کد خبر: ۵۳۷۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس اتحادیه زنبورداران کشور گفت: اکنون قیمت تمام شده عسل خالص و طبیعی، کیلویی ۶۰ هزار تومان است و قیمت عسل خالص در خرده‌فروشی‌ها نباید از این میزان کمتر باشد و اگر باشد باید به کیفیت و خالص بودن آن‌ها شک کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حسین باستانی» با بیان اینکه عسل ۲۰ تا ۲۵ هزار تومانی موجود در بازار بی‌کیفیت و غیراستاندارد است، اظهار کرد: در این زمینه باید سازمان استاندارد و غذا و دارو ورود پیدا کنند تا بر عملکرد تولید بهداشتی عسل نظارت کنند، اما متاسفانه سازمان استاندارد نظارتی در این زمینه انجام نمی‌دهد و فقط با جریمه‌های کم‌ مبلغ تولیدکنندگان عسل، در این موضوع ورود می‌کند که هیچ تاثیر بازدارنده‌ای در این مورد ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: مردم این باور را دارند که این عسل‌های بی‌کیفیت، از خود قند بهتر است در حالیکه به این موضوع توجه نمی‌کنند این قند باید در یک روند درست و بهداشتی تولید شود. ما نمی‌دانیم که این عسل‌های بی‌کیفیت با چه استانداردی و در چه مکانی تولید و بسته‌بندی می‌شوند. این عسل‌ها درصورتی که به روش درست، انبارداری و تولید نشوند؛ احتمال آلودگی به آلاینده و مواد شیمیایی دارند.

باستانی خاطرنشان کرد: این وضعیت موجب ظلم‌ در حق تولیدکنندگان پاک دست که عسل‌های باکیفیت تولید می‌کنند، می‌شود و این عسل‌های باکیفیت و مرغوب در دستشان می‌ماند و این زنبورداران از چرخه تولید خارج می‌شوند.

وی در پایان ‌عمده‌ترین مشکلات زنبورداران را عدم اعطای بیمه تامین اجتماعی به زنبورداران، عدم بیمه کلونیای زنبورعسل، جانمایی و اسکان کوچ زنبورداران دانست و ادامه داد: کد رهگیری برای دام‌ها درنظر گرفته‌اند که کوچ زنبور عسل هم مشمول این قانون می‌شود اما تنها فرقشان با سایر دام‌های زنده در این است که برای انتقال زنبور عسل، ماشین و ترابری استاندارد در این زمینه وجود ندارد.

در این زمینه «هنگامه یوسف‌زاده» رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد غذایی و کشاورزی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: عسل مشمول استاندارد اجباری نیست و تنها استاندارد تشویقی برای این محصول در نظر گرفته شده که به صورت اختیاری از سوی تولیدکنندگان عسل رعایت می‌شود.

وی اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد نظارتی بر اجرای استاندارد اختیاری این محصول ندارد اما در صورتی که این فرآورده دارای پروانه ساخت باشد، وزارت بهداشت بر آن نظارت می‌کند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین ترابی
|
Bulgaria
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
0
3
اکثر قریب باتفاق تقلب در ذاتشان است متاسفانه بخصوص عده ای با گران فروشی و در بعضی اجناس مثل روغن زیتون با برچسب سایر کشورها عسل را تا کیلویی ۱۲۰ هزارتومان و روغن زیتون ۱ لیتری را ۸۰ هزار تومان از این راه علاوه بر تقلب و فروش اجناس تقلبی مردمی را که بخیال اصل بودن از سفره خود زده و خرید می کنند را دوجوره کلاه سرشان می گذراند و برای عسل بهتر است موسسه استاندارد با کمک سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت با نمونه برداری و آزمایشات دقیق حداکثر تلاش را در جلوگیری از سوئ استفاده خیانتکاران بعمل آورند.
نظر شما
ادامه