کد خبر: ۵۳۷۷۲

رییس اداره دامپزشکی بندرترکمن از انجام نمونه‌برداری خونی یک قطعه باکلان وحشی مصدوم در این شهرستان ساحلی با هدف پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد و گفت: گشت‌های کنترلی رصد شیوع احتمالی این بیماری در سواحل شرقی خزر بصورت روزانه در حال انجام است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سعید پورقاز» امروز شنبه اظهار داشت: این پرنده مصدوم توسط دوست‌داران حیات وحش به محیط زیست تحویل شده بود که برای اطمینان از مبتلا نبودن باکلان به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و شیوع بیماری در منطقه، نمونه خون پرنده به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی گرگان ارسال شد.

وی افزود: تاکنون دوره های آموزشی متعددی برای افراد در معرض ابتلا به این بیماری مانند محیط بانان برگزار شده و تا زمان پایان خطر گسترش آن نیز ادامه خواهد یافت.

به گفته پورقاز، شهرستان ساحلی بندرترکمن یکی از کریدورهای اصلی ورود پرندگان مهاجر و مستعد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

رییس اداره دامپزشکی بندرترکمن اظهار داشت: تنها کشتارگاه این شهرستان به طور مداوم رصد می شود و بازرسان اداره از بدو ورود طیور به کشتارگاه ها تا زمان توزیع، بر تمامی موارد بهداشتی نظارت می کنند.

وی افزود: بازرسی و نمونه برداری از طیور سنتی، پرندگان مهاجر و واحدهای مرغداری صنعتی تخمگذار و گوشتی برای پیشگیری از این بیماری در حال انجام است.

پورقاز یادآور شد: بازرسان اداره دامپزشکی بندرترکمن به صورت ادواری مراقبت های بهداشتی و زیستی را در مرغداری ها شهرستان انجام داده و در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک در این واحدها و یا سایر محیط ها، اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

بیماری آنفلوآنزای پرندگان به وسیله ویروس آنفلوآنزای A تیپ H۵ N۱ و H۷ و مورد جدید H۵N۶، در جمعیت حیوانات به خصوص ماکیان ایجاد می شود و می ‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود.

بندرترکمن در غرب استان گلستان و در حاشیه خلیح گرگان و جنوب شرق دریای خزر یکی از کانون‌های اصلی زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است.

 

نظر شما
ادامه