کد خبر: ۵۳۳۲۳
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر در خصوص اقدامات سازمان در زمینه رسیدگی به مشکلات دامداران زلزله‌زده، گفت: «تمرکز اصلی ما تا این لحظه آمارگیری و احصای میزان خسارت و تلفات بود. در ابتدا باید حجم خسارت مشخص می‌شد که این مهم انجام شده است. تا این لحظه حدود ۱۲۰۰ راس دام سبک و ۴۰۰ راس دام سنگین تلف شده‌اند.»

 «مهندس حبیب شریفیان» ادامه داد: «مرحله بعد انتقال اطلاعات به مراجع تصمیم‌گیر سازمان بحران در وزارتخانه است تا تسهیلات و اقدامات لازم را در رابطه با تامین مالی و جبران خسارت انجام دهند که خوشبختانه مدارک آن ارسال شده و منتظر هستیم.»

وی با تاکیدبر اینکه مباحث بهداشتی با همکاری مناسب سازمان دامپزشکی از جمله بحث واکسیناسیون و ضدعفونی و دفن لاشه‌های دام‌های تلف شده انجام گرفته است،‌ تصریح کرد: «اقدامات اولیه در رابطه با ساماندهی و نگهداری اماکن دامی موقت برای تعیین تکلیف دام‌هایی است که اماکن آنها از بین رفته است. مراحل بعدی شامل تامین و توزیع نهاده‌های دامی و واگذاری تسهیلات به اماکن دامی روستایی برای امکانات عمرانی و ساخت‌وسازها از سوی مجموعه عوامل است.»

معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه ضمن اظهار تاسف از پایین بودن فرهنگ بیمه دام‌ و طیور در کشور، گفت: «تعداد دام‌های بیمه شده در کشور کم است، چون اکثر دامداران ما روستایی و سنتی هستند و ما نیز بحث بیمه را توانسته‌ایم بیشتر در دامداری‌های صنعتی جا بیندازیم و در زمینه روستایی کمی مشکل فرهنگی داریم.»

وی افزود: «با این حال انتقال اطلاعات از سوی ما بیشتر با هدف تامین خسارت‌های وارد شده به روستاییان و دامداران در قالب دام‌های تلف شده و اماکن دامی است که بخشی به‌عنوان بلاعوض و بخشی هم به شکل تسهیلات کم بهره پرداخت شود. اما واقعیت این است که تامین اینها نیازمند مصوبات ملی بوده و مساله‌ای نیست که در داخل استان حل شود. ما فقط باید اطلاعات را بگیریم و پیگیری کنیم. اما بحث توزیع نهاده‌ها و هماهنگی برای ساماندهی موقت، فعالیت‌های استانی تلقی می‌شود.»
 
نظر شما
ادامه