کد خبر: ۵۳۴۵۶
تعداد نظرات: ۶ نظر

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: شهریورماه امسال ۳۲ رأس دام آلوده به شاربن در استان شناسایی شد که متأسفانه تنها توانستیم یک رأس از آن‌ها را به‌صورت بهداشتی دفن کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی چگنی شرفی» در شورای سلامت و امنیت غذایی استان با اشاره به شیوع بیماری سیاه زخم در شهریورماه امسال، اظهار کرد: انتظار می‌رفت این موضوع زودتر در دستور کار قرار گرفته و مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در استان جایگاه بالایی دارد، ادامه داد: از نظر تب مالت مقام اول کشوری و از نظر حیوان گزیدگی جزء ۱۰ استان اول کشور هستیم و در سایر بیماری‌ها که خطرات جانی دارند مقام داریم.

شرفی با اشاره به این‌که سیاه زخم بیماری عفونی مشترک بین انسان و دام است، عنوان کرد: هنگامی که دام دچار مرگ می‌شود ۸۰ درصد بیماری در خون و ۲۰ درصد در طحال است.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان، با اشاره به این‌که امسال ۳۲ رأس دام دچار عوارض بیماری سیاه زخم شدند، اظهار کرد: زمانی‌که ما متوجه شدیم تنها توانستیم یک رأس دام را به‌صورت بهداشتی دفن کنیم و بقیه مصرف شده بودند به‌طوری‌که شش بیمار مبتلا به سیاه‌زخم در اثر مصرف گوشت آلوده داشتیم.

وی ادامه داد: سیاه زخم یکی از بیماری‌های خطرناک است، به خاطر اینکه قدرت کشندگی باکتری آن بالاست و معمولاً در عملیات‌های بیوتروریسمی از آن استفاده می‌شود.

شرفی با اشاره به این‌که باکتری عامل سیاه زخم در شرایط محیطی بسیار مقاوم است و تا ده‌ها سال می‌تواند در خاک زنده بماند، بیان کرد: از سال ۸۹ به ‌بعد واکسناسیون همه‌گیر به واکسناسیون در کانون تبدیل شد، در استان کانون‌های فعال زیادی داریم که عدم واکسیناسیون می‌تواند برای ما مشکلاتی را ایجاد کند.

وی با اشاره به ضرورت دفن بهداشتی دام‌های آلوده، عنوان کرد: در این دفن اداراتی مانند شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، علوم پزشکی و محیط زیست مداخله کنند.

شرفی با بیان این‌که در سال ۹۷ کانون تأیید شده شاربن دامی در استان نداشتیم، تصریح کرد: در سال جاری ۳۳ رأس دام در الیگودرز و شش رأس دام مشکوک به شاربون در بروجرد شناسایی شدند، همچنین یک رأس دام مشکوک در شهرستان دورود داشتیم که موفق به نمونه‌گیری از آن نشدیم.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که موارد شاربن انسانی سال گذشته یک مورد بود که در سال جاری به شش مورد رسیده است، عنوان کرد: استان‌های لرستان، خوزستان و اصفهان درگیر این موضوع هستند که انتظار می‌رود حداقل یک همایش در این زمینه برای عشایر برگزار شود.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
0
3
دلیل بروز و شیوع ببماری در شهرستان الیگودرز چه بوده؟ چه اقداماتی صورت گرفته؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
1
2
در روستاها رسم بر این است که دامی که در حال تلف شدن است سریع ذبح می کنند و مصرف می کنند.ایکاش صدا‌و سیما بجای پرداختن به یکسری مسایل حاشیه ای چند نکته بهداشتی به مردم انتقال می داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
کجای موضوع منفی داشت؟!!
من خودم روستایی هستم و شرایط را می بینم.اگر صاحب گاو‌ و گوسفند خیلی مقید باشد میره داروخانه دارو می گیره.بخش روستا و‌ بخصوص عشایر علاقه ای به پرداخت هزینه برای دامپزشک ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
4
0
این امار رو علوم پزشکی به اشتباه و بر اساس حدس و احتمال در جلسه اعلام کرده، امسال در اثر سیل ۲ مورد ابتلا به شاربن در استان لرستان وجود داشته نه ۳۲ مورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
آمار درست و دقیق بوده،ایا میشود در خصوص بیماری به نام شاربن بر اساس حدس و گمان امار اعلام کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
0
2
دامهای استان لرستان واکسن شاربن باید بزنند
نظر شما
ادامه