلت و احترام یک حرفه و صنف بزور و هیاهو امکان پذیر نیست !!
وقتی اهالی این حرفه که در راس آنها اساتید و آموزگاران آن رشته هستند ، کمترین توجه و اهمیت را به حرفه و صنف خود دارند و کمترین تلاش را از خود برای پرورش افراد ماهر و عالم ، نشان میدهند و هر کس را بدون توجه به توانایی و استعداد اش پذیرفته و تقریبا براحتی فارغ التحصیل میکنند ،آن هم به تعداد نجومی !! در نهایت جامعه که قاضی نهایی است ، با چه نوع دامپزشکانی روبرو خواهد شد و یا شده است و چه قضاوتی در مورد دامپزشکان و دامپزشکی خواهد داشت !!؟؟
نمونه هایی را که در همین حکیم مهر نشر شده است را در زیر میاورم :


1 ""استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد:
روایت خواندنی «دکتر محمد نوری» از وضعیت اسفناک آموزش دامپزشکی در ایران/ پس از ۶ سال تحصیل، به اندازه یک کارگر دامداری هم اطلاعات نداشتم!""

2 "" اظهارات توهین‌آمیز عضو هیأت مدیره اتحادیه دامداران ایران:
دامپزشکان هیچ تجربه‌ای ندارند، به طوری که کارگر گاوداری تخصص بیشتری در همه زمینه‌ها دارد!""

3 "" استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
فارغ‌التحصیلانی که مدرک دکترای دامپزشکی دارند، اما توانایی دامپزشکی ندارند/ دامپزشکان ما در کیفیت مشکل دارند
«دکتر سید احمد مدنی» افزود: وقتی دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند، دریایی از اطلاعات به عمق یک وجب همراه دارند، اما زمانی که از آنها خواسته می‌شود یک کار را انجام دهند، نمی‌توانند ...""

4 ""دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد ( دکتر نیما فرزانه ) در گفت‌وگو با حکیم مهر:
دانشجویان دامپزشکی با ترس فارغ‌التحصیل می‌شوند، چون می‌دانند که چیزی نیاموخته‌اند""

5 "" واکنش «دکتر محمد نوری» به گفت‌وگوی اخیر حکیم مهر با «دکتر سید محمدمهدی کیایی»:
هیچ تفاوتی بین آموزش در دانشکده‌های دامپزشکی دولتی و آزاد وجود ندارد؛ هر دوی آنها فاقد استانداردهای لازم برای تربیت دامپزشکان کاربردی‌اند
نهایت این آموزش ضعیف این می‌شود که ما اکنون بعد از این همه سال و با داشتن جوانان زیاد ولی آموزش ندیده، می‌بینیم تمام بیماری‌های دامی سرجایشان می‌باشند و دامدارها بدون پناه با بیماری‌های متعدد روبرو هستند ...""

6 ""استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه آدلاید استرالیا در گفت‌وگو با حکیم مهر:
به جای دامپزشک زیاد، به دامپزشک باسواد نیاز داریم/ رئیس سازمان دامپزشکی استرالیا، استقلال وزیر را دارد
«دکتر فرهید همت‌زاده» افزود: چرا باید با وجود این همه دانشکده دامپزشکی و دامپزشک، بروسلوز در ایران همه‌گیر شود و آنفلوانزا مانند میدان مین‌گذاری شده در صنعت طیور مملکت باشد؟!""


