کد خبر: ۵۳۷۶۶

احتمالا شما می‌دانید که سگ‌تان چند ساله است، اما اگر بخواهیم سن آنها را در مقیاس با سن انسان‌ها بدست آوریم، موضوع کاملا متفاوت است. برخی از محققان فکر می‌کنند که ما در طول این سال‌ها، سن سگ‌ها را اشتباه محاسبه کرده‌ایم. آنها در یک مطالعه جدید، دلیل خود را توضیح می‌دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فوت و فن، سگ‌ها از دوستان چهار پای مورد علاقه انسان‌ها هستند، اما با اینکه آنها یاران وفادار و دوست داشتنی ما هستند، طول عمر آنها متاسفانه بسیار کوتاه‌تر از طول عمر ما انسان‌ها است. با این وجود، درک سن سگ‌ها از نظر مرحله رشد و زندگی آنها دشوار است.

به طور سنتی، مردم با تخمین اینکه ۱ سالگی سگ برابر است با ۷ سالگی انسان است، سن سگ را به سن انسانی تبدیل کرده‌اند. اما این ممکن است به هیچ وجه دقیق نباشد.

انجمن دامپزشکی آمریکا به افرادی که با سگ‌ها زندگی می‌کنند توصیه می‌کند که به جای تبدیل سن، باید به دنبال نشانه‌های خاصی از رشد جسمی و سنی آنها باشند تا بتوانند درک بهتری از مراحل زندگی همدم خود داشته باشند.

اکنون، تیمی از محققان به سرپرستی «پروفسور تری آیدکر»، متخصص ژنتیک در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو روش دقیق‌تری را برای محاسبه سن سگ‌ها و ترجمه آن به سن انسانی تهیه کرده‌اند.

این روش، که محققان آن را قبل از چاپ در مقاله تحقیقاتی bioRxiv.org به صورت آنلاین منتشر کردند، شامل بررسی این موضوع است که چگونه تغییرات شیمیایی نامحسوس در بدن، بر بیان ژن در طول زمان تأثیر می‌گذارد. این فرآیند به عنوان متیلاسیون DNA شناخته می‌شود .

این تغییرات شیمیایی نامحسوس نقش اساسی در پیری انسان و همچنین در حیوانات دارند. هنگامی که صحبت از مقایسه بیولوژیکی سن می‌شود، سگ‌ها کاندیدهای بسیار خوبی هستند زیرا آن‌ها در اطراف و محیط انسان‌ها زندگی می‌کنند و غالباً برای موارد مشابه بهداشتی و سلامتی، معالجه پزشکی مشابهی را دریافت می‌کنند.

۸ هفته برای سگ‌ها، برابر با ۹ ماه برای انسان‌ها

در مطالعه حاضر، محققان روی یک نژاد واحد متمرکز شده اند: نژاد لابرادور رتریور

این امر به آنها امکان مقایسه دقیق‌تر بین سن سگ و انسان را می‌دهد، زیرا این نژاد تفاوت‌های ذاتی احتمالی در افزایش سن در میان نژادهای مختلف سگ را از بین برده است.

این تیم به بررسی تغییرات در الگوی بیان ژن در ۱۰۴ سگ لابرادور رتریور در سنین بین ۴ هفته تا ۱۶ سال پرداخت. دامپزشکان ۱۰ تا ۱۶ سالگی سگ را، سن پیری او در نظر می‌گیرند.

سپس، محققان این الگوها را با الگوهای موجود در انسان مقایسه کردند. آنها دریافتند که، هم در انسان و هم در لابرادورها، برخی جهش‌های بیان ژن در بین ژن‌هایی که در فرایندهای رشد ایفای نقش می‌کنند، به روش‌های مشابهی رخ می‌دهد.

براساس این مشاهدات، تیم تحقیق معتقد است که برخی از جنبه‌های سنی احتمالاً بخشی از روند توسعه است.

محققان می‌نویسند: در حالی که از نظر تاریخی، زیست شناسی سنی و افزایش سن با روند توسعه به صورت جداگانه تلقی شده است، اما ارتباط قوی آنها که در اینجا نشان داده شده است، از الگویی پشتیبانی می‌کند که حداقل برخی از جنبه‌های پیری، به معنی ادامه توسعه و نه یک روند جداگانه و متمایز است.

علاوه بر این، هنگامی که آنها میزان متیلاسیون DNA در لابرادورها را با انسان‌ها مقایسه کردند، محققان توانستند سن سگ را با سن انسان مطابقت دهند. با این حال، محاسبه آن بسیار پیچیده است.

فرمولی که محققان تهیه کرده‌اند شامل تعیین لگاریتم طبیعی سن سگ، ضرب در عدد ۱۶ و اضافه کردن عدد ۳۱ سال است. یک ماشین حساب می‌تواند در محاسبه لگاریتم طبیعی به شما کمک کند. In همان لگاریتم طبیعی است.

 [human_age = 16ln(dog_age) + 31]

با این حساب، رشد یک توله سگ ۸ هفته‌ای تقریباً برابر با کودک ۹ ماهه انسان است. همانطور که محققان در مقاله خود توضیح می دهند:

تقریباً ۸ هفته در سگ‌ها (۰.۱۵ سال)، برابر با تقریباً ۹ ماه در انسان (۷۸/۰ سال) است، که مربوط به مرحله شیرخوارگی است، یعنی زمانی که دندان‌های شیری (اولیه) هم در توله سگ و هم در نوزادان انسان شروع به در آمدن می‌کند. در سالمندان، طول عمر مورد انتظار سگ‌های لابرادور، ۱۲ سال است، که در سراسر جهان آن را به درستی، یعنی به ۷۰ سالگی انسان تفسیر می‌کنند.”

در آینده، محققان امیدوارند که مطالعات بیشتری انجام دهند، و ببینند که چگونه الگوهای پیری می‌تواند در بین سگ‌ها و نژادهای آن متفاوت باشد، و چرا برخی از سگ‌ها خیلی زودتر از دیگران مشکلات سلامتی خاصی را تجربه می‌کنند.

منبع: medicalnewstoday



نظر شما
ادامه