کد خبر: ۵۳۷۳۸
 
 

رییس دامپزشکی شهرستان ورامین گفت: ۱۰۰ واحد غیرمجاز تولید جوجه در ورامین و قرچک فعال‌اند که باید ساماندهی شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد جعفرپور» روز پنجشنبه در جلسه کارگروه امنیت غذا و داروی ورامین که با محوریت مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهارداشت: با سرد شدن و افزایش میزان رطوبت هوا، احتمال شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان به ویژه در مناطقی که محل تولید جوجه و محلی برای کوچ پرندگان مهاجر هستند، افزایش می‌یابد.

وی افزود: شیوع آنفولانزا در مرغدارهای بومی و سنتی بیشتر مشاهده می‌شود و نمی‌توان اطمینان داد که با واکسیناسیون صددرصد از این بیماری پیشگیری می‌شود.

جعفرپور گفت: هم اکنون ۱۶ کانون آنفولانزا در کشور شناسایی شده و در استان تهران نیز شهرستان‌های ورامین و قرچک به دلیل آن که قطب تولید جوجه یک روزه اردک و مرغ است، کانون این بیماری محسوب می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی ورامین تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ واحد پرورش جوجه یک روزه شرایط لازم برای دریافت مجوز را دارند که به زودی زمینه فعالیت مجاز این واحدها فراهم می‌شود.

وی تأکید کرد: آنفولانزای فوق حاد پرندگان علاوه بر تلفات حیوانی تلفات انسانی را نیز در پی دارد و نباید سلامت مردم را با سهل انگاری به مخاطره انداخت.

جگرفروشی‌های سیار ورامین ساماندهی می‌شوند

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ورامین نیز در ادامه این جلسه گفت: سال گذشته با ساماندهی و جمع آوری کلیه واحدهای سیار فروش جگر، از بروز بیماری آنفولانزا در ورامین جلوگیری شد و لازم تا شهرداری امسال نیز نسبت به این مهم اهتمام لازم را داشته باشد.

محمدرضا میرزاحسینیان افزود: با توحه به اعلام شرایط بحران شیوع آنفولانزا در کشور تمامی مراکز بهداست استان به حالت آماده باش درآمده‌اند و با توجه به این که این بیماری اغلب، کودکان و افراد بالای ۷۰ سال را درگیر می‌کند، لازم است تا مراقبت بیشتری از این افراد صورت گیرد.

وی با تأکید بر این که تمامی ادارات باید آمادگی امدادرسانی و پیشگیری را داشته باشند، اظهار کرد: نباید در بحث ساماندهی واحدهای پرورش طیور تنها به صدور مجوز اکتفا نمود، بلکه لازم است تا بهبود کیفیت و استاندارسازی این واحدها را نیز در نظر گرفت.

حسینیان تصریح کرد: با توجه به اینکه بعد از ‌آنفولانزا بیماری تب کریمه کنگو که مشترک بین انسان و حیوان هست نیز خطر آفرین است، ساماندهی مراکز عرضه گوشت و نظارت بر ذبح بهداشتی باید در دستور کار قرار گیرد.

میرزاحسینیان افزود: در سال گذشته برخورد با جگر فروشی های غیر مجاز و دستفروش به خوبی اجرایی شد و آمار آنها به صفر رسید و امسال نیز باید شهرداری نسبت به جمع آوری آنها اقدام نماید.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

 

نظر شما
ادامه