حال باید سوال کرد که اهانت اصلی به این رشته علمی و این حرفه و صنف عملا" در کجا و از کجا شروع شده است !!؟؟
به قول معروف :
"حرمت امامزاده با متولی آن است"
ناشناس
|
Australia
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
3
12
ربطی به شناخت جامعه نداره چون پزشک ها درآمد بالایی دارند و جز قشر متوسط به بالا و اکثرا مرفه جامعه هستند و شغل تر و تمیز و شیکی دارند عوام بدون توجه به هیچ بعد دیگه ای براشون احترام قائلن و سعی میکنن خودشون رو بهشون بچسبونن نجات جان و خدمات هم همش حرفه کدوم خدمات آخه ؟ در ضمن فقط پزشک ها نیستن دندونپزشک ها و داروساز ها هم هستن مگه یه دندونپزشک یا داروساز مستقیما جون کسی رو نجات میده ؟ به صورت غیرمستقیم دامپزشک ها هم جون انسان ها رو نجات میدن چه بسا بیشتر از اون ها ولی چون دامپزشک ها عمدتا به اندازه اونها درآمد ندارن کسی به خودش زحمت نمیده که دامپزشکی رو بشناسه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
کاملا صحیحه،شما یه نگاهی به تشکیلاتی که پول سازند بیندازید شرکت نفت ،برق آب، گاز و بانکها،میبیند که تمامی محبوبند ولی دستگاهی که پول مصرف کند وجه ای نداره ،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
دقیقا
اصولا ما ایرانی ها کسی رو که شیک و پیک و یا موبور و چشم آبی باشه و یا ماشین خوب سوار بشه خیلی تحویل میگیریم چون احساس حقارت میکنیم در مقابلش
م.سالی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
1
2
با سلام خدمت دکتر لطفعلی زاده عزبز بنده افتخار اشنایی با شما رو داشتم تا حدودی حرفهای شما متینه ولی بحث فقط قابل ملموس بودن رشته اشون نیست بحث اینه که حیوون در جامعه اسلامی منفور و نجس..و همیشه حتی لغت فحش و بد و بیراه گفتن ما اسم حیوون پس نمیشه این عقیده ریشه ای باهاش جنگید از بین برد.‌‌ واین درد ماست ما هنوز قانون درست و جامعه از حقوق حیوانات نداریم چه طور میخوایند کسی که درماتش میکنند مورد احترام باشه...قصیه دیگه پرستیژی که پزشک داره فقط در چشم مردمند اونم مردمند با فرهنگ از هر قشری .‌. اما ما چی تو چشم ی عده دامدار و حیووون..تازه دام دارهای بیسواد و بی خبر از علم؟؟؟...اختلاف اینه.‌‌یا علی مدد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
0
سلام دوستان کسی میدونه تفاوت مرکز خرده فروشی واکسن با مرکز واکسیناسیون مستقل چیست؟
فارغ التحصیل بیکار دانشگاه تهران
|
Germany
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
3
تنها راه مقابله با توهین به دامپزشکی ایجاد اشتغال برای دامپزشکی وقتی من دامپزشک چهار سال فارغ التحصیل از دانشگاه تهران بیکارم دیگه میخواین این رشته حیثت داشته باشه من الان تو اسنپ مشغول به کارم و همه رو از خواندن دامپزشکی منع میکنند..وقتی یک عده با رتبه نجومی نود هزار و هشتاد هزار دامپزشک شدند میخواهید کسی مسخره نکنه این رشته رو اون چیزی که به یک رشته ارزش میده بازار کار این رشته هستش اکثر دامپزشکان یا بیکارنند یا مسافرکش بیشترین توهین به دامپزشکی اساتید دامپزشکی کردند که هر روز با زدن و تاسیس دانشکده های جدید این رشته ها بی اعتبار کردند با لاترین توهین به این رشته دانشگاه ازاد کرد با گرفتن رتبه های نجمومی...توهین از این بالاتر نیست که خود من همه رو از خواندن این رشته باز میدارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
1
در درجه اول برخود قاطع با مدیران کل رشوه بگیر از کارفرما می باشد
دامپزشک بیکار همدانی
|
Germany
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
2
2
