کد خبر: ۵۳۳۶۶

گوسیپول ترکیبی پلی فنولیک با فرمول C30H30O و زرد رنگ به صورت ساده و ابتدایی در تخم پنبه وجود دارد که استفاده مقدار زیاد آن در دامها باعث مسمومیت می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی نهبندان، «محمد راه انجام» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان با بیان اینکه اولین نشانه از استفاده مقدار زیاد گوسیپول در دامها مسمومیت می‌باشد، اظهار کرد: دام هایی که در طی چندین هفته از تخم پنبه تغذیه کرده اند مرگ و میر و تلفات به علت مقادیر بالای گوسیپول در جیره در آنها مشاهده شده است، بنابر این دامدار موظف است با دیدن چنین مشکلاتی در گله با یک دامپزشک مشورت نماید و حیوانات مرده و حتی غذای مورد استفاده آنها را جهت تشخیص و آنالیز به آزمایشگاه بفرستد.

وی با اشاره به اینکه هیچ درمانی برای دام هایی که از مسمومیت گوسیپولی رنج می برند وجود ندارد و تنها با کاهش استرس می توان تا حدی شرایط را به نفع آنها تغییر داد، افزود: اگر مسمومیت شدید نباشد، تعدادی از جراحت ها با گذشت زمان و حذف مواد دارای گوسیپولی از جیره قابل برگشت می باشند.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان ادامه داد: خیساندن پنبه دانه، گرم کردن و حرارت دادن پنبه دانه، اصلاح ژنتیکی و بهبود محیط، استفاده از قارچها، اضافه کردن سولفات آهن دو ظرفیتی و بهبود روش روغن کشی از دانه ها روشهای عملی جهت کاستن یا از بین بردن گوسیپول سمی می باشد.

راه انجام تاکید کرد: چنانچه تخم پنبه یا کنجاله تخم پنبه به صورت توده ای خریداری شود قبل از مصرف باید مورد آزمایش قرار گیرد.

 

نظر شما
ادامه