کد خبر: ۵۳۴۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: تغییر اقلیم در کشور می‌تواند باعث کاهش کیفیت آب، افزایش آلاینده‌ها و افزایش وقوع بیماری‌ها و در نتیجه شکوفایی جلبکی شود که آب‌های خزر را در سال‌های گذشته آلوده کرده بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر امرالله قاجاری» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور در همایش سامانه‌های نوین آبزی‌پروری، چالش‌ها و راهکارها که به همت گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم برگزار شد، در رابطه با بیماری‌های آبزیان خاطرنشان کرد: آبزی‌پروری ارتباط بسیار پیچیده‌ای با حیات‌وحش دارد و پرورش ماهی در قفس به این شکل است که ما نوع پرورشی ماهی را در حیات‌وحش قرار دادیم بنابراین باید مخاطراتی که برای منابع طبیعی و حیات‌وحش دارد را در نظر بگیریم.

وی افزود: علل عمده رواج بیماری‌ها، تجارت جهانی آبزیان زنده و محصولات آن‌ها است و از آنجایی‌که در حال حاضر همه کشورها به دنبال توسعه هستند و یکی از پیش‌نیازهای توسعه هم بچه ماهی مولد، تخم چشم زده ماهی و نهاده‌های اولیه بوده که ممکن است در کشورها تولید نشود، ناگزیر هستند که آبزیان را وارد کنند و بیماری‌ها منتقل می‌شود.

قاجاری با تاکید بر این نکته که معرفی گونه‌های جدید پرورشی هم می‌تواند رخ‌داد بیماری‌ها را در پی داشته باشد، در رابطه با پرورش و صادرات ماهیان زینتی اذعان کرد: همچنین صادرات آبزیان زینتی هم یک تجارت بزرگ در دنیا است و با جابه‌جایی در کشورهای مختلف بیماری‌ها منتقل می‌شوند.

وی در خصوص مراکز پرورش آبزیان تصریح کرد: معضلی که ما در بخش بهداشت و بیماری با آن روبه‌رو هستیم مجتمع‌های آبزی‌پروری هستند که بنابر تعداد بالای مزارع و عدم آموزش صحیح امنیت زیستی، باعث گسترش سریع بیماری در این مجتمع‌ها می‌شوند.

قاجاری ادامه داد: 11 هزار و 500 واحد آبزی‌پروری در کشور در سازمان دامپزشکی از طریق سامانه جغرافیایی ثبت‌شده‌اند که اطلاعات آن کامل است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اثرات تغییر اقلیم بر وقوع بیماری‌ها در میان آبزیان گفت: تغییر اقلیم در کشور می‌تواند باعث کاهش کیفیت آب، افزایش آلاینده‌ها و افزایش وقوع بیماری‌ها و در نتیجه شکوفایی جلبکی شود که آب‌های خزر را در سال‌های گذشته آلوده کرده بود.

قاجاری افزود: مهم‌ترین مباحث امنیت زیستی، کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، فراهم ساختن شرایط محیطی برای حیوانات، توسعه پایداری آبزی‌پروری و صنایع وابسته آن و ایجاد زمینه لازم برای تولید فرآورده‌های دامی سالم است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: امنیت زیستی از سطح مزرعه شروع می‌شود و به سطح بین‌المللی ختم می‌شود؛ به همین دلیل فائو برای امنیت زیستی کارگروه‌های منطقه‌ای را تشکیل داده‌ است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
0
0
با سلام بيشتر بيماريهاي جديد شايع در ماهيان مزارع ايران به خصوص در ماهيان سردآبي ناشي از واردات بي رويه تخم چشم زده خارجي است.
نظر شما
ادامه