چطور همکاران با دیدن یک کاریکاتور به غریتوش بر میخوره اما با دیدن‌بدبختی هم‌رشته ای هاشون خیر همین دانشگاه ازاد بود که این رشته رو به این روز انداخت...دامپزشکی هیچ کاری به غیر از مسافر کشی نداره...وقتی تعداد دانشکده های دامپزشکی به اندازه دانشکده ادبیات شد بهتون بر نخورد..‌وقتی دامپزشکان در نشاغل مسافر کشی ،شاگرد مغازه ای و غیره وارد شدند بهتون برنخورد...بدترین تبلیغ برای یک رشته و بالاترین توهین بالا بودن درصد بیکاران ان رشته است...دامپزشکی بی ارزشترین رشته است چون کار نداره...یک عده محدود در این رشته از جمعیت عظیم فارغ اتحصیل این رشته کار پیدا میکنند....چطور میشود برای رشته که در دانشگاه ازاد بافت و شوشترو شبستر شعبه دکتری دارد ارزش قایل بود یک مقدار انصاف داشته باشید دامپزشکی دیگر اون دامپزشکی ده سال قبل نیست رشته که با هر رتبه ای میشود قبول شد ..‌رشته ای که بی ارزشترین شد
پاسخ ها
دکتر دهقان دامپزشک
| France |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
هر کس تو رشته خودش زحمت کشیده و علم داشته باشه حتما شغل داره و کار می کنه اونایی که بیکارن هیچ زحمتی نکشیدن یا هیچ علاقه ای به کار و رشته ای که درس خوندن نداشتن والسلام
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
باز یه عده که بر هر دلیلی تو این رشته کار گیر اوردند مثل این دکتر دهقان ،شروع به قضاوت سواد دیگران کردند چرا نمیخواهید قبول کنید تعداد دانشکده های دامپزشکیه ایران از کل قاره اروپا بیشتر...طرحه به ازای هرگوسفند یک دامپزشک رو میخواهید اجراکنید..ریشه اصلی بیکاری دامپزشکی تعدد دانشکده های دامپزشکی...تنها راه بستن در تمامی دانشکده های دامپزشکیه...شما بر چه اساس می ایید دیگران قضاوت میکنید..دامپزشکی اون اساتیدی نابود کردند که تعداد دانشکده ها زیاد کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
3
6
سواد دامپزشکان بالاتر از پزشکیه چون علاوه بر آناتومی بدن انسان آنتومی بدن حیوانات رو هم میخونند. بهداشت اصلی جامعه بدست دامپزشکان است اگر اینان نبودند بیماری و آلودگیهای خورد و خوراک همه جا را فرا میگرفت. کار پزشکان هزار برابر سخت تر میشد. پس اولین گروه ترویج بهداشت و مبارزه با بیماریها دانپزشکانند. از طرفی قدرت اینان در تشخیص بسیار فراتر هست چرا که بیماران آنها زبان بسته ها هستن .پس نیازی به تعریف و توجیه نیست اگر امروزه به غلط ارزش پزشکی در جامعه ایرانی بیشتره به خاطر این است که جامعه در آگاهی بسر نمیبرد. در کشورهای اروپایی در آمد دامپزشکان چندین برابر پزشکان است. اما گذشته از اینها اگر ثروت اندوزی ملاک برتریت شغلی محسوب شود جامعه بیمار است و خانه از پای بست ویران. مشاغل را ارج بگذاریم و فرانوش نکنیم هیچ فرقی بین دامپزشکی و پزشکی نیست چون هدف هر دو رشته مبارزه با بیماریها و احیای بهداشت است . مس فرق چرا؟؟؟؟؟موقعیت سنجیها را کنار بگذاریم و به گروهها به یک چشم نگاه کنیم . که اینکار فقط و فقط از توان وعهده افراد باسواد و آگاه برمیآید . حال ببینید مسولان محترم سوادتان بر چه میزان است.بسی جای تفکر دارد. از زبان یک معلم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
3
