کد خبر: ۵۳۴۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه تعبیر دانشگاه آزاد از آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی کشور برای انتقال فرزندان اعضای هیأت علمی این دانشگاه از رشته دامپزشکی به پزشکی را درست نمی‌دانیم، گفت: این موضوع در شورای سنجش و پذیرش کشور که وزیر علوم، بهداشت، معاونان آموزشی دو وزارتخانه و رئیس دانشگاه آزاد عضو آن هستند، بررسی شود و هر تصمیمی این شورا بگیرد را عمل خواهیم کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر باقر لاریجانی» در حاشیه سمینار سراسری آموزش پزشکی مبتنی بر توانمندی که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران به آخرین تمهیدات وزارت بهداشت برای پیشگیری از وقوع فروش صندلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تأکید کرد و گفت: بحث صیانت از آموزش پزشکی و ورود و خروج به دانشگاه‌های علوم پزشکی یکی از موضوعات بسیار حساس و با اهمیتی است که هم وزیر بهداشت تأکید زیادی در این موضوع دارد و هم اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی این موضوع را با جدیت رصد می‌کنند.

وی در ادامه از تشکیل تیم‌های متعدد نظارت و ارزیابی برای جذب دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این تیم‌ها علاوه بر اینکه ورود و خروج در دانشگاه‌های علوم پزشکی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند برخی مسائل دیگر در این دانشگاه‌ها را نیز مورد بازبینی قرار خواهند داد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت شروع مباحثی نظیر صندلی فروشی در رشته‌های علوم پزشکی را یکی از آفت‌های فضای مجازی عنوان کرد و گفت: البته ممکن است ما در خیابان یا فضاهای دیگری با مواردی مواجه شویم که در آن عنوان شود برای ورود به یک رشته خاص با شماره تلفنی تماس گرفته شود که این موضوع هم قطعا از سوی نهادهای نظارتی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و امیدواریم حفاظت از بحث آموزش همواره جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: یکی از کارهای بسیار ارزشمندی که در بحث کنکور سراسری کشور پیگیری می‌شود کاری است که از سوی نهاد سنجش کشور انجام می‌شود و این سازمان اسامی دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی را به طور مستقیم به دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌فرستد و ما نیز اطلاعاتی در اختیار داریم که افرادی که در این دانشگاه‌ها مشغول تحصیل می‌شوند ورودی و خروجی آن‌ها را کنترل و ارزیابی می‌کنیم تا مشخص شود افرادی که در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند در چه زمانی وارد و در چه بازه زمانی نیز فارغ‌التحصیل می شوند.

دکتر لاریجانی تأکید کرد: همان طور که عنوان شد تیم‌هایی را در حوزه آموزش پزشکی مستقر کرده‌ایم که این تیم‌ها تمامی معرفی‌های کنکور و کسانی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی تحصیل می‌کنند را مورد ارزیابی قرار بدهند و هر مورد یا تخلفی که با آن مواجه شویم قطعا مطابق مقررات با آن برخورد خواهیم کرد و هیچ کسی نمی‌تواند با روش‌های مختلف از لابه‌لای معرفی کنکور توسط سنجش بتواند برای ورود به دانشگاه‌ها مسیر انحرافی را طی کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تأکید کرد: هر فرد یا افرادی که مواردی از تخلف در جذب دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشاهد کنند می‌توانند موضوع را به وزارت بهداشت یا نهادهای نظارتی اطلاع دهد چرا که این موضوع در وزارت بهداشت با جدیت پیگیری می‌شود به طوری که چند روز گذشته نیز از نمایندگان مجلس و تیم‌های نظارتی در وزارت بهداشت دعوت کردیم تا بر روند ورود به دانشگاه‌ها نظارت داشته باشند.

دکتر لاریجانی در خصوص روند انتقال دانشجویان خارج از کشور در دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل و احتمال تخلف در این روند نیز گفت: فضای مجازی می‌تواند هر موضوعی را که بخواهد مطرح کند اما مجموعه آموزش پزشکی کشور و وزیر بهداشت حساسیت‌های کافی برای نظارت بر نحوه جذب این دانشجویان انجام می‌دهند. در واقع دانشجویانی که از دانشگاه‌های خارج از کشور به داخل منتقل می‌شوند قطعا با متادولوژی بسیار پیشرفته‌ای در کشور مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: ‌ما در وزارت بهداشت برای انتقال دانشجویان از دانشگاه‌های خارج به داخل ملاک‌ها و معیارهایی نظیر رتبه آن دانشگاه در رنکینگ‌های بین‌المللی نظیر شانگهای و ... را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و دانشجویان دانشگاه‌هایی را در کشور منتقل می‌کنیم که آن دانشگاه در رنکینگ‌های بین‌المللی رتبه‌های زیر ۸۰۰ را داشته باشند.

