کد خبر: ۵۳۳۸۱

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی، اجرای مصوبه هیات دولت مبنی بر انتقال دو کالای «دی کلسیم فسفات» و «منو کلسیم فسفات» از گروه کالایی یک به گروه کالایی دوم را خواستار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، نامه «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت به «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۹ آبان ماه جاری ارسال شده است.

در این نامه آمده است: براساس تبصره ( یک ) ماده ( یک ) تصویب نامه ۱۶ مردادماه ۹۸ هیات وزیران در خصوص ساماندهی و مدیریت بازار ارز و نظر به پیشنهاد معاونت امور صنایع این وزارتخانه در ۲۸ مهرماه جاری کالاهای «منوکلسیم فسفات» با کد تعرفه ۲۸۳۵۲۶۱۰ و « دی کلسیم فسفات » با کد تعرفه ۲۸۳۵۲۵۰۰ از گروه اول کالایی به گروه دوم منتقل می شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت براساس این نامه خواستار اعمال تغییرات مربوطه در سامانه جامع ارزی بانک مرکزی جمهور اسلامی ایران شد.

در اغلب کشور های دنیا امروزه برای تغذیه طیور از دی کلسیم فسفات و منو کلسیم فسفات استفاده می شود که از اسید فسفریک (Phosphoric Acid) تهیه می شود.

نمک دی کلسیم فسفات از واکنش اسید فسفریک با کربنات کلسیم تهیه می شود. این نمک حاوی دو عنصر حیاتی فسفر و کلسیم برای دام و طیور است که در ساخت و ساز سیستم حیوانات نقش اساسی را بازی می کند.

مونو کلسیم فسفات (MCP) به عنوان افزودنی غذایی و مکمل برای کلسیم و فسفر در دو بخش انسانی، دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

مونو کلسیم فسفات نقش بسزایی در انعقاد خون، فعالیت فیزیولوژیکی قلب و دستگاه گوارش و همچنین شکل گیری استخوان، دندان و تخم مرغ برای دام و طیور ایفا می کند.

از نوع خوراکی محصول به دلیل خاصیت سایندگی، در تولید خمیر دندان استفاده می شود. همچنین به عنوان خوراک آبزیان به دلیل جذب بهتر توسط آنها استفاده می شود.

 

 

نظر شما
ادامه