من شغل آزاد دارم مدتی است مطالب دامپزشکان را مطالعه میکنم دامپزشکان از نظر من قشر با سواد در رشته تحصیلی خودشان هستند ولی یک عده رانت خوار با رانت به درجاتی رسیدن بچه‌های بیسواد خودشان را با رانت میخواهند به درجه علمی برسانند حالا به بهانه گرانی ارز از خارج به ایران یا رانت هیات علمی باعث شد دامپزشکان عزیز که زحمت میکشند را به حاشیه ببرند شما دامپزشکان و دانشجویان دامپزشکی باید با هم سندیکای دامپزشکی قوی درست کنید بعد سعی کنید از زیر چتر جهاد خارج بشید وسعی کنید وزارت دامپزشکی با فشار سندیکا در مجلس ........ بوجود آورید باید سهمی دانشجو دامپزشکی آزاد یا سراسری محدود بشه تا حاکمیت بفهمه این قشر برای رسیدن به درجه پزشکی زحمات فراوانی میکشند البته در کشور هشتاد در صد پزشکان با رانت پزشک میشوند و با رانت هم خودشان را نزد مردم نخبه نشان میدهند اگه جرات دارند برند آمریکا یا انگلیس یا آلمان طبابت کنند اینها فقط اینجا تجارت میکنند اروپا میرد خرج می‌کنند این باید برای حاکمیت ننگ باش یه مجری بیسواد به قشر زحمت کش دامپزشک توهین می‌کنه این کردکه مجری جرعت داره یه برنامه دو ساعتها بزاره شفاف به مردم بگه چندین ساله با رانت یک عده پزشک بیسواد وارد جامعه شدن ولی در دامپزشکی غیر ممکن است چون باید یه دکتر دامپزشک حیوانات را بشناسن در غیر این صورت نمیتوانند آنها را معالجه کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
4
آقا لطفا هر کسی هر مطلبی میده نشر کنید هی ننویسید غیر قابل انتشار مگه فحش خواهر مادر میده می‌نویسی غیر قابل انتشار مرده زحمت کشیده دامپزشک شده حالا یه مطلب تند هم می‌نویسه حالا به کجای رجال بر میخوره اطمینان داشته باشید این رجال رانت خوار آنقدر به هم فحش میدن حرفهای ما مثل زرد چوبه است به گردنشان
ز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
0
پس چرا تو تلوزیون و رسانه های دیگه خبری از این بحث نیست همین کم لطفی ها باعث میشه که به این رشته با ارزش توهین بشه
دامپزشک پشت کنکور پزشکی
|
Germany
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
2
بی ارزش شدن دامپزشکی از جایی شروع شد که یک عده از اساتید که در وزارت خانه نیز نفوذ داشتند شروع به احداث هرچه بیشتر دانشکده های دامپزشکی کردند و رتبه دامپزشکی از رتبه زیر سه هزار به رتبه های هفتاد هشتاد هزار رسید...ایا این توهین بالاتر است یا حقیقت تلخی که مجری میگوید..رشته ای با بالاترین امار بیکاری...چطور میشود یک رشته با درجه دکتری در شهری همانند بافت با نازل ترین امکانات شعبه بزند...ایا این کار را خود اساتید دامپزشکی انجام ندادند..‌برید ببینید چند نفر دامپزشک هرساله از شدت بیکاری دوباره کنکور میدهند..واقعا حجالت اوره
دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
3
بعضی دوستان طوری حرف می زنند که انگار در این رشته کار نمی کنند خیلی خیلی راضی هستن نمیدونم شاید انتظار امثال بنده زیاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
5
2
رشته دامپزشکی هیچ ربطی به پزشکی نداره وقرار هم نیست همه مردم مثل شما فکر کنند وقتی مسئولین سازمان دامپزشکی برعلیه مطالبات پرسنل خودشان جبهه میگیرن باید هم این رشته دستاویز جوک وخنده مردم باشه شما اگه هنری دارین موضوع رو به شکل بنیانی وساختاری درست کنید نه اینکه به احساسات مردم واکنش منفی نشان بدین
دکتر فرهمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
0
1
دوکار باید در درجه اول در دامپزشکی انجام شود یک سازمان دامپزشکی سازمانی مستقل باشد دو دانشکدههای دامپزشکی موجود تعداد دانشجوی کمتری بگیرند ودانشکدهای دامپزشکی اضا فه نگرددوساز مان مستقل دامپزشکی ونظام دامپزشکی برنامه های متعددی در صدا وسیما بگذارند وکارهایکه دامپزشکان در لاینهای مختلف انجام میدهند باطلاع عموم مردم برساند وخود دامپزشکان عزیز نسبت بشغلشان تعصب درتمام مواردبخرج دهند وسعی در تخریب یکدیگر نداشته باشند از حالت دولتی وخصوصی بودن خارج شوند وفقط بگویند من دامپزش هستم در هر کجا که کار کنم .