دکتر لاریجانی همچنین یادآور شد:‌ افرادی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کنند برای انتقال به دانشگاه‌های داخلی باید یک سری ضوابطی را داشته باشند تا با درخواست آن‌ها موافقت شود که این ضوابط با دقت در وزارت بهداشت پیگیری می‌شود که البته ممکن است در هر اقدامی تخلفاتی وجود داشته باشد اما مهم این است که ما این موضوع را رصد می‌کنیم و حتی مجددا تمامی مدارک قبلی دانشجویانی که به دانشگاه‌های داخلی منتقل شدند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند به گونه‌ای که وزارت بهداشت و مجموعه اداره دانشجویان خارج از کشور سال گذشته بعد از مسائل و مشکلات ارزی با درخواست‌های زیادی برای انتقال در دانشگاه‌های کشور مواجه شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه در گذشته سالیانه حدود ۳۰۰ نفر از دانشجویان به دانشگاه‌های داخلی منتقل می‌شدند، گفت: در حال حاضر حدود شش هزار پرونده پزشکی برای انتقال در دانشگاه‌های داخلی در وزارت بهداشت تشکیل شده که حدود دو هزار پرونده سال گذشته تشکیل شده است. وقتی ما با چنین تقاضایی مواجه می شویم ممکن است تخلفاتی نیز اتفاق بیفتد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه انتقال دانشجویان به دانشگاه‌های داخلی از سال ۲۰۱۹ به طور کامل قطع شد، گفت: از سال ۲۰۱۹ هر دانشجویی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تحصیل کنند موظف هستند تا پایان دوره تحصیلی در همان دانشگاه ادامه تحصیل دهند و ما به هیچ عنوان به صلاح کشور نمی‌دانیم که کنکور دور بخورد و کسانی با رتبه‌های پایین‌تر از دانشگاه‌های خارج وارد دانشگاه‌های داخل شوند در حالی که بسیاری از استعدادها در داخل کشور از ورود به دانشگاه‌ها به دلیل کنکور شانس رفتن در این دانشگاه‌ها را از دست می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: سیستم‌های نظارتی این وزارتخانه برای پیگیری و ارزیابی روند پرونده‌های انتقال دانشجویان به دانشگاه‌های داخلی زمانی فعال شدند که میزان افرادی که مدارک از سال آخر تحصیلی قبل از کنکور ارائه می‌دهند زیاد است به همین جهت ما این پرونده‌ها را سال گذشته مورد ارزیابی قرار دادیم و با سیستم‌های نظارتی آموزش و پرورش نیز پیگیری کردیم که وضعیت بسیاری از این پرونده‌ها روشن شد و بسیاری از آن‌ها در تأیید اصالت مدارک خود دچار چالش شدند. در نتیجه هیچ کدام از این افراد به دانشگاه‌ها راه پیدا نکردند که آمار آن‌ها حدود ۶۰ یا ۷۰ نفر بود که از آن به عنوان فروش صندلی یاد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: با توجه به بروز تخلف فوق تمامی پرونده‌هایی که برای انتقال به دانشگاه‌های داخلی تشکیل شده‌اند در وزارت بهداشت مجددا ارزیابی می‌شوند تا هیچ کس نتواند با تخلف وارد دانشگاه شود که البته در این راستا تحصیل برخی از افراد متوقف شده است و ما این پرونده‌ها را به دستگاه‌های نظارتی ارسال کردیم و پرونده‌های مختلفان به قوه قضاییه ارائه خواهد شد. حتی افرادی که پرونده‌هایی برای ورود به دانشگاه‌های داخلی تشکیل داده‌اند و با درخواست آن‌ها موافقت نشده باشد اگر تخلف یا جعلی در مدارک آن‌ها وجود داشته باشد آنها نیز به نهادهای نظارتی و قضایی تحویل داده خواهند شد چرا که معتقدیم کسانی که مهر پلیس را جعل کرده اما در خارج از کشور نبودند صلاحیت تحصیل در رشته‌های پزشکی را ندارند.

برداشت دانشگاه آزاد از آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی کشور نادرست است

دکتر لاریجانی در خصوص تغییر تحصیل دانشجویان از رشته دامپزشکی به رشته‌های پزشکی نیز گفت: عده‌ای از فرزندان اساتید در این راستا تغییر رشته دادند که البته دانشگاه آزاد برداشتی از آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی کشور داشتند که به نظر وزارت بهداشت برداشت درستی نیست که این موضوع نیز در شورای سنجش و پذیرش کشور که وزیر علوم، بهداشت، معاونان آموزشی دو وزارتخانه و رئیس دانشگاه آزاد نیز حضور دارد در حال بررسی است. هر تصمیمی که این شورا بگیرد عمل خواهیم کرد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
2
0
کدام جدیت اینها که از این رانت استفاده میکنند تازه این آقا فهمید من میگم بره کشکش بسابه کشور ما یه شبه پولدار میشن یشبه مهندس حالا چندتا یشبه دکتر کی بکی
نظر شما
ادامه