کد خبر: ۵۳۷۸۸

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: آنفلوانزای شایع شده سویه H1N1 بوده که هیچ ارتباطی با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایسنا، «دکتر امید حاج‌محمدی» با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دو سویه H5N9 و H5N5 دارد، گفت: آنفلوانزای شایع شده سویه H1N1 بوده که هیچ ارتباطی با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ندارد. این سویه بیماری چندان هم سویه کشنده‌ای نیست، هرچند در کشور و استان مواردی از فوت گزارش شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه آخرین مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه را در سال 1396 داشته‌ایم، گفت: از آن زمان تاکنون هیچ کانونی از بیماری در استان شناسایی نشده است.

وی سپس با اشاره به اینکه احتمال ناقل بودن پرندگان کنار آبزی دور از انتظار نیست، گفت: این پرنده ها که از اقصی نقاط سیبری به استان مهاجرت می کنند، می توانند ناقل بیماری باشند، لذا توصیه می شود مردم اکیدا از شکار پرندگان کنار آبزی صرف نظر کنند.

این مسئول ادامه داد: مردم همچنین باید از خرید مرغ زنده که سابقه مشخصی ندارد خوداری کنند، چراکه این مرغ‌های بی‌هویت علاوه بر اینکه مشکلات بهداشتی دارند، ممکن است ناقل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم باشند.

حاج محمدی از مردم خواست هرگونه تلفات مشکوک طیور بومی و یا پرندگان را برای بررسی و حضور کارشناسان دامپزشکی و انجام اقدامات لازم با شماره تلفن 1512 و یا سامانه پیامکی 100010001512 اطلاع دهند.



نظر شما
ادامه