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
1
من از همکاران محترم خواهش میکنم بیایید یک بار و برای همیشه از یکی از اساتید اگاه و محترم این رشته درخواست کنیم در رسانه به طور واضح و روشن نسبت به معرفی نقش و جایگاه رشته دامپزشکی در سلامت جامعه اقدام کنند تا هر شخص نا اگاه اجازه توهین به این قشر متخصص و زحمت کش را نداشته باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
1
بعنوان یک دانشگاهی معتقد هستم که تا فرهنگ جامعه تغیر نکند این مشکل و سایرمسایل اساسی ترلاینحل باقی میماند. از مهد کودک به بچه میگویند درس بخوان تا دکتر شوی پول در بیاوری، بزرگتر های جامعه میگویند اگر پزشک دقت نکند با دامپزشک فرقی ندارد، مگر دامپزشک مطب دارد که حق مطب بگیرد و خیلی چیز های دیگر که از طرف رسانه های عمومی به مردم انتقال داده میشود. من تمام تحصیلات تخصصی خودرا در انگلستان و آمریکا گذراندم و سالها در آن جامعه ها زندگی کردم. در انگلستان بچه را از مهد کودک به فارم پرورش گاو و گوسفند میبرند و با تولید شیر آشنا میکنند سپس اورا به کارخانه تولید شیر خشک میبرند و به او میگویند شیری را که در دوره نوزادی مصرف کردی تا رشد نمودی از گاو واینگونه بدست میاید.در یک جامعه پیش رفته خدمات دامپزشکی از کودکی احساس میشود.درایران وقتی دانش آموز وارد دبیرستان شد دبیر به او میگوید تو دکتر خر و گاو هم نمیشوی.همین گونه که میبینید مشکل در نگاه جامعه به این رشته است. شما به سطح سواد متولیان کشاورزی و دامپزشکی و صحبت های آنها توجه کنید مشکل را متوجه میشوید. سوال شما این است چه کنیم که به دامپزشکی توهین نشود دراین جامعه ازهم گسیخته غیر تولیدی وابسته هیچی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
1
در جواب دوستی که میفرمایند مشکل را اساتید با احداث دانشکده های دامپزشکی مثلا در بافت که هیچ امکاناتی ندارد ایجاد نموده اند. اولا استاد که نمیتواند دانشکده احداث کند وزارت علوم مجوز احداث میدهد.ثانیا دوست محترم کدام دانشکده دامپزشکی را در ایران میشناسیدکه آموزش دامپزشکی به دانشجو میدهد؟. شما به این میگویید آموزش.مشتی دورس تئوری قدیمه.به قدیمی ترین دانشکده دامپزشکی ایران نگاه کنید چه امکانات آموزشی بعد از اتمام دوره علوم پایه دارد؟دانشجو دور خودش می چرخد تا دوره تمام شود.بنابراین از نظر آموزش من هیچ تفاوتی بین یک فارغ التحصیل تهران وبافت نمیبینم. اگر هم تفاوت باشد خیلی جزیی است.احداث این دانشکده ها برای کسب درآمد و مشغول کردن جوانها است و لاغیر ما مال دامپزشکیش میبینین ولی در تمام رشته ها همین گونه است.
