کد خبر: ۵۳۶۳

حکیم مهر - محققان 18 قطعه استخوان آرواره متعلق به گونه جدیدی از میمون شبگرد هندی را که حدود 13میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرده، در معدن زغال‌سنگی در تایلند کشف کرده‌اند. این حیوان اجداد مشترکی با انسان و میمون‌ها دارد و به همین دلیل این کشف می‌تواند اسرار تازه‌ای از گذشته اولین نخستیان روی زمین را فاش کند.

میمون شبگرد هندی که در حال حاضر تنها در نواحی جنوب‌شرقی آسیا یافت می‌شود، یکی از نخستی‌ها به‌شمار می‌رود و با انسان و میمون‌ها اجداد مشترکی دارد.

به گزارش نشنال جئوگرافی، در کاوش‌های انجام شده در معدن زغال‌سنگی در تایلند، تعدادی استخوان آرواره از گونه تازه‌ای از این پستاندار شبرو با نام علمی Tarsius sirindhornae کشف شده که نشان می‌دهد این جاندار ماقبل تاریخ چیزی حدود 180 گرم وزن داشته و بزرگتر از گونه‌های کنونی آن بوده است.

میمون شبگرد هندی
یائووالاک چایمانی و همکارانش که موفق شده‌اند 18 استخوان آرواره متعلق به این پستاندار را کشف کنند، می‌گویند هر یک از این آرواره‌ها بین 1 تا 4 دندان کوچک داشته است.

چایمانی و همکارانش احتمال می‌دهند این آرواره‌های فسیل شده متعلق به میمون‌های شبگرد هندی باشد که توسط پرندگان شکارچی شکار شده‌ و استخوان‌های آنها جایی مانند یک لانه انباشته شده است. سپس سیل یا جریان تند آب این منطقه را شسته و استخوان‌ها را به درون معدن زغال‌سنگ ریخته است.

این پستاندار کوچک با چشم‌های درشت و گرد منحصربه‌فرد از گونه‌های بسیار کمیاب روی زمین به‌شمار می‌رود و به همین دلیل کشف 18 عدد استخوان آرواره از این حیوان در یک کاوش برای زیست‌شناسان و دیرین‌شناسان اتفاق بزرگی است.

اجداد میمون‌های شبگرد هندی هم احتمالا مانند گونه‌های امروزی جهندگان خوبی بوده و مانند آنها می‌توانسته‌اند سرشان را 180 درجه بچرخانند. تنها تفاوت فاحشی که سنگواره‌ها نشان می‌دهند به شکل دندان‌های این دو گونه برمی‌گردد.

چایمانی می‌گوید: «گونه‌های امروزی این پستاندار از پستانداران کوچکتر یا حشرات تغذیه می‌کنند و دندان‌های بسیار تیزی دارند اما فسیل‌های کشف شده دندان‌های ساییده‌شده‌ای دارند که به درد این رژیم غذایی نمی‌خورد. شاید این گونه ماقبل‌تاریخ از مواد غذایی دیگری تغذیه می‌کرد.

 

نظر شما
ادامه