کد خبر: ۵۳۷۹۹

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: هموطنان در حوزه دام و طیور از خرید و شکار حیوان زنده مخصوصاً در فصول مستعد بیماری خودداری کنند و از ذبح طیور در منازل بپرهیزند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با هشدارهای پیشگیری این سازمان به منظور مقابله با بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار کرد: در زمان بروز سرما و منفی شدن درجه هوا، امکان فعالیت و ماندگاری ویروس افزایش پیدا می‌کند و راحت تر منتقل می‌شود.

وی افزود: در این حالت، امکان انتقال بیماری از یک مرغداری به مرغداری دیگر حتی توسط کارگران یا خودروها وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به تلفات بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال 97-96 اذعان کرد: با توجه به اتفاقاتی که در سال 97-96 برای مرغ‌های مادر افتاد، توصیه ما به مرغداران این است که تا بهمن ماه که تا شرایط برای ویروس مستعد است و در مناطق روستایی و حیات وحش قابل انتقال است، تمام موارد پیشگیری را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه مسیر اصلی ورود پرندگان مهاجر به کشور از سه استان شمالی و استان آذربایجان شرقی می‌گذرد، خاطرنشان کرد: همچنین بیشترین آبگیر، نهر و دریاچه را در این چهار استان داریم و می‌تواند شرایط را برای بروز بیماری مستعد کند.

رفیعی‌پور با تاکید بر اینکه هموطنان از خرید طیور زنده و شکار در حیات وحش خودداری کنند، تصریح کرد: مردم از خرید و شکار حیوان زنده مخصوصاً در فصول مستعد بیماری خودداری کنند و از ذبح طیور در منازل بپرهیزند.

وی افزود: هموطنان از مرغ کشتار روز در بازار که شناسنامه دار بوده و تأییدیه سازمان دامپزشکی را دارد، استفاده کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: مرغ کشتار روز و منجمد در بازار وجود دارد و تمام مراحل نظارت را در مرغداری، کشتارگاه، حمل و نقل و مراکز مجاز طی کرده است، بنابراین مردم از خرید مرغ زنده به اصطلاح بومی که در برخی اماکن توزیع می‌شود، بپرهیزند.



نظر شما
ادامه