کد خبر: ۵۳۷۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

در راستای نظارت های بهداشتی و کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام 5 راس بز مبتلا به تب مالت در شهرستان قاینات از چرخه پرورش حذف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  روابط عمومی شبکه دامپزشکی قاینات، «دکتر رضا محمودی زاوه» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اظهار داشت: در راستای نظارت بهداشتی بر روند پرورش دام و پایش و مراقبت بیماری های دامی و به منظور جلوگیری از انتشار بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام تعداد 5 راس بز که مبتلا به تب مالت تشخیص داده شد، پس از تایید آزمایشات تکمیلی، دام از چرخه پرورش حذف گردید.

محمودی افزود : تب مالت یک عفونت باکتریایی است که اغلب از طریق شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی غیرپاستوریزه از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شود و به‌دلیل دارا بودن طیف وسیعی از علائم، به بیماری هزار چهره معروف است و یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌گردد و این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه می باشد.

وی بیان نمود: این بیماری در کشور بومی شده است و در شهرستان قاینات نیز وجود دارد و سالانه هزینه های زیادی از سوی دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان صورت می گیرد تا بتوان بروز و شیوع بیماری را کنترل و کاهش داد و برای پیشگیری و کنترل این بیماری سالانه با واکسیناسیون دام‌ها و انجام آزمایش بر روی دام های مشکوک و حذف آن ها اقداماتی صورت می پذیرد که خوشبختانه روند بروز بیماری در سال های اخیر در جمعیت انسانی شهرستان قاینات رو به کاهش است ولی با توجه به این که این بیماری در شهرستان وجود دارد بهترین راه پیشگیری برای جمعیت انسانی اجتناب از مصرف شیر نجوشیده یا غیر پاستوریزه، پنیر محلی، بستنی‌های غیرپاستوریزه و عدم تماس با ترشحات و جنین سقط شده دام است و تاکید می گردد کسانی که در تماس با دام و فرآورده های آن هستند از لوازم حفاظت فیزیکی همچون عینک و دستکش استفاده کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی ادامه داد: از ابتدای سال 98 تاکنون بیش از 56 هزار راس بره و بزغاله علیه این بیماری در شهرستان واکسینه شده اند که در کنار کار واکسیناسیون ، برگزاری کلاس های آموزشی برای ارتقا آگاهی دامداران و همچنین انجام آزمایش تب مالت در دام های مشکوک از جمله اقدامات دامپزشکی برای پیشگیری از این بیماری می باشد. ولی در کنار همه ی این اقدامات افزایش آگاهی شهروندان و بهره برداران این حوزه کمک شایانی به پیشگیری و بروز بیماری در جمعیت انسانی دارد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
1
یعنی حکیم مهر عزیز ...
اینقدر اوضاع خبری خراب شده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۲
0
0
جناب حکیم مهر امروز ما 28 راس دام مبتلا را حذف کردیم ولی برای خودمون هم خبر مهمی نبود، اونوقت حذف 5 راس دام خبر داغ محسوب میشه
نظر شما
ادامه