کد خبر: ۵۳۴۹۸

رئیس اتحادیه شرکت تعاونی زنبورداران خراسان رضوی گفت: یک از مسائلی که همیشه در جلسات آن را مطرح می‌کنیم، ورود عسل صنعتی به بازار است که ما زنبورداران آن را به عسل زنبورندیده می‌شناسیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حبیب پناهنده‌مقدم» در خصوص پرورش زنبور عسل در پارک‌ها و مناطق حفاظت‌شده اظهار کرد: پارک‌های جنگلی و مناطق حفاظت‌شده، مناطقی مستعد برای پرورش زنبور عسل هستند. برای زنبورداران مانع‌تراشی زیادی شده است و تاکنون استقبالی از جانب ارگان‌ها و سازمان‌ها نشده است.

وی افزود: چندین سال است که از آستان قدس رضوی درخواست مجوز برای استفاده از باغات آستان قدس رضوی را داشته‌ایم تا زنبورداران از آن استفاده کنند اما متاسفانه چنین مجوزی تاکنون داده نشده است و می‌گویند امکان ندارد از این باغات استفاده کنید و معتقدند که بیماری آتشک از طریق زنبورها منتقل می‌شود.

رئیس اتحادیه شرکت تعاونی زنبورداران خراسان رضوی بیان کرد: هزاران حشره گرده‌افشان دیگر وجود دارد که از طریق آنان نیز بیماری منتقل می‌شود و به عقیده بنده این موضوع بهانه است در صورتی که زنبورداران هرکجا می‌روند مفید هستند و منجر به افزایش 30 درصدی تولید می‌شوند.

یک دارو استاندارد و مورد تایید دامپزشکی کشور تاکنون وارد کشور نشده است

پناهنده‌مقدم در خصوص کمبودهای زنبورداران خاطرنشان کرد: بیشترین کمبود زنبورداران مربوط به دارو و مکمل‌هایی است که باید در زنبورستان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد به عنوان مثال بیماری نوزما و کنه واروا زنبورداران را عاصی کرده است و یک دارو  استاندارد و مورد تایید دامپزشکی کشور تاکنون وارد کشور نشده است.

وی اضافه کرد: داروهای چینی قیمت بسیار پایینی دارند ولی تلفات زیادی به زنبورداران وارد می‌کند. دامپزشکی کشور باید وارد عمل شود و این داروها و مکمل‌ها را از کشورهای دیگری همچون چین و اردن وارد کند. برای داروی مبارزه با کنه واروا کشور اردن ترکیبات سموم شیمیایی مخصوص کشاورزی را تغییر می‌دهد و آن را به عنوان دارو مقابله با کنه واروا در اختیار زنبورداران قرار می‌دهد.

یکی از مشکلات اصلی زنبورداران بیمه است

رئیس اتحادیه شرکت تعاونی زنبورداران خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی زنبورداران ما بیمه است، قریب بر 13 الی 14 سال است که پیگیر این موضوع هستیم تا زنبورداران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند چراکه آنان به اقتضا شغل خود، همیشه در کوه و صحرا و در مقابل حمله مار و عقرب گزیدگی و... هستند اما با تمام این مشکلات دولت زیر بار نمی‌رود تا آنان را تحت پوشش قرار دهد.

پناهنده‌مقدم عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما نقل و انتقال زنبورداران از ییلاق به قشلاق و از بندر عباس به خراسان است، در حال حاضر دام و طیور دارای کد رهگیری هستند و اخیرا زنبورداران را نیز در این رسته قرار داده و کد رهگیری برای آنان در نظر گرفته‌اند در صورتی که این رسته با دیگر گروه‌ها تفاوت دارد مثلا زمانی که ماشین حمل زنبور خراب می‌شود، تا زمانی که مجدد ماشین مجوزدار بتوانیم پیدا کنیم بسیاری از زنبورها تلف می‌شوند.

