کد خبر: ۵۳۶۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با توجه به مشاهده مواردی از رخداد بیماری دامی تب برفکی در برخی مناطق، نسبت به شیوع این بیماری دامی بین دام‌های استان، هشدار جدی داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، معاون سلامت این اداره کل ضمن اشاره به شیوع سویه جدیدی از ویروس تب برفکی در کشور پاکستان و احتمال انتشار آن به استان، از دامداران استان خواست تا ضمن رعایت قوانین و دستورالعمل‌های دامپزشکی، سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر دامی مصون نمایند.

«دکتر محمد رشتی باف» یادآور شد: نقل و انتقال بدون مجوز هر نوع دام «اعم از گاو، گوسفند، بز و شتر» در داخل و خارج از استان همچنان، اکیداً ممنوع است.

وی همچنین از دامداران خواست تا از رفت و آمدهای غیرضروری افراد در واحد دامپروری «بویژه افرادی که به هر نحو، با دام و فرآورده‌های دامی در تماس هستند» ممانعت نموده و در صورت وجود گاوهای غیر واکسینه و حساس در مقابل بیماری تب‌برفکی، مراتب را در اسرع وقت، به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان برسانند.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی، مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دام ها، از جمله علایم بیماری تب برفکی یاد شده و خاطرنشان شده است: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله یا سایر نشانی‌های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی رسانده و یا با سامانه پیام کوتاه روابط عمومی اداره کل به شماره 300001512 ارتباط برقرار کنند.

وی از کلیه نیروهای مایه کوب(واکسیناتور) و دامپزشکان شاغل در بخش‌های دولتی و خصوصی درخواست کرد تا دستورالعمل‌های فنی و امنیت زیستی مربوط به خود را در واحدهای دامداری منطقه تحت پوشش خود به طور کامل رعایت کنند.

رشتی‌باف با اشاره به تشدید برخورد علیه حاملان غیر مجاز دام، از دامداران خواست تا افراد خاطی که توجهی به رعایت شرایط امنیت زیستی و بهداشتی نکرده و مبادرت به حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی می‌کنند را به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها معرفی تا دامپزشکی برخوردهای لازم را از طریق مراجع قضایی انجام دهد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
0
1
جالبه دیروز از اداره کل خراسان بازرس اومده بود بما گیر داد که چرا بیشتر از پیش بینی تب برفکی زدین؟؟؟!!!
نظر شما
ادامه