کد خبر: ۵۳۳۲۸

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد گفت: پروژه‌های پرورش و تکثیر بز مورسیا و کارخانه خوراک دام اتحادیه تعاونی‌های دامداران استان با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «یدالله جواد پور» مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد گفت: پروژه‌های پرورش و تکثیر بز شیری نژاد مورسیا و کارخانه خوراک دام  اتحادیه تعاونی‌های دامداران استان یزد با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.

او افزود: همزمان با سفر رئیس جمهور به استان یزد پروژه پرورش و تکثیر بز شیری نژاد مورسیا به ظرفیت هزار و ۲۰۰ راس و کارخانه خوراک دام جامع گستر به ظرفیت یکصد هزار تن در سطح استان با مشارکت و سرمایه گذاری شبکه اتحادیه و تعاونی‌های دامداران تحت نظارت سازمان تعاون روستایی استان یزد بهره برداری خواهد شد.

جواد پور گفت: این اتحادیه با مشارکت شرکت‌های تعاونی دامداران شهرستان‌های یزد و تفت و شرکت تعاونی کشاورزی جامع گستر تاکنون بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال جهت خریداری و انتقال بز نژاد مورسیا از کشور اسپانیا به استان یزد به عنوان یک ذخیره ارزشمند ژنتیکی سرمایه گذاری کرده است.

بز شیری نژاد مورسیا با ۲۱۰ روز دوره شیردهی در سال با تولید سالیانه بیش از ۶۰۰ کیلوگرم شیر با چربی پنج درصد و پروتئین سه درصد در مقایسه با سایر رکورد‌های استاندارد نژادی نظیر هلشتاین، آلپاین و سانن در زمینه بهره وری تولید چربی، پروتیئن و لاکتوز با تفاوت معنی داری عملکرد بسیار بالاتری دارد و شیر پرچرب این بز برای تولید پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این اتحادیه به عنوان یکی از توانمندترین تشکل‌های بخش کشاورزی استان با عضویت بیش از ۱۵ هزار نفر از دامداران منطقه در قالب ۱۱ شرکت تعاونی دامداران با ظرفیت‌های قابل توجه و سرمایه‌ای بالغ بر ۵۶ میلیارد ریال تحت نظارت سازمان تعاون روستایی استان در زمینه امور دام فعالیت دارد.


نظر شما
ادامه