غ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
2
1
دوستان خانه از پای بست ویران است. این دوتا مجری ......... فقط بی سوادیشون رو نشون دادن کسی که مجریه و هیچ اطلاعی از رشته ای که سلامت غذایی شو تضمین میکنه نداره وای به حال بقیه افراد. البته پر واضح است دامپزشکی رشته بسیار پر اهمیتیه و تورو خدا اینقد پزشکی بزرگ نکنین بخدا اونا هم یه مشت بی سوادند ولی بی سواد با کلاسند بارها تو جاهای مختلف باهاشون صحبت کردم متخصص داخلی بهش گفتم مشمشه بیماری مشترکه و... اولش فکر کرد دارم شوخی میکنم گفتم گلندر باز دیدم هاج و واج نگام میکنه آخرش گفتم ولش کن بعد بعضیا چنان بزرگ میکنن اونا رو که انگار بو علی سینا هستن همشون. داروسازها و دندانپزشکا هم که کلا خلاصند واقعا نسبت به ما دامپزشکا خیلی بی سوادند اما اما اما و.... هزاران اما که وزارتخانه مستقل دارند و وزیر مدافع-در آمد خوبی دارند و مردم عقلشون به چشمشونه-هوای همو تقریبا دارند-وزریرشون مدرک عمران نداره و در عوض ما زیر مجموعه وزارتخانه تولید محور جهاد کشاورزی هستیم-خودمون خودمونو تخریب میکنیمو هزاران دلیل دیگر.دوستان پزشک بساز بفروش داریم پزشک بیکار داریم پزشک با 3 ملیون درآمد داریم و...
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
0
1
همکار محترم پزشکانی که شما بیسواد میخوانید تحصیل کرده ی سالهای گذشته هستنند خدا به فریاد برسد با فارغ التحصیلان سالهای اینده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
0
3
من در سال 44 که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران قبول شدم بمادر بزرگم که خدا رحمتش کند که پیره زنی بود گفتم دامپزشکی قبول شدم در 54 سال پیش بمن گفت چرا دکتر گاو خر میری بشی دکتر آدمها میشدی تا مرا هم بتوانی معاینه کنی بله هنوز هم در بین آلا مدهای بی کلاس هم همین تصور است چون افرادی که سر دمداران دامپزشکی هستند در مورد افکار عمومی نسبت بکار دامپزشکی کوششی نشده است چون تمام افراد دولتی هسند ودر این مورد کمتر تفکر میکنند وخود را بزحمت نمیاندازند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
0
0
برخی از مجریان رادیو تلویزیون متاسفانه از سواد کافی برخوردار نیستند و برای خود نمایی و پر کردن برنامه خود بعلت نا آگاهی و یا عمدی به هر شخص و صنفی توهین می کنند غافل از اینکه خود شان از بی کارترین ها هستند و منتظر فرصت هستند تا به هموطنان ارزشمند خود بصور مختلف توهبن کنند و اگر توانایی آنرا داشته باشند ترور شخصیت کنند و در نظر عام کوششها و خدمات بسیار با ارزش آنها را بی ارزش جلوه دهند. علیرغم اینکه خودشان انتظار دارند که مورد احترام باشند اگر فرصتی پیدا کنند بدیگران با استفاده از بند پ با لفاظی توهین میکنند و انتظار دارند که همه آنها را تشویق هم بکنند . پیشنهاد می شود که اینگونه افراد شغل دیگری را انتخاب و شخصیت و آبروی خود را حفظ کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
0
0
سطح سواد در هر رشته ای ، تعداد افراد در هر صنفی، میزان در آمد ، سطح زندگی اشخاص، سطح قبولی در کنکور بصورت آزاد یا سهمیه رتبه قبولی که بسیاری از آنها نسبی است و به عوامل مختلف بستگی دارد بنابراین سطح توانایی های فرد را نمی سنجد ،این دلیل نمی شود که به افراد یا اصناف توهین شده و ذهن جامعه را مشوش و موجب بی اعتمادی شوند . از نظر من این افراد با استفاده از امکاناتی که در دسترس دارند بطور عمد و یا ناآگاهانه ذهن دانشجویان را در گیر و در آنها نا امنی و نا امیدی ایجاد می کنند،در حالیکه هدف از تشکیل صدا و سیما آموزش ، آرامش اذهان دلگرمی و تشویق جامعه وانتقادهای سازنده است و گرنه با توجه به تبعات ناشی از این رفتارها، می توان گفت آسیب های اجتماعی و بی قانونی است که بصورت لجام گسیخته رواج پیدا کرده و به جزئی از فرهنگ جامعه بدل می شود. وقتی جامعه دامپزسکی همه اصناف و اشخاص را محترم میدارد ، سایرین هم بایستی مراقب رفتار و گفتار خود باشند. والسلام
نظر شما
ادامه