کد خبر: ۵۳۶۱۷

وزارت صنعت به واردات ۷۰ درصد کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط شرکتی خاص و احتمال درز اطلاعات سرّی حذف ارز دولتی از واردات چند دسته کالا واکنش نشان داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، واکنش ها به رانت احتمالی یک شرکت وارد کننده کره ادامه دارد؛ این شرکت به تنهایی در مدت سه ماه به میزان کل واردات سال گذشته، واردات داشته است. همچنین میزان واردات سه ماهه این شرکت خاص به اندازه کل واردات کره در سال جاری است.

پیگیری تسنیم جواب داد و کارگروه تنظیم بازار اصلاح کرد

واردات کره به این اندازه به خاطر اطلاع (احتمالی)  از حذف ارز 4200 تومانی از واردات این محصول است  درحالی که دیگر شرکت ها با توجه به عدم اطلاع از موضوع طبق روال معمول سال های گذشته واردات داشته اند.

از نکات مورد اهمیت در این موضوع، سرّی بودن اطلاعت  حذف ارز 4200 تومانی است که ممکن است یک شرکت خاص به این اطاعات دسترسی داشته و این حجم از کره را به تنهایی وارد کرده است.

از عواقب این موضوع بیکاری سایر کارخانه های بسته بندی کره است زیرا مابقی شرکت ها که حجم کمی کره  با ارز 4200 تومانی را در اختیار دارند و عملا نمی توانند با آن شرکت خاص رقابت کنند زیرا بعد از 18 خردار ماه سال جاری دیگری ارز دولتی به واردت کره اختصاص نیافت.

بنابر این گزارش پیرو  گزارش تاثیر گذار خبرگزاری تسنیم کارگروه تنظیم این موضوع را در جلسه خود مطرح و اصلاحاتی در این ارتباط انجام داد و تمام محموله‌های وارداتی کره که قبل از تاریخ 18 خرداد ماه سال جاری بارگیری شده بود را مشمول نرخ ارز 4200 تومانی دانست.

واکنش وزارت صنعت 

بنابر این گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به گزارش با عنوان "هشدار بیکاری 10 هزار کارگر با انحصار واردات کره دولتی توسط یک شرکت/ اطلاعات سرّی درز کرد؟"  جوابیه ای ارائه داده است که متن آن به شرح زیر است:

مطابق بند «خ» ماده (3) قانون امور گمرکی «انتشار آمار میزان واردات کالا از وظایف و اختیارات گمرک ایران» می‌باشد. مطابق آمار تجاری برگرفته از سایت گمرک ایران، واردات کره بالای 500 گرم با کد تعرفه 04051020 در سال 1397 معادل 200 میلیون دلار و در دو ماهه اول سال 98 معادل 90 میلیون دلار بوده است. بدیهی است واردات کالای مذکور در دو ماهه اول سال 1398 متعلق به ثبت سفارشات سال قبل می‌باشد.

کد تعرفه مذکور از تاریخ 97.03.30 تحت گروه اول کالایی مشمول برخورداری از ارز 4200 تومانی جهت واردات گردیده است. لیکن از تاریخ مذکور تا مورخ 98.01.28 حسب مقتضیات ارزی کشور و نیازهای بازارهای داخلی چندین بار از گروه اول کالایی(با ارز دولتی) به گروه دوم (با ارز نیمایی) و بالعکس تغییر گروه داده و طی این مدت تغییرات گروه کالایی متعددی را تجربه نموده است.

ضمنا منبع آمار ارائه شده توسط آن خبرگزاری مشخص نیست و از طرفی تا مردادماه سالجاری مسئولیت تخصیص ارز دولتی جهت واردات کالای مذکور و احراز اهلیت واردکنندگان برعهده وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

در پایان ذکر این نکته ضروریست که واحدهای تولیدی و بسته بندی کره حیوانی موظف به عرضه محصول تولیدی خود با قیمت مصوب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌باشند.

پاسخ خبرگزاری تسنیم

بنابراین گزارش همانطور که در جوابیه وزارت وزارت صنعت اشاره شده است مسئولیت ثبت سفارش در سال گذشته با وزارت جهاد کشاورزی بوده است و به درستی مشخص نیست که چرا این وزارتخانه به این موضوع واکنش نشان داده  درحالی که خود وزارت جهاد کشاورزی به طور رسمی واکنشی نشان نداده است.

موضوع مورد مناقشه در این ارتباط، آمار تفکیکی واردات کره توسط شرکتها است که وزارت صنعت برای شفاف سازی اقدام به واردات تفکیکی این آمار نکرده و صرفا کلی گویی کرده، در حالی که این خبرگزاری با انتشار جدولی میزان واردات کره با ارز 4200 تومانی هر شرکت را به تفکیک منتشر کرده است.

 

نظر شما
ادامه