کد خبر: ۵۳۴۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

«اسماعیل ظریفی» از امدادگران توانمند هلال احمر خراسان جنوبی بوده که اولین گام هایش برای خدمت در این عرصه را از کودکی همزمان با فوت عمویش برداشته و موفقیت های زیادی کسب کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «اسماعیل ظریفی» از جمله افراد موفقی بوده که در پایه اول ابتدایی تجربه تلخ سکته عمویش را به ذهن می سپارد و به دنبال آن خود موفقیت هایی بزرگ کسب می کند.

اگرچه فراز و نشیب های زیادی در زندگی این فرد موفق وجود دارد اما امروز به خود می بالد که توانسته با استفاده از تجارب و تلاشش امدادگری متبحر در جمعیت هلال احمر استان شود و علاوه بر این با عنوان سرمربی بین المللی آنست انجام وظیفه کند.  

ساعتی را در پای گفت و گوی های این امدادگر دلسوز، مددکاری ماهر و سرمربی بین المللی می نشینیم تا از سختی ها و شیرینی هایی سخن بگوید که چند سال عمر زندگی اش به همراه حمل می کند.

آغاز ماجرا 

ماجرا از جایی آغاز می شود که اسماعیل ظریفی اولین گام هایشان را در پایه اول ابتدایی برای تحصیل بر می دارد. حادثه تلخ از دست دادن عمو به دلیل سکته قلبی آنچنان بر قلب این کودک ماندگار شد تا خود بر عرصه خطیر و مهم امدادگری پا نهاد.

این امدادگر توانمند در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: در کلاس اول ابتدایی تحصیل می کردم که عمویم دچار سکته قلبی شد.

ظریفی با بیان اینکه اگرچه در سکته اول به وسیله پدرم احیا شد اما در سکته دوم جانش را از دست داد، افزود: این امر باعث شدتا به سمت و سوی مهارت های امدادی و داوطلبانه کشیده شوم.

وی با بیان اینکه در موفقیت اولیه با دریافت کارت مامور بهداشت نظارت بر وضعیت بهداشتی دانش آموزان مدرسه را عهده دار شدم، گفت: علاقه به امدادگری باعث شد تا با استفاده از پول های جمع آوری شده در قلکم، در مراسم هایی مانند چهارشنبه سوری به مصدومان کمک کنم.

سال ۸۲ عضویت در هلال احمر 

ظریفی با بیان اینکه در سال ۸۲  عضو جمعیت هلال احمر شدم، اظهار کرد: علی رغم اینکه در کلاس سوم هنرستان تحصیل می کردم، در زلزله بم به عنوان اولین بار برای امدارسانی به کمک زلزله زدگان اعزام شدم.

 وی ادامه داد: ۱۳ سال در پایگاه های امداد جاده ای هلال احمر استان به صورت داوطلبانه به مردم خدمات امدادی ارائه کردم و حس امداد رسانی به دیگران باعث شد تا از درس و مدرسه فاصله بگیرم.

این امدادگر هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه بعد از پایان یافتن خدمت سربازی در دانشگاه زاهدان در رشته امداد و سوانح ادامه تحصیل دادم، افزود: حضور در زاهدان سبب شد تا با کار سگ های زنده یاب آشنا شوم.

وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده از سوی هلال احمر خراسان جنوبی، مجوز معرفی دو نفر برای شرکت در دوره آموزش سگ های زنده یاب صادر شد.

ظریفی با بیان اینکه به همراه نفر دوم، دوره آموزش سگ های زنده یاب در تهران را گذراندم، اظهار کرد: بعد از صدور مجوز جذب مربی آنست برای مرکز خراسان جنوبی، مهر ماه سال ۹۶ به عنوان مربی جذب هلال احمر شدم.

وی با بیان اینکه تاکنون دوره های آموزشی زیادی را پیرامون کار با سگ های زنده یاب در ایران و آلمان گذرانده ام، گفت: برای اولین بار از سگ های زنده یاب در زلزله بم استفاده شد که تعدادی زیادی از آسیب دیدگان نجات یافتند.

راه اندازی اولین مدرسه آموزش سگ‌های زنده یاب کشور در بیرجند

ظریفی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ قلاده سگ زنده یاب در کشور وجود دارد، افزود: همچنین در هر منطقه ایران یک مربی به عنوان سرمربی انتخاب شده تا به مربیان منطقه آموزش دهد.

وی که در منطقه شرق کشور شامل استان های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی به عنوان سرمربی انتخاب شده است، افزود: طی برگزاری دوره ای در آلمان، نکات آموزشی اعم از جستجو در جنگل، جستجو و نجات در تونل های شهری، جستجو و نجات در مکان های تاریک، کار با سگ های داوطلب و برگزاری و طراحی آزمون و تست فرمان پذیری از سگ های جستجو، و تمرین تجسس در آوار ساختمانی را فرا گرفتم.

این امدادگر هلال احمر خراسان جنوبی داشتن روحیه و درجه ایثار را اولین شرط لازم برای ورود به عرصه امدادگری دانست و اظهار کرد: سال ۹۲ درجه ایثار را از سازمان امداد و نجات کشور دریافت کرده و به عنوان سرمربی بین المللی آموزش سگ های زنده یاب استان انتخاب شدم.

وی با اشاره به سختی های کار با سگ های زنده یاب بیان کرد: فارغ از مسائل تربیت و نظافت حیوان، انواع بیماری های مشترک دام و انسان افراد مرتبط با این کار را تهدید می کند.  

 سر مربی بین المللی آنست از راه اندازی اولین مدرسه آموزش سگ ها ی زنده یاب کشور در بیرجند خبر داد و افزود: این پروژه در  مرحله اخذ مجوز های لازم است تا بتوانیم در پایگاه آنست شرق کشور در مهر شهر آن را اجرایی کنیم.

برگی از خاطرات امدادگری 

ظریفی با بیان اینکه امدادگری با خاطرات تلخ و شیرین بسیاری همراه است، گفت: در  ماه مبارک رمضان یکی از سال های خدمتم، مشغول صرف سحری بودیم که خبر وقوع حادثه ای به پایگاه اعلام شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه به دنبال برخورد تریلی با پراید در محور سربیشه چند نفر جان خود را از دست داده بودند، افزود: همچنین چند نفر از مسافران هم‌ در خودرو ها گرفتار شده و کمک می خواستند.

این‌ امدادگر توانمند هلال احمر خراسان جنوبی ادامه داد: با استفاده از ابزارهای خاصی که در اختیار داشتیم افراد گرفتار را بیرون کشیده و نجات دادیم.

وی با بیان اینکه دیدن درد و گریه دیگران در صحنه هایی مانند تصادف دل هر انسان را می رنجاند، افزود: درنگ در هر ثانیه می تواند جان انسانی را بگیرد و یا اندکی سرعت می تواند خانواده ای را از غم نجات دهد که باید هر امدادگر سرلوحه کارش قرار دهد.

اگرچه مثال اسماعیل ظریفی جوانان زیادی هستند که با عشق و بدون هیچ چشم داشتی پا به عرصه امدادگری می گذارند  با جان و دل در این راه خدمت می کنند اما باید این قصه ها را روایت کرد تا برای همیشه در تاریخ ماندگار شوند و الگویی برای نسل های آینده کشور باشند

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر کیانی
|
Germany
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
0
1
احسنت و خدا قوت جناب ظریفی
انسانهای زیادی ازین پس جانشان را مدیون تلاش شما خواهند بود.
باعث افتخار هستید.
نظر شما
ادامه