کد خبر: ۵۳۵۰۷

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهرکرد از شناسایی یک مورد اسب مبتلا به بیماری مشمشه در شش ماهۀ نخست امسال خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط‌ عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان شهرکرد، «دکتر محسن مختاری» در ادامه گفت: مشمشه یک بیماری عفونی خطرناک در تک‌سمیان (اسب، الاغ، قاطر) بوده که می‌تواند به انسان منتقل شود و جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان (دام) محسوب می‌شود. علاوه بر تک‌سمیان؛ شتر، گربه‌سانان وحشی، خرس، گرگ و سگ نیز به این بیماری حساس هستند و اغلب گوشتخواران با مصرف گوشت آلودۀ یک حیوان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی گفت: مهم‌ترین راه انتقال باکتری عامل این بیماری، مصرف آب و غذای آلوده است؛ همچنین بیماری، می‌تواند با ترشحات دفع شده توسط عطسه و سرفۀ حیوان آلوده و همچنین انتقال از طریق وسایل تیمار حیوان، منتقل شود. بنابراین با کنترل بیماری در حیوانات و رعایت شرایط بهداشتی می‌توان از بروز بیماری در حیوانات و انتقال به انسان جلوگیری کرد.

مختاری افزود: در بین تک‌سمی‌ها، الاغ و قاطر حساسیت بیشتری نسبت به اسب داشته و به شکل حاد بیماری مبتلا می‌شوند که با تب و درگیری دستگاه تنفس همراه است. در دستگاه تنفس حیوان درگیر بیماری، برجستگی (ندول) و سپس زخم مخاطی دیده می‌شود که دفع ترشحات چرکی زرد رنگ از بینی را هم به دنبال دارد و پس از بهبودی جای زخم، حالت ستاره‌ای شکل به وجود می‌آید.

مختاری بیان داشت: در اسب بیشتر شک مزمن بیماری رخ می‌دهد و می‌تواند به سه حالت زیر بروز کند:

1-درگیری بینی    2-درگیری ریه‌ها       3- ابتلا به شکل پوستی     4-ناقل بدون علامت

نوع مزمن بیماری که اغلب در اسب رخ می‌دهد به شکل ضایعات پوستی و نوح حاد بیماری که اغلب در الاغ و قاطر دیده می‌شود با درگیری بینی و دستگاه تنفس (ریه‌ها) همراه است.

وی تصریح کرد: دیدن علایم بالینی به خصوص در ابتدای بیماری، نمی‌تواند در تشخیص کمک کننده باشد و آزمایش‌ها خاص خود را لازم دارد، بنابراین صاحبان این دام‌ها باید هرگونه علایم تنفسی و پوستی را در اسرع وقت به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی اطلاع دهند تا بررسی‌های لازم به سرعت انجام شوند.

مختاری تأکید کرد: با توجه به منابع علمی، تا امرزو هیچ دارویی در دامپزشکی نتوانسته است برای درمان بیماری، کابرد داشته و مؤثر باشد. بنابراین با انجام تست‌های غربالگری در جمعیت تک‌سمی‌ها، موارد مثبت شناسایی و از دیگر تک‌سمی‌ها جدا و بیماران معدوم می‌شوند.

وی به انجام برنامه‌های پایش و مراقبت از بیماری مشمشه در سطح شهرستان شهرکرد اشاره کرد و گفت: در این راستا، در شش ماهۀ نخست امسال یک مورد اسب آلوده به عامل این بیماری شناسایی و معدوم شد.



نظر شما
ادامه