مجوز استفاده از مراتع به زنبورداران داده نمی‌شود

وی با اشاره به عدم مجوز استفاده از مرتع برای زنبورداران ادامه داد: در حال حاضر به دامداران مجوز استفاده از مراتع داده می‌شود اما برای زنبورداران مانع‌تراشی می‌شود و در صورت مشاهده زنبورداران یا کلونی آنان را تخریب می‌کنند یا به خودشان آسیب می‌رسانند، در این زمینه توقع داریم که مسئولین صدای ما را بشنوند و به مشکل ما رسیدگی کنند.

ورود عسل‌های زنبورندیده به بازار

رئیس اتحادیه شرکت تعاونی زنبورداران خراسان رضوی مطرح کرد: یک از مسائلی که همیشه در جلسات آن را مطرح می‌کنیم، ورود عسل صنعتی به بازار است که ما زنبورداران آن را به عسل زنبورندیده می‌شناسیم. این عسل‌ها در کارگاه‌ها زیر پله‌ای تولید می‌شود و به جای عسل فروکتوز را در بازار عرضه می‌کنند.

پناهنده‌مقدم با بیان این موضوع که اگر سلامت مردم برای مسئولین اهمیت دارد، باید اختیاراتی به اتحادیه ما بدهند تا بتوانیم با این پدیده مقابله و آن را کنترل کنیم، گفت: به عنوان مثال ما متولی تولید عسل هستیم اما اتحادیه گیاهان دارویی مجوزها را صادر می‌کند و به دلیل اینکه تخصص لازم وجود ندارد امکان نظارت نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: نهاده‌های ما از سال گذشته تا کنون سه الی چهار برابر شده، اما محصول تولیدی زنبورداران دو سال است که در گوشه انبار نگهداری می‌شود و عامل اصلی آن مافیای بازار و عسل‌های صنعتی است.

رئیس اتحادیه شرکت تعاونی زنبورداران خراسان رضوی اظهار کرد: شما یک نفر را در بازار پیدا نمی‌کنید که با اطمینان عسل سالم را خریداری کند و تصور می‌کنند که تمامی عسل‌های موجود در بازار شربت قند و نبات است.

پناهنده‌مقدم بیان کرد: اگر مسئولین بتوانند جلوی ورود عسل‌های صنعتی را بگیرند، ما بهترین محصول را به جامعه ارائه می‌دهیم و محصول درجه‌بندی شده به بازار عرضه می‌کنیم تا به مردم حق انتخاب داده شود. عسل باید به عنوان دارو مورد استفاده قرار بگیرد و مشکلی را حل کند و با ورود محصول زنبور عسل به بازار باید مریضی‌ها کاهش پیدا کند نه اینکه سرطان وارد خانواده‌ها شود.

وی در خصوص راه‌های تشخیص عسل تقلبی از عسل طبیعی افزود: راه‌هایی وجود دارد اما آنقدر به عسل‌های غیر طبیعی اسانس و رنگ اضافه می‌شود که تشخیص آن به سادگی نیست و زمانی مصرف‌کننده می‌تواند آن را تشخیص دهد که در آزمایشگاه درجه‌بندی شود و مصرف‌کننده بتواند حق انتخاب داشته باشد.

رئیس اتحادیه شرکت تعاونی زنبورداران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما روغن حیوانی طبیعی با روغنی که در کارخانه تولید می‌شود را می‌توانیم به راحتی تشخیص دهیم، عسل نیز باید این فرآیند را طی کند. چهار درجه،  B، Cو D دارد و هرکدام از آنان نیز دارای سه درجه است اگر با اتحادیه ما همکاری شود، این مشکلات حل خواهد شد.

پناهنده‌مقدم تصریح کرد: تولید در سال 97، حدود دو هزار و 100 تن بوده است که 350 هزار کلونی و سه هزار زنبوردار تولید شده است، امسال نیز احتمالا سال بهتری خواهد بود اما یکی از مشکلاتی که امسال ایجاد شده، هجوم پروانه‌ها است که مشکلات زیادی را به زنبورستان‌ها و شهد وارد کرده است.  

 


نظر شما
ادامه