کد خبر: ۵۳۳۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حسن برکتین» افزود: اگر رفت‌و آمد بیماران در کلینیک‌های دامپزشکی مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد نکند، شهرداری نمی‌تواند به فعالیت کلینیک در ساختمان مسکونی ایراد بگیرد ...
 

حکیم مهر: استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر، با بیان اینکه نوع تفکر حاکمیت، جایگاه دام کوچک در ایران را ضعیف کرده است، گفت: «اگر حوزه دام کوچک مهم نبود، دانشکده دامپزشکی به وجود نمی‌آمد. کمااینکه امروز افراد مذهبی که مخالف نگهداری حیوانات خانگی هستند، از عبارت سگ‌های گله و روستا استفاده و به این شکل نظر خود اصلاح می‌کنند.»

 «دکتر حسن برکتین» با تاکید بر اینکه حیوانات کوچک آفریده‌های خدا هستند، تصریح کرد: «آنچه در جوامع مختلف نسبت به حیوانات کوچک، چالش یا عدم چالش به وجود می‌آورد، دیدگاه جامعه نسبت به این مساله است. با این حال در ایران امروز شاهد افزایش اقبال عمومی نسبت به حیوانات خانگی هستیم. کمااینکه در گذشته جمعیت این حیوانات به قدری کم بود که ما در دانشکده سگ‌های درباری را معاینه می‌کردیم. امروز شیوه زندگی تغییر کرده و این چالش‌ها به آرامی ضعیف‌تر می‌شوند.»

وی با بیان اینکه اگر رفت‌و آمد بیماران در کلینیک‌های دامپزشکی مزاحمتی برای همسایه‌ها ایجاد نکند، شهرداری نمی‌تواند به فعالیت کلینیک در ساختمان مسکونی ایراد بگیرد، خاطرنشان کرد: «این شکل برخوردها کارهای بیهوده‌ای است که یک‌سری افراد با حب و بغض انجام می‌دهند. البته کلینیک‌ها نیز باید مراقب باشند که شاکی خصوصی نداشته باشند؛ در همه کشورهای دنیا مدفوع حیوانات خانگی در اماکن عمومی شامل قوانین خاصی است و کیسه‌های نایلونی وجود دارد که صاحبان حیوانات موظف هستند مدفوع حیوان را در آن جمع‌آوری کنند.»

برکتین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه استفاده از داروهای انسانی در حیوانات خانگی هیچ منعی ندارد، اظهار کرد: «فیزیولوژی حیوانات کوچک خیلی شبیه انسان است و بالطبع داروهای آنها هم شبیه است. آنچه مهم است اینکه دامپزشک و آن مجموعه می‌بایست در میلی‌گرم بر حسب وزن حیوان و اینکه آیا حیوان حساسیت دارد یا خیر، تبحر داشته باشند. اگر نه می‌توان از همان داروها استفاده کرد.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کلینیک‌های دامپزشکی اجازه پانسیون حیوانات را دارند یا خیر، گفت: «کلینیک‌ها باید شرایط پانسیون را که شامل انسان‌های متبحر و مراقب دام و همچنین فعالیت شبانه‌روزی است، داشته باشند. کلینیک باید دارای قسمت‌های مختلف برای جداسازی بیمار عفونی از غیر عفونی باشد تا کسی که سگ و گربه خود را برای مدتی به آنجا می‌سپارد، بعد از بازگشت حیوان را سالم تحویل بگیرد. لذا کلینیک‌ها باید کشیک‌های منضبط و مرتبط داشته باشند تا بتوانند از بیمار شدن حیواناتی که در اختیار دارند، جلوگیری کنند.»

این استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت حمایتی‌ها در زمینه دام کوچک، تصریح کرد: «حمایتی نیازمند بودجه است؛ همانطور که در گذشته انجمن حمایت از حیوانات بودجه داشت و این بودجه برای کارهای مختلف حیوان از عمل‌های جراحی گرفته تا نگهداری و غذا دادن به آن هزینه می‌شد.»

وی با بیان اینکه برخی رفتارهای مردم باعث برهم خوردن تنازع بقا و رشد بی‌رویه حیوانات کوچک از جمله گربه‌های خیابانی شده است، خاطرنشان کرد: «از شهروندان تقاضا می‌کنم که به حیوانات خیابانی بالاخص گربه‌ها غذا ندهند. اگر امروز موش در خیابان‌های تهران بیداد می‌کند، به خاطر بی‌نظمی ما انسان‌هاست، چرا که رستوران‌ها غذای مازاد خود را دم در می‌ریزند و این باعث زاد و ولد و رشد جسمانی حیوانات می‌شود. شهروندان نباید از سر دلسوزی به حیوانات خیابانی ازجمله گربه‌ها غذا بدهند، چرا که این کار دخالت در جمعیت حیوانات است.»

برکتین در پایان گفت: «با ادامه این رفتارها جمعیت گربه به حدی می‌رسد که از کنترل خارج می‌شود و وای به روزی که گربه هار به وجود بیاید که دیگر نمی‌توان آن را مدیریت کرد.»
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر فرهمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
0
0
همکارعزیر ماباید یاد بگیریم همانطو که فرمودید چگونه کلینک اداره کند وبدارندگان سگ خانگی شرایط بنوالملی نگهداری را گوشزد کنند ودر مورد پانسیون اگر بیمارستانی باپروانه ساخت از شهرداری بنا شده باشد وشرایط بستری ونگهداری لحاط شده باشد پانسیون بستری حق ان میباشد درعیر اینصورت هم کلبنک هم ر
بیمارستان باشرایطی که فرمودبد حف پانسیون دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
2
0
من به عنوان یک شهروند هرگز تمایل ندارم که درهمسایگی وطبقات ما کلینیک دامپزشکی باشد.
نظر شما
ادامه