کد خبر: ۵۳۳۲۵

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه با اشاره به ابهامات ایام اخیر در رابطه با استفاده از ضایعات مرغ و بافت‌های غیرمجاز حیوانی، گفت: نظارت بر کنترل فرآورده‌های گوشتی در سطح بازار مصرف به‌صورت مستمر انجام می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، ادعاهایی وجود دارد که می‌گویند ضایعات مرغ، گوشت و همچنین بافت‌های غیرمجاز حیوانی در بخش‌های فرآوری شونده مانند سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سازمان ملی استاندارد بر فعالیت واحدهای تولیدی فرآورده‌های گوشتی نظارت دارد و با حساسیت بالایی مواد اولیه تا محصول نهایی واحدهای تولیدی زیرپوشش را به‌صورت مستمر ارزیابی و کنترل کیفی می‌کند.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه در جمع اصحاب رسانه در این خصوص، اظهار داشت: اگر تخلفی رخ دهد، به طور قطع با متخلفان به‌صورت جدی برخورد می‌کنیم، زیرا سلامت مردم در معرض تهدید قرار میگیرد.

«محمودرضا نیازی» تصریح کرد: در حال حاضر در استان کرمانشاه 10 واحد تولید‌کننده فرآورده گوشتی سوسیس، کالباس، مرغ برگر، همبرگر و... زیر پوشش این اداره‌کل فعالیت می‌کنند که طی یک‌سال گذشته تعداد 137 مورد بازرسی فنی و 206 مورد نمونه‌برداری و آزمون که شامل آزمون‌های فیزیک-شیمیایی و میکروبی است، از این واحدها صورت گرفته است.

وی همچنین در خصوص آزمون‌های انجام شده به منظور جلوگیری استفاده از ضایعات گوشتی، افزود: 62 مورد آزمون‌های انجام شده، آزمون بافت‌شناسی برای جستجوی بافت‌های غیرمجاز حیوانی در فرآورده‌های گوشتی است که فرآورده را  در سطوح میکروسکوپی، به منظور کنترل کیفیت محصول مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 6103 انجام می‌شود.

وی ادامه داد: آزمون بافت‌شناسی برای شناسایی بافت‌های غیرمجاز خوراکی مانند احشا، کبد، ریه، طحال، پوست و سنگدان مرغ و همچنین بافت‌های غضروفی، رگ و پی، چربی‌های صفاقی و گوشت سر و صورت دام در این فرآورده‌ها است.

این مقام مسؤول تاکید کرد: به دلیل حساسیت موضوع در راستای سلامت مردم، سازمان ملی استاندارد آزمایش بافت‌شناسی را اجباری اعلام کرده است و آزمون بافت‌شناسی برای جستجوی بافت‌های غیرمجاز حیوانی در فرآورده‌های گوشتی به صورت حتمی در دستور کار اداره‌کل استاندارد استان قرار دارد.

وی با توجه به اهمیت کنترل فرآورده‌های گوشتی در سطح بازار مصرف، افزود: از ابتدای سال جاری 2 هزار و 2 مورد بازرسی از مراکز عرضه مواد خوراکی انجام شده و در صورت وجود هرگونه محصولات غیراستاندارد و یا شرایط نگهداری غیراستاندارد نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام شده است.

نیازی در پایان، افزود: نظارت‌های بازرسان این اداره‌کل به صورت مستمر از واحدهای تولیدی و بازار مصرف صورت گرفته و مردم نباید نگرانی از بابت کیفیت محتوا و مواد اولیه فرآورده‌های گوشتی که دارای علامت استاندارد است، داشته باشند، لذا مصرف کنندگان هنگام خرید فرآورده‌های گوشتی سوسیس، کالباس، همبرگر، کباب لقمه، سویا برگر و مرغ برگر به علامت استاندارد و کد 10 دقمی درج شده در زیر آن دقت کرده و در صورت عدم وجود کد مربوطه موارد را از طریق سامانه گویای 1517 در طول شبانه‌روز  و شماره تلفن کشوری 4517 به این اداره‌کل اطلاع‌رسانی کند.

 

نظر شما
ادامه