کد خبر: ۵۳۴۴۷
 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از ممنوعیت صدور مجوز راه اندازی مرغداری جدید در مناطق پرخطر زنجان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از موج رسا، «دکتر محمدباقر حاج کاظمی» با بیان اینکه بیماری نیوکاسل در بین پرندگان بسیار شایع است و بسیاری از پرندگان به این بیماری حساس هستند، تصریح کرد: در برخی مواقع که دقت های لازم صورت نمی گیرد، مرغ های موجود در مرغداری‌ها به این بیماری دچار می‌شوند.

وی بابیان اینکه این بیماری میزبان های زیادی دارد و کنترل این بیمار ی راحت نیست ابراز کرد: مرغداران به دلیل نگرانی که از این بابت دارند معمولا قرنطینه داخلی وخارجی و سایر موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره اقدامات پیشگیرانه که توسط مرغداری‌ها انجام می‌شود تا این واحدها دچار بیماری نیوکاسل نشود، تصریح کرد: ضدعفونی کردن محیط و واکسیناسیون مرتباً توسط مرغداران انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه دو مرغداری در استان زنجان در اردیبهشت و خرداد به بیماری نیوکاسل مبتلا شدند، خاطرنشان کرد: معدوم‌سازی 47 هزار قطعه مرغ در این مرغداری‌ها انجام گرفت تا بیماری به سایر پرندگان و مرغداری‌ها سرایت نکند.

حاج کاظمی با اشاره به وضعیت بیماری نیوکاسل در طیور استان زنجان، ابراز کرد: وضعیت بیماری نیوکاسل در استان مشابه سال‌های گذشته بوده و وضعیت عادی است.

وی با اشاره به اینکه ویروس این بیماری معمولا در محیط وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به شروع فصل سرما مرغداران باید حساس بوده و واکسیناسیون و سایر اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای را جدی تر فصول گذشته انجام دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان بابیان اینکه واکسیناسیون در مرغ‌های بومی در روستاهای نزدیک به مرغداری‌ها و مجاور با راه‌های مواصلاتی انجام می‌شود، تصریح کرد: این طرح تا آخر آبان ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه در قسما هایی شهرستان های ابهر، سلطانیه و زنجان تراکم مرغ داری بالا است، خاطرنشان کرد: به دلیل تراکم بالا مرغداری‌ها این شهرستان‌ها جزو مناطق پرخطر بیماری نیوکاسل هستند.

حاج کاظمی با اشاره به تصمیمات اخذشده در کمیسیون صدور مجوزها، عنوان کرد: در مناطق پرخطر مجوز مرغداری جدید صادر نخواهد شد.

وی بابیان اینکه فقط در این مناطق مجوز افزایش ظرفیت صادر خواهد شد، بیان کرد: مجوز افزایش ظرفیت نیز تحت شرایطی خاص که امکانات لازم را داشته باشند صادر می شود.

 

نظر شما
ادامه