کد خبر: ۵۳۲۹۹

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: ۱۰ قصابی غیر مجاز در روستای نی از توابع شهرستان مرزی مریوان فعالیت می‌کنند که بدنبال آن هستیم براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی مانع از ادامه کار این واحدها شویم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مجتبی ورمقانی» روز شنبه اظهار داشت: این واحدها که به صورت غیرمجاز اقدام به کشتار غیر بهداشتی انواع دام می‌کنند به یکی از معضلات اجتماعی و بهداشتی این شهرستان تبدیل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این قصابی ها سال‌هاست در این روستا فعالیت دارند،  افزود: تا سال گذشته تعداد این قصابی‌های غیر مجاز ۲۱ واحد بود که پاییز گذشته دادستان حکم تعلیق پنج ماهه برای آنها صادر کرد و تعهد کتبی از صاحبان آنها به منظور اخذ مجوزهای دامپزشکی یا تعطیلی آنها گرفته شد.

ورمقانی اضافه کرد: براساس این حکم، ۱۱ نفر از صاحبان این واحدهای صنفی قصابی خود را تعطیل کرده یا تغییر شغل دادند اما ۱۰ واحد دیگر کماکان به فعالیت غیر قانونی خود ادامه می‌دهند.

وی یادآور شد: دامپزشکی کردستان علاوه بر ارشاد، راهنمایی و هشدار و تذکر به متصدیان این نوع مراکز به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی از نامبردگان نزد دستگاه قضایی شکایت کرده است.

ورمقانی گفت: در آخرین اقدام گروه های بازرسی دامپزشکی در ۱۴ آبان جاری با تنظیم شکواییه و کسب دستور مقام قضایی و همکاری نیروی انتظامی به روستای نی مراجعه کردند ولی بدلیل ممانعت نامبردگان از پلمب واحدهای غیر مجاز و ضرب و شتم پرسنل مجبور به ترک محل شدند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان تاکید کرد: دامپزشکی به واحدهای متخلف پیشتر اعلام کرده بود که کشتارگاه مریوان آماده ارائه خدمات به این افراد جهت کشتار مجاز دام است البته کشتارگاه صنعتی سنندج نیز به منظور حمایت از واحدها در توزیع فرآروده‌های بهداشتی، کشتار دامهای مورد نظر این افراد را به صورت رایگان انجام و لاشه را برای آنها با خودروی مخصوص حمل ارسال میکند ولی با وجود این تمهیدات واحدها کماکان به علت سود بالا اقدام به کشتار غیرمجاز و به خطر انداختن سلامت مردم میکنند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان یادآور شد: بسیاری از عوامل بیماری نظیر عوامل باکتریایی، ویروسی، قارچی و انگلی از طریق گوشت و آلایشات خوراکی از طریق دام آلوده به انسان منتقل و سبب بروز بیماری‌هایی مانند خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شود.

ورمقانی اضافه کرد: در تمام کشتارگاه های دام استان با استقرار بازرسان و کارشناسان مجرب بر کشتار دام نظارت دقیق داریم و از ابتدای سال تاکنون از ورود ۲۶ تُن انواع لاشه های دام بیمار و غیربهداشتی به چرخه مصرف جلوگیری کرده‌ایم.

در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۹۰ راس دام قبل از ذبح به دلیل بیماری و یا موارد مشکوک کشف و ضبط و در کشتارگاه شهر مریوان معدوم شد.

بیش از ۳۵ قصابی در شهرستان مریوان در بخش فروش گوشت قرمز فعالیت دارند.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپروری کشور محسوب می شود،  سالانه نزدیک به ۲۲ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تُن شیر در این استان تولید می شود.

جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

 


نظر شما
ادامه